The teacher introduces the subject of the lesson: identifying the properties of right‑angled and isosceles triangles whose acute angled are 30° and 60°.
Task Students revise the Pythagorean TheoremPythagorean theoremPythagorean Theorem and the theorem about the sum of angles in the triangle.
Task Students observe how the length of the diagonal of the squaresquaresquare changes depending on the length of the side. Determine the formula for the diagonal of the squarediagonal of the squarediagonal of the square whose side is and the analogical relation for a right‑angled and isosceles triangle.
Students use the relevant formulas in the exercises:
Task Calculate the perimeter of the right‑angled and isosceles triangle whose hypotenuses are 4 cm.
Task Calculate the perimeter of the isosceles trapezium whose bases are 6 cm and 10 cm and whose angle between the leg and the longer base is 45°.
Task The obtuse angleobtuse angleobtuse angle of a parallelogram is 135°. The longer side is 12 cm. Calculate the perimeter of the parallelogram, knowing that its altitude is 4 cm.
Task Together students think about the relations between the sides in the right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle whose acute angles are 30° and 60°.
Task Calculate the perimeter of the triangle presented in the picture:
[Illustraton 3]
An extra task The relation between the acute angles in a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle is 2 : 1. The shorter cathetusecathetusecathetuse is equal to . Calculate the perimeter of this triangle.
VIII. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie. Uczeń:
8) zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego).
m46a3c3da9afe995d_1528449068082_0
45 minut
m46a3c3da9afe995d_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m46a3c3da9afe995d_1528449552113_0
1. Określanie własności trójkątów prostokątnych równoramiennych.
2. Określanie własności trójkątów prostokątnych o kątach ostrych 30°, 60°.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m46a3c3da9afe995d_1528450430307_0
Uczeń:
- Określa własności trójkątów prostokątnych równoramiennych.
- Określa własności trójkątów prostokątnych o kątach ostrych 30°, 60°.
m46a3c3da9afe995d_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Burza mózgów.
m46a3c3da9afe995d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m46a3c3da9afe995d_1528450135461_0
m46a3c3da9afe995d_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą określać własności trójkątów prostokątnych równoramiennych oraz trójkątów prostokątnych o kątach ostrych 30°, 60°.
Polecenie Uczniowie przypominają twierdzenie Pitagorasa oraz twierdzenie o sumie kątów trójkąta.
m46a3c3da9afe995d_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie obserwują jak zmienia się długość przekątnej kwadratu, w zależności od długości boku. Ustalają wzór na przekątną kwadratu o boku długości i jednocześnie analogiczną zależność dla trójkąta prostokątnego równoramiennego.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Przekątna kwadratu o boku długości jest równa .
- W trójkącie prostokątnym równoramiennym o przyprostokątnych długości , przeciwprostokątna jest równa .
[Ilustracja 1]
Uczniowie wykorzystują odkryte wzory w zadaniach.
Polecenie Oblicz obwód trójkąta prostokątnego równoramiennego, którego przeciwprostokątna ma długość 4 cm.
Polecenie Oblicz obwód trapezu równoramiennego o podstawach długości 6 cm i 10 cm i kącie między ramieniem i dłuższą podstawą 45°.
Polecenie Miara kąta rozwartego równoległoboku jest równa 135°. Dłuższy bok jest równy 12 cm. Oblicz obwód równoległoboku wiedząc, że jego wysokość jest równa 4 cm.
Polecenie Uczniowie wspólnie zastanawiają się jakie związki zachodzą między długościami boków w trójkącie prostokątnym o kątach ostrych 30° i 60°.
Zapisują wniosek.
Wniosek:
W trójkącie prostokątnym o kątach ostrych 30°, 60° i przeciwprostokątnej :
- przyprostokątna leżąca naprzeciw kąta 30° jest równa ,
- przyprostokątna leżąca naprzeciw kąta 60° jest równa .
[Ilustracja 2]
Uczniowie wykorzystują ustalone zależności w zadaniach.
Polecenie Oblicz obwód trójkąta przedstawionego na rysunku.
[Ilustracja 3]
Polecenie dla chętnych Stosunek miar kątów ostrych w trójkącie prostokątnym jest równy 2:1. Krótsza przyprostokątna ma długość . Oblicz obwód tego trójkąta.
m46a3c3da9afe995d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Wniosek:
Zależność między bokami w trójkącie prostokątnym równoramiennym.
[Ilustracja 1]
Wniosek:
Zależność między bokami w trójkącie prostokątnym o kątach ostrych 30°, 60°.
[Ilustracja 2]
particular types of right‑angled triangles1
particular types of right‑angled triangles
szczególne trójkąty prostokątne
RwCsT4MRt1XVW1
wymowa w języku angielskim: particular types of right‑angled triangles
wymowa w języku angielskim: particular types of right‑angled triangles
wymowa w języku angielskim: particular types of right‑angled triangles
Pythagorean theorem1
Pythagorean theorem
twierdzenie Pitagorasa - jeżeli a i b są długościami przyprostokątnych, zaś c długością przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym, to zachodzi związek: aIndeks górny 22+bIndeks górny 22=cIndeks górny 22