1) reads from the plot of the functionplot of the functionplot of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the functionvalues of the functionvalues of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values.
Task Students work individually, using computers. Their task is to read the coordinates of points of intersection of the plot of the functionfunctionfunction and axis X. In particular the first coordinate of each point, that is the zero of the function (the root of the function).
[Geogebra applet]
Based on the analysis of the applet, students define the root of the function.
Calculate m knowing that number 5 is the root of the function y = (2m + 3)x - 1.
An extra task:
Make a table and plot of a functionfunctionfunction whose domain is a set consisting of 5 elements. Function has exactly three roots, which are negative numbers. Its range are only non‑negative numbers.
Wykres funkcji składa się z punktów o współrzędnych: (-4;2), (0;3), (9;0), (-1;0), (7;3), (4;0).Czy funkcja posiada miejsca zerowe? Jeśli tak, wymień je.
mf134fe5420a16c55_1528449000663_0
Miejsce zerowe funkcji
mf134fe5420a16c55_1528449084556_0
Trzeci
mf134fe5420a16c55_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
mf134fe5420a16c55_1528449068082_0
45 minut
mf134fe5420a16c55_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mf134fe5420a16c55_1528449552113_0
1. Odczytywanie z wykresu i obliczanie miejsca zerowego funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf134fe5420a16c55_1528450430307_0
Uczeń:
- Odczytuje z wykresu i oblicza miejsce zerowe funkcji.
mf134fe5420a16c55_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mf134fe5420a16c55_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mf134fe5420a16c55_1528450135461_0
mf134fe5420a16c55_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać z wykresu i obliczać miejsca zerowe funkcji.
mf134fe5420a16c55_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest odczytanie współrzędnych punktów przecięcia wykresu funkcji z osią X . W szczególności pierwszej współrzędnej każdego z punktów, czyli miejsca zerowego funkcji.
[Geogebra aplet]
Na podstawie analizy apletu, uczniowie definiują miejsce zerowe.
Definicja miejsca zerowego: Miejscem zerowym funkcji nazywamy każdy argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość równą 0.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie
Odczytaj miejsca zerowe funkcji przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Sprawdź, która liczba jest miejscem zerowym funkcji.
a) y = x - 4 -4 1 4
b) y =2xIndeks górny 33 + 2 -1 0 1
c) y = xIndeks górny 22 - 4 -1 0 2
Polecenie
Graf opisuje funkcję f. Ile miejsc zerowych ma ta funkcja? Wymień liczby, będące miejscami zerowymi funkcji f.
[Ilustracja 2]
Polecenie
Wykres funkcji składa się z punktów o współrzędnych: (-4;2), (0;3), (9;0), (-1;0), (7;3), (4;0).Czy funkcja posiada miejsca zerowe? Jeśli tak, wymień je.
Polecenie
Oblicz m jeżeli wiadomo, że liczba 5 jest miejscem zerowym funkcji y = (2m + 3)x - 1.
Polecenie dla chętnych:
Sporządź tabelkę i wykres funkcji, której dziedziną jest zbiór składający się z 5 elementów. Funkcja ta ma dokładnie trzy miejsca zerowe, które są liczbami ujemnymi. Do zbioru jej wartości należą tylko liczby nieujemne.
mf134fe5420a16c55_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Miejscem zerowym funkcji nazywamy każdy argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość równą 0.