Task Students work individually, using computers. Their task is to observe signs of the first and the second coordinate of a point in each quadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate system.
- Points located on the axes of the coordinate system do not belong to any quadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate system.
- If the point P (x; y) belongs to:
I quadrant of the coordinate system, then both coordinates of the point are positive numbers.
II quadrant of the coordinate system, then the first coordinate is a negative number and the second is a positive number.
III quadrant of the coordinate system, then both coordinates of the point are negative numbers.
IV quadrant of the coordinate system, then the first coordinate is a positive number and the second is a negative number.
Students work in groups using the method of task tables and do exercises.
Task - Table 1 Write three exemplary points belonging to II and IV quadrant of the coordinate system. What is the sign of the abscissasign of the abscissasign of the abscissa and the ordinate of II and IV quadrans of the coordinate system?
Task - Table 2 In the coordinate system, mark three pairs of points whose abscissas are positive and ordinates are opposite numbers. In which quadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate system will such pairs of points be located?
Task - Table 3 Identify the location of the point and put it in the right place of the table.
[Table]
Task - Table 4 In the coordinate system, mark 10 points whose first coordinate is greater than the second one. In which quadrants are these points located? The teacher sums‑up groups’ work. The teacher rewards the group that worked the fastest with highest marks.
An extra task: A points whose coordinates are (-2; -3) was translated 5 units to the right along the X axis and then obtained point was translated 2 units up along the Y axis. In which quadrant of the coordinate system is the obtained point? Give its coordinates.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Axes of the coordinate system divide the plane into four parts, called quadrants.
- Quadrants have numbers I, II, III, IV, anti‑clockwise, starting from the top right corner.
- Points located on the axes of the coordinate system do not belong to any quadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate systemquadrants of the coordinate system.
- If the point P (x; y) belongs to:
I quadrant of the coordinate system, then both coordinates of the point are positive numbers.
II quadrant of the coordinate system, then the first coordinate is a negative number and the second is a positive number.
III quadrant of the coordinate system, then both coordinates of the point are negative numbers.
IV quadrant of the coordinate system, then the first coordinate is a positive number and the second is a negative number.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Określanie własności i położenia punktów w układzie współrzędnych
mc813976363c03f53_1528449084556_0
Drugi
mc813976363c03f53_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
mc813976363c03f53_1528449068082_0
45 minut
mc813976363c03f53_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
mc813976363c03f53_1528449552113_0
1. Określanie własności i położenia punktów w układzie współrzędnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc813976363c03f53_1528450430307_0
Uczeń:
- określa własności i położenie punktów w układzie współrzędnych.
mc813976363c03f53_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
mc813976363c03f53_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
mc813976363c03f53_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać własności i położenie punktów w układzie współrzędnych.
mc813976363c03f53_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie przy komputerach. Ich zadaniem jest obserwacja znaku pierwszej i drugiej współrzędnej punktu w poszczególnych ćwiartkach układu współrzędnych.
[Geogebra aplet]
Wnioski uczniów:
- Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części, zwane ćwiartkami.
- Ćwiartki numerujemy I, II, III, IV przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od prawego, górnego rogu.
- Punktów leżących na osiach układu współrzędnych nie zaliczamy do żadnej ćwiartki układu współrzędnych.
- Jeżeli punkt P (x; y) należy do:
-- I ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne punktu są liczbami dodatnimi. -- II ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczbą ujemną, a druga dodatnią. -- III ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne są liczbami ujemnymi. -- IV ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczbą dodatnią, a druga ujemną.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Polecenie - Stolik 1 Wypisz po trzy przykładowe punkty należące do II i IV ćwiartki układu współrzędnych. Jaki jest znak odciętej i rzędnej punktów z II i IV ćwiartki układu współrzędnych?
Polecenie - Stolik 2 Zaznacz w układzie współrzędnych trzy pary punktów o dodatnich odciętych, których rzędne są liczbami przeciwnymi. W których ćwiartkach układu współrzędnych znajdują się narysowane pary punktów?
Polecenie - Stolik 3 Określ położenie punktu i wpisz go w odpowiednie miejsce tabeli.
Tabela
I ćwiartka
II ćwiartka
III ćwiartka
IV ćwiartka
oś X
oś Y
Polecenie - Stolik 4 Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których pierwsza współrzędna jest większa od drugiej. W których ćwiartkach układy współrzędnych leżą te punkty?
Nauczyciel podsumowuje pracę grup. Nagradza najszybciej pracującą grupę ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych: Punkt o współrzędnych (-2; -3) przesunięto o 5 jednostek w prawo wzdłuż osi X, a następnie otrzymany punkt o 2 jednostki w górę wzdłuż osi Y. W której ćwiartce układu współrzędnych znajduje się otrzymany punkt? Podaj jego współrzędne.
mc813976363c03f53_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części, zwane ćwiartkami.
- Ćwiartki numerujemy I, II, III, IV przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od prawego, górnego rogu.
- Punktów leżących na osiach układu współrzędnych nie zaliczamy do żadnej ćwiartki układu współrzędnych.
- Jeżeli punkt P (x; y) należy do:
-- I ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne punktu są liczbami dodatnimi. -- II ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczba ujemną, a druga dodatnią. -- III ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne są liczbami ujemnymi. -- IV ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczba dodatnią, a druga ujemną.
quadrants of the coordinate system1
quadrants of the coordinate system
ćwiartki układu współrzędnych
R1c8zbIXvBszP1
wymowa w języku angielskim: quadrants of the coordinate system
wymowa w języku angielskim: quadrants of the coordinate system