Scenariusz
Temat
Symetria wykresów funkcji względem osi Y
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x - a),
y = f(x) + b, y = - f(x), y = f(-x).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Przekształcanie wykresu funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
2. Określanie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przekształca wykres funkcji w symetrii osiowej względem osi Y,
- określa wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą przekształcać wykresy funkcji w symetrii osiowej względem osi Y oraz określać wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y.
Uczniowie przypominają wzór funkcji, której wykres powstał w wyniku przekształcenia wykresu funkcji f przez symetrię osiową względem osi X.
Przekształcenie wykresu funkcji względem osi X.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie sposobu przekształcania wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y i wyciągniecie wniosku.
[Slideshow]
Wniosek:
- Chcąc znaleźć obraz wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi Y, należy znaleźć obrazy jak największej liczby punktów należących do tego wykresu.
Polecenie
Narysuj wykres funkcji f określonej wzorem dla x ∈ {-1, 0, 1, 2, 3}. Następnie naszkicuj wykres funkcji g, który powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jaki wzór będzie miała funkcja, której wykres powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji y = f(x) w symetrii osiowej względem osi Y. W grupach rozważają problem na konkretnych przykładach. Odpowiadają na pytania, wyciągają wnioski.
Przekształcenie wykresu funkcji względem osi Y.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi Y, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Podaj wzór funkcji g, której wykres otrzymamy, przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
a)
b)
c)
Polecenie
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji y = f(x).
[Ilustracja 1]
Naszkicuj obraz wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi Y.
Polecenie
Narysuj wykres funkcji f(x) = -x + 3 dla argumentów x takich x, że -4 ≤ x ≤ 6. Określ dziedzinę, zbiór wartości i miejsce zerowe funkcji g(x) = f(-x). Sprawdź swoje przypuszczenia rysując wykres funkcji g.
Polecenie
Miejscem zerowym funkcji f są liczby - 3 i 4. Jakie miejsca zerowe ma funkcja g, której wykres jest symetryczny względem:
a) osi X,
b) osi Y.
Polecenie dla chętnych:
Wśród podanych funkcji wybierz te, których wykres jest symetryczny względem osi Y
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii względem osi Y, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem: