The teacher divides the students into four groups. Each of them attempts to answer the question: What are the most common causes of computer failurefailurefailure and data lossdata lossdata loss? Then the leaders of the groups create the list of threats.
The signals indicating the defectdefectdefect of the computer:
- BIOS beep codesbeep codesbeep codes, - burning smellburning smellburning smell, - the noisy operation of a hard disc drive, - blue error screens, - the unstableunstableunstable operation of the system, - problems with starting the computer.
Hardware defectdefectdefect, though costly, is often not the biggest problem you have to face in the event of failurefailurefailure. The resources which have been collected on the computer can sometimes be more valuable than the defected hardware itself. Therefore it is extremely important to regularly backupbackupbackup the most important files. It is worth to store the files containing valuable data in multiple copies saved on various mediamediamedia (e.g. on CD/DVD, in memories or on removable discs).
Task 1
How can you backup your data?
Task 2
What data would you like to recover in the case of computer failure?
[Illustration 2]
In order to prevent computer system failure:
- use the computer in aproppriate conditions, - maintain hardware regularly, - use antivirus software, - do not use the administrator account during regular work, - perform regular updates of the system and the most important programmes, - backupbackupbackup your data, - be cautious and avoid threats.
Task 3
What tools are at your disposal, if you would have to diagnose your computer system? Some of them were discussed during the last lesson.
Before starting the diagnostic process, check the power supply of your computer. Inspect all the cables, e.g. those connecting the processor with the monitor. If you suspect hardware defectdefectdefect, it is recommended to start another operating system on the given computer (from a CD/DVD or a pendrive) and observe the operation of hardware. Live operating systems are perfectly suited for this purpose.
An excellent preventive measure to protect your data collected on the computer against failurefailurefailure is to separate data from the operating system by installing them on some other partition of the hard disc.
The computer is a complex device and if you lack sufficient knowledge, you should turn to a specialized service with your computer system failure. Any immediate and misguided actions are not recommended since they may result in data lossdata lossdata loss and even bigger defects.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Procedura POST to proces wykonywany przez BIOS/UFI zaraz po uruchomieniu komputera, weryfikujący poprawną pracę jego podstawowych elementów, swoisty autotest urządzenia.
Prawidłowe przejście testu sygnalizowane jest pojedynczym sygnałem dźwiękowym. Niepomyślny wynik POST‑u skutkuje serią dźwięków wydawanych przez głośnik. Dźwięki te, a dokładniej ich liczba i czas trwania, są kodem błędu. Korzystając z instrukcji obsługi, możemy ustalić, co jest przyczyną problemów. Nowoczesne płyty główne zamiast używania dość niewygodnego kodu dźwiękowego informują o rezultacie testu POST za pomocą kolorowych diod LED lub wyświetlacza znajdującego się na płycie głównej. BIOS w czasie awarii sprzętu wyświetla komunikaty z listy tzw. BIOS System Messages, informujące o rodzaju awarii sprzętowej
Jednym z największych zagrożeń, przed którymi stają nasze dane, jesteśmy my sami. Nasza nieuwaga, nieostrożność, lekceważenie podstawowych zasad, zmęczenie, nieznajomości komputera stają się przyczyną utraty danych czy awarii sprzętu. Zbytnia pewność siebie, przekonanie, że nic złego nie może nam się stać, a jeśli już, to będziemy potrafili to sami naprawić, to pośrednie przyczyny wielu „informatycznych katastrof”. Nie należy darzyć komputera i oprogramowania bezgranicznym zaufaniem, bo katastrofy nadchodzą w najbardziej nieoczekiwanej chwili. Trzeba mieć świadomość istnienia wielu zagrożeń funkcjonujących w sieci. Awaria na pewno się zdarzy, nie wiemy tylko kiedy. Trzeba się prewencyjnie do niej przygotować.
m32c2f6e60903731b_1528449000663_0
Zasady postępowania w przypadku awarii systemu komputerowego
m32c2f6e60903731b_1528449084556_0
Drugi
m32c2f6e60903731b_1528449076687_0
Klasa VII‑VIII
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
3) poprawnie posługuje się terminologią związaną z informatyką i technologią.
m32c2f6e60903731b_1528449068082_0
45 minut
m32c2f6e60903731b_1528449523725_0
Posługiwanie się komputerem.
m32c2f6e60903731b_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie przyczyn awarii komputera oraz sygnałów informujących o uszkodzeniach.
2. Ochrona danych przed awarią.
m32c2f6e60903731b_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje przyczyny awarii komputerów oraz sygnały informujące o uszkodzeniach,
- chroni dane zgromadzone na komputerze.
m32c2f6e60903731b_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Uczenie się przez obserwację.
m32c2f6e60903731b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m32c2f6e60903731b_1528450135461_0
m32c2f6e60903731b_1528450127855_0
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup szuka odpowiedzi na pytanie, jakie są najczęstsze przyczyny awarii komputera i utraty danych. Następnie liderzy każdej z grup ustalają wspólnie listę zagrożeń.
Jednym z największych zagrożeń, przed którymi stają nasze dane, jesteśmy my sami. Nasza nieuwaga, nieostrożność, lekceważenie podstawowych zasad, zmęczenie, nieznajomości komputera stają się przyczyną utraty danych czy awarii sprzętu. Zbytnia pewność siebie, przekonanie, że nic złego nie może nam się stać, a jeśli już, to będziemy potrafili to sami naprawić, to pośrednie przyczyny wielu „informatycznych katastrof”. Nie należy darzyć komputera i oprogramowania bezgranicznym zaufaniem, bo katastrofy nadchodzą w najbardziej nieoczekiwanej chwili. Trzeba mieć świadomość istnienia wielu zagrożeń funkcjonujących w sieci. Awaria na pewno się zdarzy, nie wiemy tylko kiedy. Trzeba się prewencyjnie do niej przygotować.
m32c2f6e60903731b_1528446435040_0
[Grafika interaktywna]
Przyczyny awarii systemów komputerowych
Sygnały wskazujące uszkodzenie komputera:
- sygnały dźwiękowe BIOS‑u, - swąd spalenizny, - głośna praca twardego dysku, - niebieskie ekrany błędów, - niestabilne działanie systemu, - kłopoty z uruchomieniem komputera.
[Ilustracja 1]
Procedura POST to proces wykonywany przez BIOS/UFI zaraz po uruchomieniu komputera, weryfikujący poprawną pracę jego podstawowych elementów, swoisty autotest urządzenia.
Prawidłowe przejście testu sygnalizowane jest pojedynczym sygnałem dźwiękowym. Niepomyślny wynik POST‑u skutkuje serią dźwięków wydawanych przez głośnik. Dźwięki te, a dokładniej ich liczba i czas trwania, są kodem błędu. Korzystając z instrukcji obsługi, możemy ustalić, co jest przyczyną problemów. Nowoczesne płyty główne zamiast używania dość niewygodnego kodu dźwiękowego informują o rezultacie testu POST za pomocą kolorowych diod LED lub wyświetlacza znajdującego się na płycie głównej. BIOS w czasie awarii sprzętu wyświetla komunikaty z listy tzw. BIOS System Messages, informujące o rodzaju awarii sprzętowej
Uszkodzenie sprzętu, choć kosztowne nie jest często największym problemem, jaki nas spotyka w przypadku awarii. Zasoby, które posiadaliśmy na komputerze, mogą mieć czasami wielokrotnie większą wartość niż sam uszkodzony sprzęt. Dlatego bardzo ważne jest systematyczne wykonywanie kopii zapasowych najważniejszych plików. Pliki zawierające cenne dane warto przechowywać w kilku kopiach, zapisanych na różnych nośnikach (np. na płytach CD/DVD, w pamięciach czy na dyskach przenośnych).
Polecenie 1
W jaki sposób możesz wykonać bezpieczną kopię zapasowych danych?
Polecenie 2
Zastanów się, jakie dane chciałbyś odzyskać w przypadku awarii komputera?
[Ilustracja 2]
Aby nie dopuścić do awarii systemu komputerowego:
- używaj komputera w warunkach dla niego odpowiednich, - regularnie konserwuj sprzęt, - korzystaj z oprogramowania antywirusowego, - nie korzystaj z konta administracyjnego podczas normalnej pracy, - aktualizuj system i najważniejsze programy, - twórz kopie awaryjne danych, - pracuj z rozmysłem, unikając zagrożeń.
Polecenie 3
Zastanów się, jakim arsenałem środków dysponujesz, gdybyś musiał przystąpić do diagnostyki systemu komputerowego. Część z nich została omówiona na poprzedniej lekcji.
Przed przystąpieniem do diagnostyki sprawdź dokładnie zasilanie komputera. Sprawdź, wszystkie kable, np. te łączące jednostkę centralną z monitorem.
Jeśli podejrzewasz uszkodzenie sprzętu, zaleca się uruchomić na danym komputerze inny system operacyjny (płyta CD/DVD, pendrive) i obserwować działanie sprzętu. Do tego celu doskonale nadają się wersje Live systemów operacyjnych.
Doskonałą profilaktyką chroniącą nasze dane na komputerze przed awarią jest oddzielenie danych od systemu operacyjnego poprzez zainstalowanie ich na innej partycji dysku.
m32c2f6e60903731b_1528450119332_0
Komputer jest złożonym urządzeniem i jeśli nie mamy wystarczającej wiedzy, to powinniśmy zgłosić się z usterką systemu komputerowego do specjalistycznego serwisu. Wszelkie gwałtowne, nieprzemyślane działania nie są wskazane i mogą doprowadzić do utraty danych i jeszcze większych usterek.