Scenariusz
Temat
Mierzenie odcinków i łamanych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
4) mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm.
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych - dobrze znanych - obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Rozpoznawanie i rozróżnianie rodzajów łamanych.
2. Kreślenie i mierzenie odcinków oraz łamanych o długościach podanych w centymetrach lub milimetrach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje i rozróżnia rodzaje łamanych,
- kreśli i mierzy odcinki oraz łamane o długości podanej w centymetrach lub milimetrach.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie dzielą się posiadanymi wiadomościami na temat odcinka . Podają definicję odcinka, przykłady jego oznaczania. Dyskutują o sposobach pomiaru długości odcinka, przypominają znane im jednostki długości.
Wniosek:
- każdy odcinek ma określoną długość. Możemy ją mierzyć za pomocą różnych przyrządów , np. linijki , czy centymetra krawieckiego,
- długość odcinka możemy wyrażać na przykład w milimetrach (mm), centymetrach (cm), decymetrach (dm).
Realizacja lekcji
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie długości odcinka za pomocą linijki pojawiającej się na ekranie.
[Geogebra aplet 1]
Polecenie2
Uczniowie rysują cztery różne odcinki . Mierzą je za pomocą linijki i wyrażają ich długości w centymetrach i milimetrach.
Polecenie 3
Uczniowie rysują odcinki o podanych długościach:
a) 3 cm
b) 1 dm
c) 5 cm 3 mm
Polecenie 4
Uczniowie rysują pięć odcinków, tak aby koniec pierwszego był początkiem drugiego, koniec drugiego był początkiem trzeciego itd. Porównują swoje rysunki.
Nauczyciel informuje uczniów, że uzyskana w ten sposób figura to łamana.
Wnioski:
- łamana to figura zbudowana z odcinków w ten sposób, że koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego odcinka, koniec drugiego odcinka jest początkiem trzeciego, itd. Końce odcinków to wierzchołki łamanej; odcinki to boki łamanej,
- rodzaje łamanych: łamana otwarta, łamana zamknięta.
[Ilustracja 1]
[Ilustracja 2]
Polecenie 5
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie długości łamanej za pomocą linijki pojawiającej się na ekranie.
[Geogebra aplet 2]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- każdy odcinek ma określoną długość. Możemy ją mierzyć za pomocą różnych przyrządów np. linijki, czy centymetra krawieckiego,
- długość odcinka możemy wyrażać w milimetrach (mm), centymetrach (cm), decymetrach (dm),
- łamana to figura zbudowana z odcinków w ten sposób, że koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego odcinka, koniec drugiego odcinka jest początkiem trzeciego, itd. Końce odcinków to wierzchołki łamanej; odcinki to boki łamanej,
- rodzaje łamanych: łamana otwarta, łamana zamknięta.