Temat

Odczytywanie i interpretowanie danych z tabel i diagramów

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:

1) gromadzi i porządkuje dane;

2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Odczytywanie danych przedstawionych w różnej formie.

2. Interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odczytuje dane z tabeli, diagramu,

- interpretuje dane zawarte w tabeli, na diagramie.

Metody kształcenia

1. Burza mózgów.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel wyjaśnia, że statystyka to nauka zajmująca się często powtarzającymi się zjawiskami i podająca wyniki badań w postaci zestawień liczbowych. Już w starożytnym Egipcie, Persji i Rzymie dokonywano spisów ludności. W średniowieczu gromadzono dane liczbowe dotyczące dóbr królewskich, książęcych i kościelnych. W Polsce pierwsze opracowania statystyczne pojawiły się w XIX wieku. Obecnie opracowaniem i ogłaszaniem danych liczbowych zajmuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Realizacja lekcji

Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposoby interpretowania danych przedstawionych w formie tabel i diagramów.

Polecenie 1

Tabela przedstawia dane na temat powierzchni kontynentów.

[Tabela 1]

Na podstawie informacji podanych w tabeli uczniowie odpowiadają na pytania:
a) Który kontynent ma największą powierzchnię?
b) Który kontynent ma najmniejszą powierzchnię?
c) O ile tysięcy kmIndeks górny 2 Antarktyda jest większa od Europy?
d) O ile tysięcy kmIndeks górny 2 Afryka jest większa od Ameryki Południowej?
e) Które kontynenty  mają powierzchnię  większą od powierzchni  Europy?

Grupy o numerach parzystych oglądają na ekranach komputerów  diagram słupkowy pionowy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni  kontynentów.

[Ilustracja 1]

Grupy o numerach nieparzystych oglądają na ekranach komputerów procentowy diagram słupkowy poziomy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni kontynentów.  

[Ilustracja 2]

Polecenie 2

Uczniowie tworzą i interpretują różne rodzaje diagramów.  

Grupy o numerach 1 i 2 tworzą diagram kwadratowy, grupy 3 i 4 - diagram prostokątny,
a grupy 5 i 6 – diagram kołowy. Wykorzystują dane zawarte w zadaniu:

Pewien rolnik stwierdził, że 50% powierzchni upraw na jego polu zajmuje zboże, 25%  zajmują warzywa, a pozostałą część drzewa owocowe.  Jaką część upraw stanowią drzewa owocowe?

[Ilustracja 3]

[Ilustracja 4]

[Ilustracja 5]

Uczniowie formułują wniosek:

Każdy diagram przedstawia te same informacje.

Polecenie 3

Uczniowie odczytują i interpretują informacje zamieszczone na słupkowym poziomym diagramie.

Zastęp harcerzy wybrał się na tygodniową wycieczkę rowerową.

Diagram przedstawia kolejne etapy wycieczki.

[Ilustracja 6]

Uczniowie odpowiadają na pytania:
a) Którego dnia harcerze przebyli najkrótszy dystans?
b) W których dniach pokonali tyle samo kilometrów?
c) >W którym dniu harcerze pokonali najdłuższą trasę?
d) Ile kilometrów zastęp harcerzy przejechał w niedzielę?
e) O ile więcej kilometrów przebyli w środę niż w sobotę?

Polecenie dla chętnych

Znajdź w internecie aktualne kursy 5 walut. Na podstawie uzyskanych informacji, sporządź odpowiednią tabelę.

Ułóż zadanie, w którym zamieścisz wykonaną tabelę.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:

- Te same dane możemy przedstawiać w tabeli i na diagramie.