1. Transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis Y.
2. Identifying the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis Y.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- transforms the plot of the function in axial symmetry about the axis Y,
- identifies the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis Y.
The teacher introduces the subject of the lesson - transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis Y and identifying the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis Y.
Students revise the formula for the function whose plot is obtained as a result of transforming the function plot f in axial symmetry about the axis X.
Transforming the plot of the function with respect to the X axis.
- By transforming the plot of the function f in the axial symmetry with respect to the X axis, we obtain the plot of the function g defined by the formula:
Students work individually, using computers. Their task is to analyse the way of transforming the plot of the given function in the axial symmetry about the Y axissymmetry about the Y axissymmetry about the Y axis and to draw a conclusion.
Task Draw the plot of the function f defined by the formula for x ∈ {-1, 0, 1, 2, 3}. Then draw a plot of the function g that is created as a result of the transformation of the plot of the function f in the axial symmetry about the axis Y.
Students together think about the formula of the plot created as a result of the transformation of the plot of the function y = f(x) in the axial symmetry about the axis Y. In groups, they consider the problem on specific examples. They answer questions and draw conclusions.
Students use obtained information in the exercises.
Task Give the formula of the function g, function whose plot will be obtained by transforming the plot of the function f in axial symmetry with respect to the Y axis.
a)
b)
c)
Task In the picture there is the plot of the function y = f(x).
[Illustration 1]
Draw the image of the f function in the axial symmetry about the Y axissymmetry about the Y axissymmetry about the Y axis.
Task Draw the plot of the function f(x) = -x + 3 for such arguments x that -4 ≤ x ≤ 6. Identify the domain, the range and the root of the function g(x) = f(-x). Check your assumptions by drawing the plot of the function g.
Task Roots of the function f are numbers -3 and 4. What are roots of the function g whose plot is symmetric with respect to: a) axis X, b) axis Y.
An extra task: Choose those functions whose plots are symmetric about the Y axis
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- By transforming the plot of the function f in the axial symmetry with respect to the X axis, we obtain the plot of the function g defined by the formula:
- By transforming the plot of the function f in the axial symmetry with respect to the Y axis, we obtain the plot of the function g defined by the formula:
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Chcąc znaleźć obraz wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y, należy znaleźć obrazy jak największej liczby punktów należących do tego wykresu.
12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x - a), y = f(x) + b, y = - f(x), y = f(-x).
m8d4348d8de409eb9_1528449068082_0
45 minut
m8d4348d8de409eb9_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m8d4348d8de409eb9_1528449552113_0
1. Przekształcanie wykresu funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
2. Określanie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m8d4348d8de409eb9_1528450430307_0
Uczeń:
- przekształca wykres funkcji w symetrii osiowej względem osi Y,
- określa wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
m8d4348d8de409eb9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m8d4348d8de409eb9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m8d4348d8de409eb9_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą przekształcać wykresy funkcji w symetrii osiowej względem osi Y oraz określać wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
Uczniowie przypominają wzór funkcji, której wykres powstał w wyniku przekształcenia wykresu funkcji f przez symetrię osiową względem osi X.
Przekształcenie wykresu funkcji względem osi X.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
m8d4348d8de409eb9_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie sposobu przekształcania wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y i wyciągniecie wniosku.
[Slideshow]
Wniosek:
- Chcąc znaleźć obraz wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y, należy znaleźć obrazy jak największej liczby punktów należących do tego wykresu.
Polecenie Narysuj wykres funkcji f określonej wzorem dla x ∈ { -1, 0, 1, 2, 3}. Następnie naszkicuj wykres funkcji g, który powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jaki wzór będzie miała funkcja, której wykres powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji y = f(x) w symetrii osiowej względem osi Y. W grupach rozważają problem na konkretnych przykładach. Odpowiadają na pytania, wyciągają wnioski.
Przekształcenie wykresu funkcji względem osi Y.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi Y, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Podaj wzór funkcji g, której wykres otrzymamy, przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
a) b) c)
Polecenie Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji y = f(x).
[Ilustracja 1]
Naszkicuj obraz wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
Polecenie Narysuj wykres funkcji f(x) = -x + 3 dla argumentów x takich x, że -4 ≤ x ≤ 6. Określ dziedzinę, zbiór wartości i miejsce zerowe funkcji g(x) = f(-x). Sprawdź swoje przypuszczenia rysując wykres funkcji g.
Polecenie Miejscem zerowym funkcji f są liczby -3 i 4. Jakie miejsca zerowe ma funkcja g, której wykres jest symetryczny względem: a) osi X, b) osi Y.
Polecenie dla chętnych: Wśród podanych funkcji wybierz te, których wykres jest symetryczny względem osi Y
m8d4348d8de409eb9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi Y, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
coordinates of the point1
coordinates of the point
współrzędne punktu
R164Ym4Zz3PjI1
wymowa w języku angielskim: coordinates of the point
wymowa w języku angielskim: coordinates of the point