Students work individually or in pairs, using computers. They discover the relationship between the angles of the regular polygonregular polygonregular polygon and the angles of the triangles in which this polygonpolygonpolygon is divided.
Task Open the Geogebra applet Regular n‑gons. Change the number of sides of the n‑gonn‑gonn‑gon and answer the following questions.
- What is the measure of the angleangleangle of the triangle at the vertex that is the center of the circle for n = 4, n = 6, n = 10? And for n = 36? Why?
- What is the sum of measures of two angles: the interior angleinterior angleinterior angle of a polygon and the angle of the triangle at the vertex that is the center of the circle for n = 3, 5, 12? And for n = 40? Why?
- What is the measure of the interior angle of a regular n‑gonn‑gonn‑gon for n = 9? Calculate it and then check result using the applet.
- How does the measure of the interior angleinterior angleinterior angle of the regular polygon change when the number of its sides increases? Can the interior angle of a regular polygon be as wide as 180°?
5. Which regular polygonregular polygonregular polygon has a greater number of sides: the polygonpolygonpolygon with the interior angle of 120° or 162°?
Conclusions:
- The angleangleangle of the triangle at the vertex that is the center of the circle has the measure of:
where: n - is the number of sides of that polygon.
- To calculate the interior angleinterior angleinterior angle of a regular polygon, first divide 360° by the number of sides of this polygonpolygonpolygon, and then subtract this value from 180°.
Students work individually, solving the following problems. Having completed the exercises, they present the results and discuss them.
Task How many sides does a regular polygon whose interior angle is 162° have?
Task How many sides does a regular polygonregular polygonregular polygon whose sum of angles is 720° have?
An extra task: Derive the formula for measuring the interior angleinterior angleinterior angle regular n‑gons depending on n.
Jeśli na okręgu zaznaczymy punkty w równych odległościach, a następnie kolejno je połączymy, to otrzymamy wielokąt foremny. Jeśli ze środka okręgu poprowadzimy promienie do każdego z wierzchołków wielokąta, to otrzymamy tyle przystających trójkątów, ile boków ma wielokąt.
- Wielokąt foremny ma wszystkie boki równe i wszystkie kąty równe.
- Aby obliczyć kąt wewnętrzny wielokąta foremnego, należy najpierw 360° podzielić przez liczbę boków tego wielokąta, a następnie odjąć tę wartość od 180°. Miarę kąta można wyrazić wzorem:
mc85ad4dc2316a9f0_1528449000663_0
Wielokąty foremne
mc85ad4dc2316a9f0_1528449084556_0
Drugi
mc85ad4dc2316a9f0_1528449076687_0
IX. Wielokąty. Uczeń:
1) zna pojęcie wielokąta foremnego.
mc85ad4dc2316a9f0_1528449068082_0
45 minut
mc85ad4dc2316a9f0_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mc85ad4dc2316a9f0_1528449552113_0
1. Wprowadzenie pojęcia „wielokąt foremny”.
2. Obliczanie miary kąta wielokąta foremnego.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc85ad4dc2316a9f0_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje wielokąty foremne,
- oblicza miarę kąta wielokąta foremnego.
mc85ad4dc2316a9f0_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mc85ad4dc2316a9f0_1528449514617_0
1. Praca grupowa.
2. Praca indywidualna.
mc85ad4dc2316a9f0_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają wielokąty foremne i nauczą się obliczać ich kąty.
Pytania nauczyciela do uczniów:
- Jakie cechy wspólne mają kwadrat i prostokąt?
- Jakie cechy wspólne mają romb i kwadrat?
- Jakie cechy wspólne mają trójkąt równoboczny i kwadrat?
Podsumowaniem części wprowadzającej jest sformułowanie definicji wielokąta foremnego.
mc85ad4dc2316a9f0_1528446435040_0
Definicja - wielokąt foremny. Wielokątem foremnym nazywamy wielokąt, który ma wszystkie boki równe i wszystkie kąty równe.
[Ilustracja 1]
Uczniowie podają przykłady modeli wielokątów foremnych, które spotykają się w otaczającej rzeczywistości (np. sześciokąty w plastrze miodu).
Nauczyciel objaśnia, jak można wykonać przybliżoną konstrukcję wielokąta foremnego.
Jeśli na okręgu zaznaczymy punkty w równych odległościach, a następnie kolejno je połączymy, to otrzymamy wielokąt foremny. Jeśli ze środka okręgu poprowadzimy promienie do każdego z wierzchołków wielokąta, to otrzymamy tyle przystających trójkątów, ile boków ma wielokąt.
Uczniowie pracują indywidulanie lub w parach, korzystając z komputerów. Odkrywają związek między kątami wielokąta foremnego, a kątami trójkątów, na które ten wielokąt podzielono.
Polecenie Otwórz aplet Geogebry n‑kąty foremne. Zmieniaj liczbę boków n‑kąta i odpowiedz na następujące pytania.
- Jaka jest miara kąta trójkąta przy wierzchołku będącym środkiem okręgu dla n = 4, n = 6, n = 10? A dla n = 36? Dlaczego?
- Jaka jest suma miar kąta wewnętrznego wielokąta i kąta trójkąta przy wierzchołku będącym środkiem okręgu dla n = 3, 5, 12? A dla n = 40? Dlaczego?
- Jaka jest miara kąta wewnętrznego wielokąta foremnego dla n = 9? Wykonaj obliczenia, a następnie sprawdź swój wynik, wykorzystując aplet.
- Jak zmienia się miara kąta wewnętrznego wielokąta foremnego, gdy zwiększa się liczba jego boków? Czy kąt wewnętrzny wielokąta foremnego może mieć miarę 180°?
- Większą liczbę boków ma wielokąt foremny o kącie wewnętrznym 120° czy 162°?
Wnioski:
- Kąt trójkąta przy wierzchołku będącym środkiem okręgu ma miarę:
gdzie: n – liczba boków wielokąta.
Aby obliczyć kąt wewnętrzny wielokąta foremnego, należy najpierw 360° podzielić przez liczbę boków tego wielokąta, a następnie odjąć tę wartość od 180°.
Uczniowie pracują indywidulanie, rozwiązując następujące zadania. Po zakończonej pracy dyskutują wyniki na forum klasy.
Polecenie Ile boków ma wielokąt foremny, którego kąt wewnętrzny jest równy 162°?
Polecenie Ile boków ma wielokąt foremny o sumie kątów 720°?
Polecenie dla chętnych: Wyprowadź wzór na miarę kąta wewnętrznego n‑kąta foremnego w zależności od n.
mc85ad4dc2316a9f0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułują informacje do zapamiętania.
- Wielokąt foremny ma wszystkie boki równe i wszystkie kąty równe.
- Aby obliczyć kąt wewnętrzny wielokąta foremnego, należy najpierw 360° podzielić przez liczbę boków tego wielokąta, a następnie odjąć tę wartość od 180°. Miarę kąta można wyrazić wzorem: