III. Creating algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions with one or more variables.
The student:
1) writes down the results of a given operation in the form of algebraic expressions with one or more variables.
2) writes down the relations presented in the exercises in the form of algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions with one or more variables.
3) writes down the solutions to the exercises in the form of algebraic expressions, like in the example below:
Bartek and Grześ were picking up chestnuts. Bartek collected n chestnuts and Grześ collected 7 times more. Then, on the way home, Grześ lost 10 chestnuts and gave half of the rest to Bartek. How many chestnuts do Bartek and Grześ have now?
The teacher informs students that during this class they will extend their knowledge about algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions.
Students revise the definitions of algebraic expression and the monomialmonomialmonomial.
Task Student work individually, using computers. The aim of the exercise is to revise the ways of creating the names of algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions.
[Geogebra applet]
Note The name of an algebraic expression is determined by the operation which, according to the order of operations, would be done as the last one.
Students use the revised knowledge in exercises.
Task Write in the form of an algebraic expression:
a) the sum of the square of 5 and cube of the number x,
b) the quotient of the sum of x and y and their difference,
c) the square of the sum of the numbers -2 and y.
The teacher gives examples of monomials and the students’ task is to write them down in the ordered form. In this way, they revise the principles of creating and arranging monomials.
Students arrange the monomials and identify their numerical coefficients.
Task Arrange the monomials and identify their numerical coefficients.
a)
b)
c)
d)
Task Fill the blanks with the monomials which make the equations true:
a)
b)
c)
d)
Task Students write down arranged monomials which describe the perimeter and the area of the rectangle in which:
a) one of the sides has the length z and the other is 30% shorter,
b) the width w is equal to 0,2 of the length,
c) the length x is of its width.
An extra task In the ABC triangle, the AB base is equal to . The altitude between the vertex C and the base AB is twice longer than the AB side. Write down the expression describing the area of this triangle in the form of an arranged monomialmonomialmonomial.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
An algebraic expression consists of numbers and letters, which are connected with each other by the signs of arithmetic operations and/or parentheses. A single letter or number is also an algebraic expression. The letters occurring in algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions are variables.
A monomialmonomialmonomial is an expression that is a single number, a letter or a product of numbers and letters.
A monomial is arranged if its first part is a number and then it includes letters in alphabetical order.
The letter which occurs at the beginning of an arranged monomialmonomialmonomial is called the numerical coefficient of the monomial.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wyrażenie algebraiczne składa się z liczb oraz liter, które połączone są ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasami. Pojedyncza liczba lub litera – to też wyrażenie algebraiczne. Litery występujące w wyrażeniach algebraicznych to zmienne.
Jednomian to wyrażenie które jest pojedynczą liczbą,literą lub iloczynem liczb i liter.
III. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennymi.
Uczeń:
1) zapisuje wyniki podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych,
2) zapisuje zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych,
3) zapisuje rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych jak w przykładzie: Bartek i Grześ zbierali kasztany. Bartek zebrał n kasztanów, Grześ zebrał 7 razy więcej. Następnie Grześ w drodze do domu zgubił 10 kasztanów, a połowę pozostałych oddał Bartkowi. Ile kasztanów ma teraz Bartek, a ile ma Grześ?
m53bbfc7c2a14a0c7_1528449068082_0
45 minut
m53bbfc7c2a14a0c7_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528449552113_0
1) Porządkowanie jednomianów.
2) Zapisywanie treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528450430307_0
Uczeń:
- porządkuje jednomiany,
- zapisuje treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528449534267_0
1) Dyskusja.
2) Burza mózgów.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca zbiorowa.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528450127855_0
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie poszerzą swoje wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych.
Uczniowie przypominają określenie wyrażenia algebraicznego i jednomianu.
Wyrażenie algebraiczne składa się z liczb oraz liter, które połączone są ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasami. Pojedyncza liczba lub litera – to też wyrażenie algebraiczne. Litery występujące w wyrażeniach algebraicznych to zmienne.
Jednomian to wyrażenie które jest pojedynczą liczbą,literą lub iloczynem liczb i liter.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Celem ćwiczenia jest przypomnienie sposobu tworzenia nazwy wyrażenia algebraicznego.
[Gegebra aplet]
Ważne Nazwa wyrażenia algebraicznego jest nazwą ostatniego działania, które należy wykonać w tym wyrażeniu, zgodnie z kolejnością wykonywania działań.
Uczniowie wykorzystują przypomniane wiadomości w zadaniach.
Polecenie Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego.
a) suma kwadratu liczby 5 i sześcianu liczby x, b) iloraz sumy liczb x i y przez różnicę tych liczb, c) kwadrat różnicy liczb -2 i y.
Nauczyciel podaje przykłady jednomianów, a zadaniem uczniów jest zapisanie ich w postaci uporządkowanej. W ten sposób uczniowie przypominają sobie reguły budowania jednomianów uporządkowanych.
Ważne Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.
Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
Uczniowie porządkują jednomiany, określają ich współczynniki liczbowe.
Polecenie Uporządkuj jednomian i podaj jego współczynnik liczbowy.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Wpisz w wolne miejsca takie jednomiany, aby równości były prawdziwe:
a)
b)
c)
d)
Polecenie Uczniowie zapisują w postaci uporządkowanych jednomianów wyrażenia opisujące obwód i pole prostokąta w którym:
a) jeden z boków ma długość z, a drugi jest o 30% krótszy, b) szerokość w jest równa 0,2 długości, c) długość x stanowi szerokości.
Polecenie dla chętnych W trójkącie ABC podstawa AB jest równa . Wysokość trójkąta opuszczona na podstawę AB z wierzchołka C jest dwukrotnie dłuższa od boku AB. Zapisz w postaci uporządkowanego jednomianu wyrażenie opisujące pole tego trójkąta.
m53bbfc7c2a14a0c7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Wyrażenie algebraiczne składa się z liczb oraz liter, które połączone są ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasami. Pojedyncza liczba lub litera – to też wyrażenie algebraiczne. Litery występujące w wyrażeniach algebraicznych to zmienne.
Jednomian to wyrażenie które jest pojedynczą liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.
Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
algebraic expressions1
algebraic expressions
wyrażenie algebraiczne - wyrażenie, w którym występują zmienne