Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups with the method of diamond rankings review their knowledge of exponentiation. The collected information is placed on the boards. After finishing the task, they present their boards.
The teacher verifies the information and explains the doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn the definitions and properties of powers with rational exponents.
Definition
- For any non‑negative number a and a natural number n greater than 1 we accept:
- For a natural number n greater than 1, an integer m and a positive number a we accept:
Task Students, working in pairs, analyze the material presented in the Interactive illustration. They make hypotheses and check them. They formulate the rules of powers with a rational exponentexponentexponent.
[Interactive illustration]
Definition
- For any number a > 0, the natural number n > 1 and the integer m, we assume:
Students, working alone, take part in a task competition.
The competition has three stages. For each correctly performed calculation, the student receives 1 point, for the mistake (-1). Students who have obtained a minimum of 3 points pass to the next stage.
I stage.
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
II Stage.
Task Write the number in the form of one power with a rational exponentexponentexponent.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
III stage.
Task Calculate the expressions.
a)
b)
The teacher summarizes the results of the competition. The students who scored the most points are rewarded with grades.
Students solve the task on their own using the information learned.
Task Simplify your expression by applying the rules of operations on the powers. Provide the necessary assumptions.
a)
b)
c)
An extra task: Prove, that the number is a whole number.
- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.
m9fc7485873b96670_1528449000663_0
Potęga o wykładniku wymiernym
m9fc7485873b96670_1528449084556_0
Trzeci
m9fc7485873b96670_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
m9fc7485873b96670_1528449068082_0
45 minut
m9fc7485873b96670_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m9fc7485873b96670_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji potęgi o wykładniku wymiernym.
3. Poznanie działań na potęgach o wykładnikach wymiernych.
m9fc7485873b96670_1528450430307_0
Uczeń:
- zna definicję potęgi o wykładniku wymiernym,
- zna działania na potęgach o wykładnikach wymiernych.
m9fc7485873b96670_1528449534267_0
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Konkurs zadaniowy.
m9fc7485873b96670_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m9fc7485873b96670_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania przypominają wiadomości na temat potęgowania. Zebrane informacje umieszczają na planszach. Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.
Nauczyciel weryfikuje informacje i wyjaśnia wątpliwości.
m9fc7485873b96670_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji i własności potęg o wykładnikach wymiernych.
Definicja
- Dla dowolnej liczby nieujemnej a i liczby naturalnej n większej od 1 przyjmujemy:
- Dla liczby naturalnej n większej od 1, liczby całkowitej m i liczby dodatniej a przyjmujemy:
Polecenie Uczniowie, pracując parami, analizują materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy, sprawdzają je. Formułują prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym.
[Ilustracja interaktywna]
Definicja
- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 1 i liczby całkowitej m przyjmujemy:
Wniosek:
- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.
Uczniowie, pracując samodzielnie, biorą udział w konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
Zadania drugiego etapu.
Polecenie Zapisz liczbę w postaci jednej potęgi o wykładniku wymiernym.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie Uprość wyrażenie, stosując prawa działań na potęgach. Podaj konieczne założenia.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych: Wykaż, że liczba jest liczbą całkowitą.
m9fc7485873b96670_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują informacje do zapamiętania.
- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 1 i liczby całkowitej m przyjmujemy:
- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.
division of powers with the same base1
division of powers with the same base
dzielenie potęg o tej samej podstawie
R1NgGjJUunDly1
wymowa w języku angielskim: division of powers with the same base
wymowa w języku angielskim: division of powers with the same base