Scenariusz
Temat
Potęga o wykładniku wymiernym
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie definicji potęgi o wykładniku wymiernym.
3. Poznanie działań na potęgach o wykładnikach wymiernych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zna definicję potęgi o wykładniku wymiernym,
- zna działania na potęgach o wykładnikach wymiernych.
Metody kształcenia
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania przypominają wiadomości na temat potęgowania. Zebrane informacje umieszczają na planszach. Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.
Nauczyciel weryfikuje informacje i wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji i własności potęg o wykładnikach wymiernych.
Definicja
- Dla dowolnej liczby nieujemnej a i liczby naturalnej n większej od 1 przyjmujemy:
- Dla liczby naturalnej n większej od 1, liczby całkowitej m i liczby dodatniej a przyjmujemy:
Polecenie
Uczniowie, pracując parami, analizują materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy, sprawdzają je. Formułują prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym.
[Ilustracja interaktywna]
Definicja
- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 1 i liczby całkowitej m przyjmujemy:
Wniosek:
- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.
Uczniowie, pracując samodzielnie, biorą udział w konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Pocelecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Zadania drugiego etapu.
Polecenie
Zapisz liczbę w postaci jednej potęgi o wykładniku wymiernym.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie
Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Uprość wyrażenie, stosując prawa działań na potęgach. Podaj konieczne założenia.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych:
Wykaż, że liczba jest liczbą całkowitą.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują informacje do zapamiętania.
- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 0 i liczby całkowitej m przyjmujemy:
- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.