1) uses simple formulas with the letter marking, describes the formulas verbally;
2) uses the letter marking of unknown figures and writes down simple algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions on the basis of the information filled in with a practical contents, e.g. writes the perimeter of the triangle with the sides: a, a + 2, b.
The teacher places the box with the fruits on the desk near the board.
The teacher reminds the students that they often write algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions and calculate their values while doing different tasks.
In algebraic expressions we use numbers, signs, brackets e.g.
The teacher informs the students they are going to construct the expressions in which (apart from numbers and signs) letters are used. Such expressions are called algebraic expressions.
A volunteer draws one fruit from the box and says what fruit he has got. Next, he chooses the card with the first letter of the fruit (in Polish) and using the magnet he places it on the board.
The teacher chooses five other students, each of whom repeats the activities described above.
The students answer the following questions:
How many bananas were drawn? How many letters “b” are there on the board?
How many apples were drawn? How many letters “j” are there on the board?
How many oranges were drawn? How many letters “p” are there on the board?
Example:
The teacher uses algebraic expressions and writes:
2 bananas, 2 apples, 2 oranges were drawn.
We write the expressions:
b + b + j + j + p + p
2b + 2j + 2p
2(b + j + p)
Task 1
Using 2 different algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions the students write the number of the fruit which was drawn.
The teacher notes that the number is always written before the letter and the letters are ordered alphabetically.
The expressions 2 · a, 2 · b, 2 · c mean the same as 2a, 2b, 2c. The letters which are in an algebraic expression are called the variables.
The teacher chooses two girls and three boys. The girls get the cards with letter „d”, the boys get the letter „c”.
Task 2
The students write the number of the selected students by using an algebraic expression. They use two different methods.
The teacher chooses six students: two get the card with the letter „a”, two get the card with the letter „b” and remaining two with the letter „c”.
Task 3
The students write the numbers of the letters held by the students using an algebraic expression. They should use at least two methods.
The students answer the following questions:
How do we call the result of the addition? How do we call the result of the subtraction? How do we call the result of the multiplication? How do we call the result of the division? How do we call the number to the power of two? How do we call the number to the power of three?
Task 4
The students work in groups, they watch the slideshow and on its basis they do tasks 5‑7. Then the leaders of the groups present the solutions on the board. The rest of the students check their answers.
Mama na m lat. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego wiek:
a) Kasi, która jest trzy razy młodsza od mamy,
b) taty, który jest o 3 lata starszy od mamy,
c) wujka, który jest o 3 lata młodszy od mamy.
m76ed77aab5fdd7d2_1528449000663_0
Budowanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych
m76ed77aab5fdd7d2_1528449084556_0
Drugi
m76ed77aab5fdd7d2_1528449076687_0
VI. Elementy algebry. Uczeń:
1) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
2) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, na przykład zapisuje obwód trójkąta o bokach: a, a+2, b;
m76ed77aab5fdd7d2_1528449068082_0
45 minut
m76ed77aab5fdd7d2_1528449523725_0
Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
m76ed77aab5fdd7d2_1528449552113_0
1. Zapisywanie treści zadań za pomocą wyrażeń algebraicznych.
2. Odczytywanie wyrażeń algebraicznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m76ed77aab5fdd7d2_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje wyrażenia algebraiczne na podstawie treści zadania,
- odczytuje wyrażenia algebraiczne zawierające sumę, różnicę iloczyn oraz iloraz.
m76ed77aab5fdd7d2_1528449534267_0
1. Pudełko.
2. Analiza sytuacyjna.
m76ed77aab5fdd7d2_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m76ed77aab5fdd7d2_1528450135461_0
m76ed77aab5fdd7d2_1528450127855_0
Nauczyciel przynosi na lekcję duże pudełko zawierające:
- 4 banany, - 3 jabłka, - 2 pomarańcze.
Przygotowuje również kartki z poleceniami 7‑9, magnesy i kartki z literami:
Nauczyciel umieszcza pod tablicą ławkę, na której stawia pudełko z owocami.
Nauczyciel przypomina uczniom, że rozwiązując zadania często zapisuje się wyrażenia arytmetyczne i oblicza ich wartości.
W wyrażeniach arytmetycznych występują: liczby, znaki działań i nawiasy, np. 25 : 5,2 · (18 + 7), (5 +4)Indeks górny 22
m76ed77aab5fdd7d2_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą budować wyrażenia, w których, oprócz liczb, znaków działań i nawiasów, wystąpią litery. Takie wyrażenia nazywamy wyrażeniami algebraicznymi.
Nauczyciel wybiera chętnego ucznia. Uczeń losuje jeden owoc z przyniesionego na lekcję pudełka. Kładzie owoc na ławce i mówi, co wylosował. Następnie wybiera kartkę z pierwszą literą nazwy owocu i za pomocą magnesu wiesza ją na tablicy.
Nauczyciel wybiera kolejnych pięciu uczniów. Każdy uczeń powtarza czynności opisane powyżej.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:Ile bananów wylosowano?
Ile liter „b” znajduje się na tablicy?
Ile jabłek wylosowano?
Ile liter „j” znajduje się na tablicy?
Ile pomarańczy wylosowano?
Ile liter „p” znajduje się na tablicy?
Przykład
Nauczyciel zapisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych:
wysolowano 2 banany, 2 jabłka i 2 pomarańcze.
b + b + j + j + p + p
2b + 2j + 2p
2(b + j + p)
Polecenie 1
Uczniowie zapisują za pomocą 2 różnych wyrażeń algebraicznych, ile owoców wylosowano.
Nauczyciel zwraca uwagę, że liczbę piszemy przed literą, a litery ustawiamy alfabetycznie. Zapisy 2·a 2·b, 2·c oznaczają to samo co 2a, 2b, 2c. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
Nauczyciel wybiera dwie dziewczynki i trzech chłopców. Dziewczynkom daje do ręki kartki z literą „d”, chłopcom z literą „c”.
Polecenie 2
Uczniowie zapisują za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile osób w sumie wybrano. Robią to na dwa sposoby.
Nauczyciel wybiera sześciu uczniów. Dwie osoby otrzymują kartkę z literą „a”, dwie z literą „b” i dwie z literą „c”.
Polecenie 3
Uczniowie zapisują za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile liter w sumie trzymają w rękach osoby wybrane przez nauczyciela. Mają zrobić to na przynajmniej dwa sposoby.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jak nazywa się wynik dodawania? Jak nazywa się wynik odejmowania? Jak nazywa się wynik mnożenia? Jak nazywa się wynik dzielenia? Jak nazywa się druga potęga liczby? Jak nazywa się trzecia potęga liczby?
Polecenie 4
Uczniowie pracują w grupach. Oglądają pokaz slajdów i na jego podstawie wykonują polecenia 5‑7. Następnie przedstawiciele grup prezentują rozwiązania na tablicy, a pozostali uczniowie sprawdzają odpowiedzi
[Slideshow]
Polecenie 5
Mama ma m lat. Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego wiek:
a) Kasi, która jest trzy razy młodsza od mamy, b) taty, który jest o 3 lata starszy od mamy, c) wujka, który jest o 3 lata młodszy od mamy.
Polecenie 6
Jedna róża kosztuje r zł, tulipan t zł.
Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego, ile kosztuje razem:
a) róża i 3 tulipany, b) 5 róż i 6 tulipanów, c) 3 róże i czterokrotnie więcej tulipanów, d) 6 tulipanów i trzykrotnie mniej róż.
Polecenie 7
Skojarz wypowiedź słowną z wyrażeniem algebraicznym:
1. suma liczb a i m A. a : m
2. różnica liczb a i m B.
3. iloczyn liczb a i m C. a + m
4. iloraz liczb a i m D. a - m
5. połowa liczby a E. aIndeks górny 22
6. dwukrotność liczby a F. am
7. kwadrat liczby a G. 2a
Polecenie dla chętnych
Na wycieczkę pojechały dwa takie same autokary. W każdym z nich był kierowca, x uczniów i 3 opiekunów. Ile osób pojechało na wyc ieczkę? Zapisz odpowiedź w postaci wyrażenia algebraicznego.
m76ed77aab5fdd7d2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Wyrażenia, w których, oprócz liczb, znaków działań i nawiasów, występują litery to wyrażenia algebraiczne.
- Zapis oznacza to samo co .
- Wyrażenie algebraiczne a + b czytamy: suma liczb a i b.
- Wyrażenie algebraiczne a - b czytamy: różnica liczb a i b.
- Wyrażenia algebraicnze ab czytamy: iloczyn liczb a i b.
- Wyrażenie algebraiczne a : b czytamy: iloraz liczb a i b.