1) identifies the perpendicular bisector and the angle bisectorangle bisectorangle bisector of line segments;
2) knows and uses practically the basic properties of the perpendicular bisector and the angle bisectorangle bisectorangle bisector of the line segment in the sample exercise below: The vertex C of an ABCD rhombus is located on the perpendicular bisectors of sides AB and AD. Calculate the angles of this rhombus.
Task Students draw a circlecirclecircle and a triangletriangletriangle in such a way that the circle touches all sides of the triangle. Then they determine the mutual position of the circlecirclecircle and obtained triangle.
We can inscribe a circle in any triangletriangletriangle. The centre of this circlecirclecircle is at the pointpointpoint of intersection of the angleangleangle bisectors of the triangle. The distance from the centre of the circle inscribed in a triangle to each side of this triangle is equal to the radius of the circle.
Task Students draw any ABC triangle. Then they try to determine the pointpointpoint which will be equidistant from each side of the triangletriangletriangle.
Conclusion:
- The distance from the centre of the circlecentre of the circlecentre of the circle inscribed in a triangle to each side of this triangletriangletriangle is equal to the radius of the circlecirclecircle.
Task Students draw any acute triangleacute triangleacute triangle and construct a circle inscribed in that triangle.
Task Students draw any right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle and construct a circlecirclecircle inscribed in that triangletriangletriangle.
Task Students draw any obtuse triangleobtuse triangleobtuse triangle and construct a circlecirclecircle inscribed in that triangletriangletriangle.
- Środek tego okręgu leży na przecięciu dwusiecznych kątów tego trójkąta.
- Odległość środka okręgu wpisanego w trójkąt od każdego z boków tego trójkąta jest równa promieniowi okręgu.
m37c0e2b077cc18f8_1528449000663_0
Okrąg wpisany w trójkąt
m37c0e2b077cc18f8_1528449084556_0
Drugi
m37c0e2b077cc18f8_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
1) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta;
2) zna i stosuje w zadaniach podstawowe własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta jak w przykładowym zadaniu: Wierzchołek C rombu ABCD leży na symetralnych boków AB i AD. Oblicz kąty tego rombu?
m37c0e2b077cc18f8_1528449068082_0
45 minut
m37c0e2b077cc18f8_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m37c0e2b077cc18f8_1528449552113_0
1. Wykorzystanie okręgu wpisanego w trójkąt.
2. Konstruowanie okręgu wpisanego w trójkąt.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m37c0e2b077cc18f8_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje okrąg wpisany w trójkąt,
- wykorzystuje własności okręgu wpisanego w trójkąt.
m37c0e2b077cc18f8_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m37c0e2b077cc18f8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m37c0e2b077cc18f8_1528450127855_0
Uczniowie przypominają definicję dwusiecznej kąta i jej najważniejsze własności.
Polecenie Uczniowie konstruują dwusieczną kąta.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą konstruować okrąg wpisany w trójkąt.
m37c0e2b077cc18f8_1528446435040_0
Polecenie Otwórz aplet i poruszając punktami obserwuj zmiany wzajemnego położenia dwusiecznych kątów różnych rodzajów trójkątów.
[Geogebra aplet]
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie. - W dowolnym trójkącie dwusieczne kątów przecinają się w jednym punkcie.
Polecenie Uczniowie rysują okrąg oraz trójkąt tak, aby okrąg dotykał do wszystkich boków trójkąta. Następnie wspólnie określają, jakie jest wzajemne położenie okręgu i powstałego trójkąta.
[Ilustracja 1]
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie.
- Jeśli każdy z boków trójkąta jest styczny do okręgu, to ten trójkąt nazywamy opisanym na okręgu. - Okrąg nazywamy wtedy wpisanym w trójkąt. - W dowolny trójkąt można wpisać okrąg. - Środek tego okręgu leży na przecięciu dwusiecznych kątów tego trójkąta.
Polecenie Uczniowie rysują dowolny trójkąt ABC. Następnie wspólnie próbują ustalić, gdzie będzie znajdował się punkt równoodległy od każdego boku trójkąta.
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie. - Odległość środka okręgu wpisanego w trójkąt od każdego z boków tego trójkąta jest równa promieniowi okręgu.
Polecenie Uczniowie rysują dowolny trójkąt ostrokątny i konstruują okrąg wpisany w trójkąt.
Polecenie Uczniowie rysują dowolny trójkąt prostokątny i konstruują okrąg wpisany w trójkąt.
Polecenie Uczniowie rysują dowolny trójkąt rozwartokątny i konstruują okrąg wpisany w trójkąt.
m37c0e2b077cc18f8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- W dowolny trójkąt można wpisać okrąg.
- Środek tego okręgu leży na przecięciu dwusiecznych kątów tego trójkąta.
- Odległość środka okręgu wpisanego w trójkąt od każdego z boków tego trójkąta jest równa promieniowi okręgu.