Students share their knowledge about line segments. They give the definition of the line segmentline segmentline segment and examples of its marking. They discuss the ways of measuring the length of the line segment and revise the length units they already know.
Students work individually, using computers. Their task is to measure the length of the line segmentline segmentline segment using the ruler presented on the screen.
[Geogebra aplet1]
Task 2
Students draw four different line segments. They measure them with the ruler and determine their lengths in centimetres and millimetres.
Task 3
Students draw line segments of given lengths:
a) 3 cm b) 1 dm c) 5 cm and 3 mm
Task 4
Students draw five line segments in such a way that the end of the first one is the beginning of the second, the end of the second one is the beginning of the third, etc. They compare their drawings.
The teacher informs the students that the figure drawn in this way is called a polygon chainpolygon chainpolygon chain.
Students work individually, using computers. Their task is to measure the length of the polygon chainpolygon chainpolygon chain with the ruler presented on the screen.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- each line segmentline segmentline segment has its determined length. We can measure it with using various devices, like the ruler or the tape‑measure, - the length of the line segments can be expressed in millimetres (mm), centimetres (cm), decimetres (dm), - the polygonal chain is a figure made of line segments in such a way that the end of the first line segment is the beginning the second line segment, the end of the second line segment is the beginning of the third line segment, etc. The ends of the line segments are the apexes of the polygonal chain; the line segments are the sides of the polygonal chain, - the types of the polygon chainpolygon chainpolygon chain: open and closed.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- łamana to figura zbudowana z odcinków w ten sposób, że koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego odcinka, koniec drugiego odcinka jest początkiem trzeciego, itd. Końce odcinków to wierzchołki łamanej; odcinki to boki łamanej, - rodzaje łamanych: łamana otwarta, łamana zamknięta.
m9679710c290a0938_1527752256679_0
R1UlhGB3GvZAf1
- każdy odcinek ma określoną długość. Możemy ją mierzyć za pomocą różnych przyrządów , np. linijki , czy centymetra krawieckiego, - długość odcinka możemy wyrażać na przykład w milimetrach (mm), centymetrach (cm), decymetrach (dm).
m9679710c290a0938_1528449000663_0
Mierzenie odcinków i łamanych
m9679710c290a0938_1528449084556_0
Drugi
m9679710c290a0938_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
4) mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm.
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
m9679710c290a0938_1528449068082_0
45 minut
m9679710c290a0938_1528449523725_0
Używanie prostych - dobrze znanych - obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m9679710c290a0938_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i rozróżnianie rodzajów łamanych.
2. Kreślenie i mierzenie odcinków oraz łamanych o długościach podanych w centymetrach lub milimetrach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9679710c290a0938_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i rozróżnia rodzaje łamanych,
- kreśli i mierzy odcinki oraz łamane o długości podanej w centymetrach lub milimetrach.
m9679710c290a0938_1528449534267_0
1. Dyskusja
.2. Analiza sytuacyjna.
m9679710c290a0938_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m9679710c290a0938_1528450135461_0
m9679710c290a0938_1528450127855_0
Uczniowie dzielą się posiadanymi wiadomościami na temat odcinka . Podają definicję odcinka, przykłady jego oznaczania. Dyskutują o sposobach pomiaru długości odcinka, przypominają znane im jednostki długości.
Wniosek:
- każdy odcinek ma określoną długość. Możemy ją mierzyć za pomocą różnych przyrządów , np. linijki , czy centymetra krawieckiego, - długość odcinka możemy wyrażać na przykład w milimetrach (mm), centymetrach (cm), decymetrach (dm).
m9679710c290a0938_1528446435040_0
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie długości odcinka za pomocą linijki pojawiającej się na ekranie.
[Geogebra aplet 1]
Polecenie2
Uczniowie rysują cztery różne odcinki . Mierzą je za pomocą linijki i wyrażają ich długości w centymetrach i milimetrach.
Polecenie 3
Uczniowie rysują odcinki o podanych długościach:
a) 3 cm b) 1 dm c) 5 cm 3 mm
Polecenie 4
Uczniowie rysują pięć odcinków, tak aby koniec pierwszego był początkiem drugiego, koniec drugiego był początkiem trzeciego itd. Porównują swoje rysunki.
Nauczyciel informuje uczniów, że uzyskana w ten sposób figura to łamana.
Wnioski:
- łamana to figura zbudowana z odcinków w ten sposób, że koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego odcinka, koniec drugiego odcinka jest początkiem trzeciego, itd. Końce odcinków to wierzchołki łamanej; odcinki to boki łamanej, - rodzaje łamanych: łamana otwarta, łamana zamknięta.
[Ilustracja 1]
[Ilustracja 2]
Polecenie 5
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie długości łamanej za pomocą linijki pojawiającej się na ekranie.
[Geogebra aplet 2]
m9679710c290a0938_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- każdy odcinek ma określoną długość. Możemy ją mierzyć za pomocą różnych przyrządów np. linijki, czy centymetra krawieckiego, - długość odcinka możemy wyrażać w milimetrach (mm), centymetrach (cm), decymetrach (dm), - łamana to figura zbudowana z odcinków w ten sposób, że koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego odcinka, koniec drugiego odcinka jest początkiem trzeciego, itd. Końce odcinków to wierzchołki łamanej; odcinki to boki łamanej, - rodzaje łamanych: łamana otwarta, łamana zamknięta.