Scenariusz
Temat
Jednomiany
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
III. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennymi.
Uczeń:
1) zapisuje wyniki podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych,
2) zapisuje zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych,
3) zapisuje rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych jak w przykładzie: Bartek i Grześ zbierali kasztany. Bartek zebrał n kasztanów, Grześ zebrał 7 razy więcej. Następnie Grześ w drodze do domu zgubił 10 kasztanów, a połowę pozostałych oddał Bartkowi. Ile kasztanów ma teraz Bartek, a ile ma Grześ?
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1) Porządkowanie jednomianów.
2) Zapisywanie treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- porządkuje jednomiany,
- zapisuje treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
Metody kształcenia
1) Dyskusja.
2) Burza mózgów.
Formy pracy
1) Praca indywidualna.
2) Praca zbiorowa.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje, że w czasie zajęć uczniowie poszerzą swoje wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych.
Uczniowie przypominają określenie wyrażenia algebraicznego i jednomianu.
Wyrażenie algebraiczne składa się z liczb oraz liter, które połączone są ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasami. Pojedyncza liczba lub litera – to też wyrażenie algebraiczne. Litery występujące w wyrażeniach algebraicznych to zmienne.
Jednomian to wyrażenie które jest pojedynczą liczbą,literą lub iloczynem liczb i liter.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Celem ćwiczenia jest przypomnienie sposobu tworzenia nazwy wyrażenia algebraicznego.
[Gegebra aplet]
Ważne
Nazwa wyrażenia algebraicznego jest nazwą ostatniego działania, które należy wykonać w tym wyrażeniu, zgodnie z kolejnością wykonywania działań.
Uczniowie wykorzystują przypomniane wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego.
a) suma kwadratu liczby 5 i sześcianu liczby x,
b) iloraz sumy liczb x i y przez różnicę tych liczb,
c) kwadrat różnicy liczb -2 i y.
Nauczyciel podaje przykłady jednomianów, a zadaniem uczniów jest zapisanie ich w postaci uporządkowanej. W ten sposób uczniowie przypominają sobie reguły budowania jednomianów uporządkowanych.
Ważne
Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.
Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.
Uczniowie porządkują jednomiany, określają ich współczynniki liczbowe.
Polecenie
Uporządkuj jednomian i podaj jego współczynnik liczbowy.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Wpisz w wolne miejsca takie jednomiany, aby równości były prawdziwe:
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Uczniowie zapisują w postaci uporządkowanych jednomianów wyrażenia opisujące obwód i pole prostokąta w którym:
a) jeden z boków ma długość z, a drugi jest o 30% krótszy,
b) szerokość w jest równa 0,2 długości,
c) długość x stanowi szerokości.
Polecenie dla chętnych
W trójkącie ABC podstawa AB jest równa . Wysokość trójkąta opuszczona na podstawę AB z wierzchołka C jest dwukrotnie dłuższa od boku AB. Zapisz w postaci uporządkowanego jednomianu wyrażenie opisujące pole tego trójkąta.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Wyrażenie algebraiczne składa się z liczb oraz liter, które połączone są ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasami. Pojedyncza liczba lub litera – to też wyrażenie algebraiczne. Litery występujące w wyrażeniach algebraicznych to zmienne.
Jednomian to wyrażenie które jest pojedynczą liczbą, literą lub iloczynem liczb i liter.
Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.
Liczbę, która występuje na początku uporządkowanego jednomianu nazywamy współczynnikiem liczbowym tego jednomianu.