Scenariusz
Temat
Odczytywanie i interpretowanie danych z tabel i diagramów
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
XIII. Elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) gromadzi i porządkuje dane;
2) odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach, na przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same” („przyjmowana wartość jest stała”).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie danych przedstawionych w różnej formie.
2. Interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje dane z tabeli, diagramu,
- interpretuje dane zawarte w tabeli, na diagramie.
Metody kształcenia
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel wyjaśnia, że statystyka to nauka zajmująca się często powtarzającymi się zjawiskami i podająca wyniki badań w postaci zestawień liczbowych. Już w starożytnym Egipcie, Persji i Rzymie dokonywano spisów ludności. W średniowieczu gromadzono dane liczbowe dotyczące dóbr królewskich, książęcych i kościelnych. W Polsce pierwsze opracowania statystyczne pojawiły się w XIX wieku. Obecnie opracowaniem i ogłaszaniem danych liczbowych zajmuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że na zajęciach uczniowie poznają sposoby interpretowania danych przedstawionych w formie tabel i diagramów.
Polecenie 1
Tabela przedstawia dane na temat powierzchni kontynentów.
[Tabela 1]
Na podstawie informacji podanych w tabeli uczniowie odpowiadają na pytania:
a) Który kontynent ma największą powierzchnię?
b) Który kontynent ma najmniejszą powierzchnię?
c) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Antarktyda jest większa od Europy?
d) O ile tysięcy kmIndeks górny 22 Afryka jest większa od Ameryki Południowej?
e) Które kontynenty mają powierzchnię większą od powierzchni Europy?
Grupy o numerach parzystych oglądają na ekranach komputerów diagram słupkowy pionowy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni kontynentów.
[Ilustracja 1]
Grupy o numerach nieparzystych oglądają na ekranach komputerów procentowy diagram słupkowy poziomy przedstawiający dane z tabeli dotyczące powierzchni kontynentów.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uczniowie tworzą i interpretują różne rodzaje diagramów.
Grupy o numerach 1 i 2 tworzą diagram kwadratowy, grupy 3 i 4 - diagram prostokątny,
a grupy 5 i 6 – diagram kołowy. Wykorzystują dane zawarte w zadaniu:
Pewien rolnik stwierdził, że 50% powierzchni upraw na jego polu zajmuje zboże, 25% zajmują warzywa, a pozostałą część drzewa owocowe. Jaką część upraw stanowią drzewa owocowe?
[Ilustracja 3]
[Ilustracja 4]
[Ilustracja 5]
Uczniowie formułują wniosek:
Każdy diagram przedstawia te same informacje.
Polecenie 3
Uczniowie odczytują i interpretują informacje zamieszczone na słupkowym poziomym diagramie.
Zastęp harcerzy wybrał się na tygodniową wycieczkę rowerową.
Diagram przedstawia kolejne etapy wycieczki.
[Ilustracja 6]
Uczniowie odpowiadają na pytania:
a) Którego dnia harcerze przebyli najkrótszy dystans?
b) W których dniach pokonali tyle samo kilometrów?
c) >W którym dniu harcerze pokonali najdłuższą trasę?
d) Ile kilometrów zastęp harcerzy przejechał w niedzielę?
e) O ile więcej kilometrów przebyli w środę niż w sobotę?
Polecenie dla chętnych
Znajdź w internecie aktualne kursy 5 walut. Na podstawie uzyskanych informacji, sporządź odpowiednią tabelę.
Ułóż zadanie, w którym zamieścisz wykonaną tabelę.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Te same dane możemy przedstawiać w tabeli i na diagramie.