Scenariusz
Temat
Określanie własności i położenia punktów w układzie współrzędnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Określanie własności i położenia punktów w układzie współrzędnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa własności i położenie punktów w układzie współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać własności i położenie punktów w układzie współrzędnych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie przy komputerach. Ich zadaniem jest obserwacja znaku pierwszej i drugiej współrzędnej punktu w poszczególnych ćwiartkach układu współrzędnych.
[Geogebra aplet]
Wnioski uczniów:
- Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części, zwane ćwiartkami.
- Ćwiartki numerujemy I, II, III, IV przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od prawego, górnego rogu.
- Punktów leżących na osiach układu współrzędnych nie zaliczamy do żadnej ćwiartki układu współrzędnych.
- Jeżeli punkt P (x, y) należy do:
I ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne punktu są liczbami dodatnimi.
II ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczbą ujemną, a druga dodatnią.
III ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne są liczbami ujemnymi.
IV ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczbą dodatnią, a druga ujemną.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Polecenie - Stolik 1
Wypisz po trzy przykładowe punkty należące do II i IV ćwiartki układu współrzędnych. Jaki jest znak odciętej i rzędnej punktów z II i IV ćwiartki układu współrzędnych?
Polecenie - Stolik 2
Zaznacz w układzie współrzędnych trzy pary punktów o dodatnich odciętych, których rzędne są liczbami przeciwnymi. W których ćwiartkach układu współrzędnych znajdują się narysowane pary punktów?
Polecenie - Stolik 3
Określ położenie punktu i wpisz go w odpowiednie miejsce tabeli.
[Tabela]
Polecenie - Stolik 4
Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których pierwsza współrzędna jest większa od drugiej. W których ćwiartkach układy współrzędnych leżą te punkty?
Nauczyciel podsumowuje pracę grup. Nagradza najszybciej pracującą grupę ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych:
Punkt o współrzędnych (-2; -3) przesunięto o 5 jednostek w prawo wzdłuż osi X, a następnie otrzymany punkt o 2 jednostki w górę wzdłuż osi Y. W której ćwiartce układu współrzędnych znajduje się otrzymany punkt? Podaj jego współrzędne.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Osie układu współrzędnych dzielą płaszczyznę na cztery części, zwane ćwiartkami.
- Ćwiartki numerujemy I, II, III, IV przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od prawego, górnego rogu.
- Punktów leżących na osiach układu współrzędnych nie zaliczamy do żadnej ćwiartki układu współrzędnych.
- Jeżeli punkt P (x; y) należy do:
I ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne punktu są liczbami dodatnimi.
II ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczba ujemną, a druga dodatnią.
III ćwiartki układu współrzędnych to obie współrzędne są liczbami ujemnymi.
IV ćwiartki układu współrzędnych to pierwsza współrzędna jest liczba dodatnią, a druga ujemną.