Students work individually using computers. Their task is to observe what solid is formed as a result of the rotation of the semicircle around the straight line on which its diameter lies.
[Geogebra applet]
Group work Each group receives from the teacher an empty ball‑shaped container and several identical containers in the shape of cone filled with sand. The radius of the base of the cone‑shaped vessel is equal to the height of the vessel and at the same time is equal to the radius of the empty ball‑shaped container.
Students pour sand from consecutive cone‑shaped containers into a ball‑shaped container. They check how many containers they poured sand from.
Students use the acquired knowledge to solve word problems.
Task Calculate the volume of the ballvolume of the ballvolume of the ball with a diameter of .
Task A spherespheresphere with a radius of 3 cm was inserted into a water‑filled cube‑shaped container with an edge of 8 cm. How many cmIndeks górny 33 of water remained in the container? Round the result to the 2 decimal places.
Task Calculate the surface area of the ballballball whose volume is equal to .
Task The ballballball with the radius of 4 and the cylinder with the radius of the base 5 have equal volumes. Calculate the height of the cylinder.
Task for volunteers A ball‑shaped candle with a radius of 5 cm, melted into a cone‑shaped candle with the same radius of the base as the radius of the ballradius of the ballradius of the ball. What is the height of the cone?
W pojemniku w kształcie kuli zmieścił się piasek z czterech pojemników w kształcie stożków. Zatem objętość naczynia w kształcie kuli jest czterokrotnie większa od objętości naczynia w kształcie stożka.
1) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
m7923a71b2125f5b7_1528449068082_0
45 minut
m7923a71b2125f5b7_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m7923a71b2125f5b7_1528449552113_0
1) Obliczanie objętości kuli.
2) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7923a71b2125f5b7_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza objętość kuli.
m7923a71b2125f5b7_1528449534267_0
1) Dyskusja.
2) Analiza sytuacyjna.
m7923a71b2125f5b7_1528449514617_0
1) Praca w grupach.
2) Praca zbiorowa.
m7923a71b2125f5b7_1528450135461_0
m7923a71b2125f5b7_1528450127855_0
Wskazany przez nauczyciela uczeń przypomina dotychczas poznane wiadomości na temat kuli.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość kuli.
m7923a71b2125f5b7_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest
obserwacja, jaka bryła powstaje w wyniku obrotu półkola wokół prostej, na której leży średnica tego półkola.
[Geogebra aplet]
Praca w grupach Każda grupa otrzymuje od nauczyciela pusty pojemnik w kształcie kuli i kilka jednakowych pojemników w kształcie stożków napełnionych piaskiem. Promień podstawy naczynia w kształcie stożka jest równy wysokości naczynia i zarazem jest równy promieniowi kuli, w kształcie której jest pusty pojemnik.
Uczniowie przesypują piasek z kolejnych pojemników w kształcie stożków do pojemnika w kształcie kuli. Sprawdzają, z ilu pojemników przesypali piasek.
Wnioski uczniów W pojemniku w kształcie kuli zmieścił się piasek z czterech pojemników w kształcie stożków. Zatem objętość naczynia w kształcie kuli jest czterokrotnie większa od objętości naczynia w kształcie stożka.
Uczniowie formułują wzór na objętość kuli.
Wniosek Objętość V kuli o promieniu r jest równa .
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Oblicz objętość kuli o średnicy .
Polecenie Do wypełnionego wodą pojemnika w kształcie sześcianu o krawędzi 8 cm, włożono kulę o promieniu 3 cm. Ile cmIndeks górny 33 wody pozostało w pojemniku? Wynik podaj z dokładnością do 2 miejsc po przecinku.
Polecenie Oblicz pole powierzchni kuli, której objętość jest równa .
Polecenie Kula o promieniu 4 i walec o promieniu podstawy 5 mają równe objętości. Oblicz wysokość walca.
Polecenie dla chętnych Świeczkę w kształcie kuli o promieniu 5 cm, przetopiono na świeczkę w kształcie stożka o takim samym promieniu podstawy, jak promień kuli. Jaka jest wysokość stożka?
m7923a71b2125f5b7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.