Scenariusz
Temat
Kartezjański układ współrzędnych na płaszczyźnie
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Zapoznanie z budową kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie punktów w układzie współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zapoznaje się z budową kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie,
- zaznacza punkty w układzie współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu poszukują w dostępnych źródłach wiedzy materiałów dydaktycznych, filmów, animacji dotyczących kartezjańskiego układu współrzędnych na płaszczyźnie. Po zapoznaniu się z treściami multimedialnych zasobów, robią notatki mające na celu usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach uzupełnia swoją wiedzę na temat układu współrzędnych. Będą również zaznaczać punkty w układzie współrzędnych.
Realizacja lekcji
Wybrani przez nauczyciela przedstawiciele klasy krótko omawiają rezultaty poszukiwań i odpowiadają na pytania nauczyciela.
1. Jak inaczej nazywamy oś X?
2. Jak nazywamy oś Y?
3. Jak nazywa się punkt przecięcia osi X i osi Y?
Polecenie
Uczniowie sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi na ilustracji multimedialnej.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski uczniów:
- Kartezjański układ współrzędnych tworzą dwie prostopadłe osie liczbowe.
- Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych.
- Oś pozioma X nazywana jest osią odciętych.
- Oś pionowa Y nazywana jest osią rzędnych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.
Każda grupa otrzymuje zestaw zadań do rozwiązania. Do kolejnego zadania może przejść ta grupa, która poprawnie rozwiązała dane zadanie.
Polecenie
Zaznacz w układzie współrzędnych punkty o podanych współrzędnych.
a) A (3; 1), B (3; 4), C (-2; 1)
b) A (2; 1), B (4; 5), C (-3; 5), D(-5; 1)
Jaką figurę otrzymasz, jeżeli połączysz odcinkami kolejne punkty oraz pierwszy i ostatni?
Polecenie
Który punkt znajduje się w układzie współrzędnych na osi odciętych?
a) A (4; 0)
b) B (0; -5)
c) C (0; 0)
d) D (8; 0)
Sprawdź swoje przypuszczenia wykonując odpowiedni rysunek. Zapisz odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Druga współrzędna punktu leżącego na osi odciętych jest równa 0.
Polecenie
Który punkt znajduje się w układzie współrzędnych na osi rzędnych?
a) A (2; 0)
b) B (0; -4)
c) C (0; 0)
d) D (0; 10)
Sprawdź swoje przypuszczenia wykonując odpowiedni rysunek. Zapisz odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Pierwsza współrzędna punktu leżącego na osi rzędnych jest równa 0.
Polecenie
Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt Z, którego
a) obie współrzędne są większe od 6.
b) pierwsza współrzędna jest o trzy mniejsza od drugiej.
c) druga współrzędna jest dwa razy większa od pierwszej.
Ile rozwiązań ma to zadanie?
Polecenie
Zaznacz w układzie współrzędnych pięć punktów, których druga współrzędna jest o 3 większa od pierwszej. Jaka figurę otrzymasz łącząc te punkty?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów. Dwie grupy, które najszybciej wykonały zadania obowiązkowe i zadanie dla chętnych otrzymują oceny celujące.
Polecenie dla chętnych:
Znajdź liczbę m wiedząc, że.
a) Punkt D (m + 4; 7) leży na osi X.
b) Punkt G (-3; 3m - 1) leży na osi Y.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Układ współrzędnych są to dwie prostopadłe osie liczbowe.
- Punkt przecięcia osi nazywamy początkiem układu współrzędnych.
- Oś pozioma X nazywana jest osią odciętych.
- Oś pionowa Y nazywana jest osią rzędnych.
- Druga współrzędna punktu leżącego na osi odciętych jest równa 0.
- Pierwsza współrzędna punktu leżącego na osi rzędnych jest równa 0.