XIII. The elements of descriptive statistics. The student:
a) selects and organises data;
b) reads and interprets the data presented in texts, tables, graphs and diagrams, e.g. the values presented in graphs, the lowest and the highest value, describes trends and the results displayed by specifying the change of the data values, including the following expressions: the values increase, the values decrease, the values are constant.
The teacher explains that statistics is the science which studies frequently repeting phenomena and publishes the results of the study in the form of a lists of figures and in diagrams.
The population censuses were known in ancient Egypt, Persia and Rome. In the Middle Ages all the figures about the royal and church estates were collected. The first statistical publications appeared in Poland in the 19th century. Nowadays the Central Statistical Office is responsible for developing and publishing the numerical data.
The odd‑numbered groups use their computers to watch the percentage horizontal bar diagrambar diagrambar diagram presenting the data from the table concerning the areas of continents.
[Illustration 2]
Task 2
Students make and interpret the various types of diagrams.
The groups with numbers 1 and 2 draw the square diagramsquare diagramsquare diagram; the groups with numbers 3 and 4 the rectangular diagramrectangular diagramrectangular diagram and the groups 5 and 6 the pie chartpie chartpie chart. They all use the data presented in the following task:
The farmer said that the 50% of his crops was occupied by the cereals, 25% was used for vegetables and on the rest of the field the fruit trees grew. What part of the crops are the fruit trees?
Sample groups diagrams.
[Illustration 3]
[Illustration 4]
[Illustration 5]
The students draw the following conclusion:
Both diagrams presents the same information.
Task 3
The students read and interpret the information presented in the horizontal bar diagrambar diagrambar diagram.
The scouts went for a one‑week bike trip.
The diagramdiagramdiagram shows the following stages of the trip.
The title of the horizontal bar diagram: The length of the route in km.
[Illustration 6]
The students answer the following questions: a) On which day did the scouts cover the shortest distance? b) On which days did they make the same number of kilometres? c) On which day did the scouts cover the longest route? d) How many kilometres did the scouts make on Sunday? e) How many more kilometres did they make on Wednesday in comparison to Saturday?
An extra task
Find on the Internet the current exchange rates of 5 currencies. On the basis of the information make the appropriate table.
Prepare activity in which you use the table you prepared.
Na podstawie informacji podanych w tabeli uczniowie odpowiadają na pytania. a) Który kontynent ma największą powierzchnię? b) Który kontynent ma najmniejszą powierzchnię? c) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Antarktyda jest większa od Europy d) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Afryka jest większa od Ameryki Południowej e) Które kontynenty mają powierzchnię większą od powierzchni Europy
md3179303d1266228_1528449000663_0
Odczytywanie i interpretowanie danych z tabel i diagramów
md3179303d1266228_1528449084556_0
Drugi
md3179303d1266228_1528449076687_0
XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) gromadzi i porządkuje dane;
2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).
md3179303d1266228_1528449068082_0
45 minut
md3179303d1266228_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
md3179303d1266228_1528449552113_0
1. Odczytywanie danych przedstawionych w różnej formie.
2. Interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md3179303d1266228_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje dane z tabeli, diagramu,
- interpretuje dane zawarte w tabeli, na diagramie.
md3179303d1266228_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
md3179303d1266228_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
md3179303d1266228_1528450135461_0
md3179303d1266228_1528450127855_0
Nauczyciel wyjaśnia, że statystyka to nauka zajmująca się często powtarzającymi się zjawiskami i podająca wyniki badań w postaci zestawień liczbowych. Już w starożytnym Egipcie, Persji i Rzymie dokonywano spisów ludności. W średniowieczu gromadzono dane liczbowe dotyczące dóbr królewskich, książęcych i kościelnych. W Polsce pierwsze opracowania statystyczne pojawiły się w XIX wieku. Obecnie opracowaniem i ogłaszaniem danych liczbowych zajmuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS).
md3179303d1266228_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposoby interpretowania danych przedstawionych w formie tabel i diagramów.
Polecenie 1
Tabela przedstawia dane na temat powierzchni kontynentów.
[Tabela 1]
Na podstawie informacji podanych w tabeli uczniowie odpowiadają na pytania: a) Który kontynent ma największą powierzchnię? b) Który kontynent ma najmniejszą powierzchnię? c) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Antarktyda jest większa od Europy? d) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Afryka jest większa od Ameryki Południowej? e) Które kontynenty mają powierzchnię większą od powierzchni Europy?
Grupy o numerach parzystych oglądają na ekranach komputerów diagram słupkowy pionowy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni kontynentów.
[Ilustracja 1]
Grupy o numerach nieparzystych oglądają na ekranach komputerów procentowy diagram słupkowy poziomy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni kontynentów.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uczniowie tworzą i interpretują różne rodzaje diagramów.
Grupy o numerach 1 i 2 tworzą diagram kwadratowy, grupy 3 i 4 - diagram prostokątny, a grupy 5 i 6 – diagram kołowy. Wykorzystują dane zawarte w zadaniu:
Pewien rolnik stwierdził, że 50% powierzchni upraw na jego polu zajmuje zboże, 25% zajmują warzywa, a pozostałą część drzewa owocowe. Jaką część upraw stanowią drzewa owocowe?
[Ilustracja 3]
[Ilustracja 4]
[Ilustracja 5]
Uczniowie formułują wniosek:
Każdy diagram przedstawia te same informacje.
Polecenie 3
Uczniowie odczytują i interpretują informacje zamieszczone na słupkowym poziomym diagramie.
Zastęp harcerzy wybrał się na tygodniową wycieczkę rowerową.
Diagram przedstawia kolejne etapy wycieczki.
[Ilustracja 6]
Uczniowie odpowiadają na pytania: a) Którego dnia harcerze przebyli najkrótszy dystans? b) W których dniach pokonali tyle samo kilometrów? c) W którym dniu harcerze pokonali najdłuższą trasę? d) Ile kilometrów zastęp harcerzy przejechał w niedzielę? e) O ile więcej kilometrów przebyli w środę niż w sobotę?
Polecenie dla chętnych
Znajdź w internecie aktualne kursy 5 walut. Na podstawie uzyskanych informacji, sporządź odpowiednią tabelę.Ułóż zadanie, w którym zamieścisz wykonaną tabelę.
md3179303d1266228_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Te same dane możemy przedstawiać w tabeli i na diagramie.