IX. Polygons and circles. The student: 4) recognises and identifies : the square, the rectanglerectanglerectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapeziumtrapeziumtrapezium.
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectanglerectanglerectangle, the rhombus, the parallelogramparallelogramparallelogram and the trapeziumtrapeziumtrapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
Task The students work individually using their computers. They are going to observe the change of the angles of the trapeziumtrapeziumtrapezium where one of the measure of the angle changes.
After completing the task the students complete the following sentences.
The sum of the angles at the same arm of the trapezium equals……. .. (180 °)
The angles situated by the same …………………… are equal in the isosceles trapeziumtrapeziumtrapezium.
Two angles are ………………………………..in the right trapezium.
In the right trapeziumtrapeziumtrapezium the acute angle at the base is 47°, so the other angles are……………………………..
Task The students calculate the measure of the angles of the parallelogram.
Uczniowie analizują schemat klasyfikacji czworokątów. Zastanawiają się, jakie cechy wspólne mają czworokąty w poszczególnych grupach. Proponują inne sposoby podziału wielokątów.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania: - W prostokącie i kwadracie wszystkie kąty mają po 90°.
- W równoległoboku, rombie, prostokącie i kwadracie przeciwległe kąty są równe i suma miar dwóch sąsiednich kątów wynosi 180°.
- W trapezie suma miar kątów przy tym samym ramieniu wynosi 180°.
m7ab839fa63d0cc4d_1528449000663_0
Rodzaje czworokątów, kąty w czworokątach
m7ab839fa63d0cc4d_1528449084556_0
drugi
m7ab839fa63d0cc4d_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń: 4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii.
m7ab839fa63d0cc4d_1528449068082_0
45 minut
m7ab839fa63d0cc4d_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m7ab839fa63d0cc4d_1528449552113_0
1. Obliczanie kątów w czworokątach.
2. Klasyfikowanie czworokątów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7ab839fa63d0cc4d_1528450430307_0
uczeń: - rozpoznaje czworokąt na podstawie jego własności,
- oblicza miary kątów w równoległoboku, rombie, trapezie.
m7ab839fa63d0cc4d_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m7ab839fa63d0cc4d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m7ab839fa63d0cc4d_1528450135461_0
m7ab839fa63d0cc4d_1528450127855_0
Uczniowie przypominają definicję czworokąta i przekątnej czworokąta.
Polecenie Uczniowie rysują dowolny czworokąt. Wskazują w nim wszystkie wierzchołki, boki, kąty oraz przekątne.
Czworokąt, to wielokąt, który ma cztery boki, cztery kąty i cztery wierzchołki.
Suma miar kątów wewnętrznych każdego czworokąta wynosi 360 stopni.
Przekątna to odcinek, który łączy dwa wierzchołki czworokąta i nie jest bokiem.
Uczniowie rozpoznają i nazywają czworokąty przedstawione na rysunku.
[Obrazek 1]
m7ab839fa63d0cc4d_1528446435040_0
[Geogebra aplet 1]
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest tworzenie różnego rodzaju czworokątów i obserwowanie ich własności.
Uczniowie wspólnie omawiają wyniki swoich spostrzeżeń. Odpowiadają na pytania.
Czy kwadrat jest rombem?
Czy kwadrat jest prostokątem?
Czy równoległobok jest trapezem?
Czy prostokąt jest trapezem?
Czy trapez może być deltoidem?
[Obrazek 2]
Uczniowie analizują schemat klasyfikacji czworokątów. Zastanawiają się, jakie cechy wspólne mają czworokąty w poszczególnych grupach. Proponują inne sposoby podziału wielokątów.
[Geogebra aplet 2]
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmieniają się miary kątów trapezu, w przypadku zmiany miary jednego z nich.
Po wykonaniu zadania uczniowie uzupełniają zdania.
Suma miar kątów leżących przy tym samym ramieniu trapezu wynosi. ... (180°)
W trapezie równoramiennym kąty leżące przy …….. są równe.
W trapezie prostokątnym dwa kąty są ……. .
W trapezie prostokątnym kąt ostry przy podstawie ma 47°, zatem pozostałe kąty są równe……..