On the basis of the material the students have studied they answer the following question:
What properties can we consider to classify triangles?
Task Students work individually using their computers. They are going to watch different properties of triangles.
[Geogebra applet]
Task The teacher divides the class into groups of 3 or 4 and gives each group large cardboard sheets. On the basis of the material they have studied at home students make a mind map illustrating the types of triangles.
Task On the basis of the mind maps and the material they have studied so far students answer the following questions:
Is it possible for a triangle to have two right angles at the same time?
Is it possible for a triangletriangletriangle to have two obtuse angles at the same time?
Is it possible for a triangle to have the right and the obtuse angle at the same time?
Can the equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle have the right or the obtuse angle?
Is every equilateral triangletriangletriangle an isosceles one?
Is the triangle with the sides of: 3 cm, 4 cm, 3 cm an isosceles triangleisosceles triangleisosceles triangle?
Is the triangle with the angles of 50°, 50°, 50° an equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle?
Is the triangletriangletriangle with the angles of 45°, 45°, 90° an isosceles triangleisosceles triangleisosceles triangle?
Part 2
Selected students summarise the material they have learned by answering the following questions:
1) What are the types of triangles depending on the values of the angles?
2) What are the types of triangles depending on the length of the sides?
An extra task Make a construction of the equilateral triangleequilateral triangleequilateral triangle using the compass. Use the Internet and the mathematical literature to find out how to construct it.
Trójkąt to wielokąt, który ma trzy boki oraz trzy kąty. Trójkąty zwykle różnią się od siebie wyglądem, ale możemy je podzielić na grupy o podobnych cechach.
1) rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne.
m9ff3c3299921b70d_1528449068082_0
45 minut
m9ff3c3299921b70d_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m9ff3c3299921b70d_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i nazywanie trójkątów ostrokątnych, prostokątnych, rozwartokątnych, równobocznych i równoramiennych.
2. Znajomość własności omawianych trójkątów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9ff3c3299921b70d_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne,
- zna i stosuje własności trójkątów ostrokątnych, prostokątnych, rozwartokątnych, równobocznych i równoramiennych.
m9ff3c3299921b70d_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Mapa myśli.
m9ff3c3299921b70d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m9ff3c3299921b70d_1528450135461_0
m9ff3c3299921b70d_1528450127855_0
Uczeń przygotowuje na lekcję kolorowe mazaki, kredki i trójkąty wycięte z kartonu:
- dwa mające wszystkie kąty ostre,
- dwa mające jeden kąt prosty,
- dwa posiadające kąt rozwarty.
Będą one potrzebne podczas rozwiązywania zadań podsumowujących.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e‑podręczniku:
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą rozwijać umiejętności związane z rozpoznawaniem i nazywaniem różnego rodzaju trójkątów.
Cześć 1
Uczniowie wspólnie przypominają podstawowe cechy trójkatów: trójkąt to wielokąt, który ma trzy boki oraz trzy kąty. Trójkąty zwykle różnią się od siebie wyglądem, ale możemy je podzielić na grupy o podobnych cechach.
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela:
Ze względu na jakie dwie cechy można klasyfikować trójkąty?
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jakie cechy posiadają różne rodzaje trójkątów.
[Geogebra aplet]
Polecenie Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4 osobowe. Rozdaje każdej grupie duże kartony. Na podstawie swoich obserwacji i wiedzy zdobytej w domu, uczniowie tworzą mapę myśli obrazującą rodzaje trójkątów.
Polecenie Na podstawie stworzonych przez siebie map myśli i wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania:
Czy trójkąt może posiadać jednocześnie dwa kąty proste?
Czy trójkąt może posiadać jednocześnie dwa kąty rozwarte?
Czy trójkąt może posiadać jednocześnie kąt prosty i kąt rozwarty?
Czy trójkąt równoboczny może posiadać kąt prosty lub rozwarty?
Czy każdy trójkąt równoboczny jest równoramienny?
Czy trójkąt o bokach długości 3 cm, 4 cm, 3 cm jest trójkątem równoramiennym?
Czy trójkąt o kątach 50°, 50°, 50° jest trójkątem równobocznym?
Czy trójkąt o kątach 45°, 45°, 90° jest trójkątem równoramiennym?
Część 2
Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy. Odpowiadają na pytania:
1) Jakie znamy rodzaje trójkątów ze względu na miary kątów?
2) Jakie znamy rodzaje trójkątów ze względu na długości boków?
Polecenie dla chętnych Wykonaj konstrukcję trójkąta równobocznego przy pomocy cyrkla. Wskazówek poszukaj w literaturze lub Internecie.
m9ff3c3299921b70d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Ze względu na miary kątów trójkąty dzielimy na:
- trójkąty ostrokątne posiadające trzy kąty ostre,
- trójkąty prostokątne posiadające jeden kąt prosty i dwa kąty ostre,
- trójkąty rozwartokątne posiadające jeden kąt rozwarty i dwa kąty ostre.
Ze względu na długości boków trójkąty dzielimy na:
- trójkąty równoboczne posiadające trzy równe boki,
- trójkąty równoramienne posiadające dwa równe boki,