Temat

Potęga o wykładniku wymiernym

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;

4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.

Cele szczegółowe

1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

2. Poznanie definicji potęgi o wykładniku wymiernym.

3. Poznanie działań na potęgach o wykładnikach wymiernych.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zna definicję potęgi o wykładniku wymiernym,

- zna działania na potęgach o wykładnikach wymiernych.

Metody kształcenia

1. Diamentowe uszeregowanie.

2. Konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w małych grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania przypominają wiadomości na temat potęgowania. Zebrane informacje umieszczają na planszach. Po zakończonej pracy prezentują swoje plansze.

Nauczyciel weryfikuje informacje i wyjaśnia wątpliwości.

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie definicji i własności potęg o wykładnikach wymiernych.

Definicja

- Dla dowolnej liczby nieujemnej a i liczby naturalnej n większej od 1 przyjmujemy:

a1n=an

- Dla liczby naturalnej n większej od 1, liczby całkowitej m i liczby dodatniej a przyjmujemy: 

amn=amn

Polecenie
Uczniowie, pracując parami, analizują materiał przedstawiony na Ilustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy, sprawdzają je. Formułują prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym.

[Ilustracja interaktywna]

Definicja

- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 1 i liczby całkowitej m przyjmujemy:

amn=(an)m

Wniosek:

- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.

Uczniowie, pracując samodzielnie, biorą udział w konkursie zadaniowym.

Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.

Zadania pierwszego etapu.

Polecenie 
Oblicz.

a) 6413

b) 243-13

c) (81625)-0,75

d) (278)-43

Pocelecenie 
Oblicz.

a) 2·16-1,5·321,2

b) (313·2723·81)-0,75

c) 4-4·6423·25654

Zadania drugiego etapu.

Polecenie 
Zapisz liczbę w postaci jednej potęgi o wykładniku wymiernym.

a) 333

b) 5251253

c) 81·993

d) 1642563

Polecenie 
Oblicz.

a) 7212·212+1213·1223

b) 3213·213+613·3613

Zadania trzeciego etapu.

Polecenie 
Oblicz wartość wyrażenia.

a) 3·0,3-1+4·823-12·27-13

b) (0,125-23·0,252)+(810,5·9-2)-0,25

Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.

Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie.

Polecenie 
Uprość wyrażenie, stosując prawa działań na potęgach. Podaj konieczne założenia.

a) x0,5·x-1,25

b) x23:x35

c) x·x0,75:x-0,5

Polecenie dla chętnych:
Wykaż, że liczba (7+24)0,5(724)0,5 jest liczbą całkowitą.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Wspólnie formułują  informacje  do zapamiętania.

- Dla dowolnej liczby a > 0, liczby naturalnej n > 0 i liczby całkowitej m przyjmujemy:

amn=(an)m

- Prawa działań na potęgach o wykładniku wymiernym są takie same, jak prawa działań na potęgach o wykładniku całkowitym.