The teacher asks each pair of students to bring chesschesschess for the class.
A few days before the class, the teacher asks students to prepare (in groups or individually) educationally‑historical materials about the game of chesschesschess.
The teacher introduces the subject of the lesson - identifying the location of chess pieces on the chessboardchessboardchessboard and finding the location of chess pieces on the chessboard based on their coordinates.
Students verify obtained knowledge and assess their level of understanding the problem. They present obtained information in oral form or by using modern technologies.
Students organise their knowledge by answering teacher’s questions:
1. When was chesschesschess created? 2. How many elements does the game consist of? 3. How do you win in chesschesschess? 4. How many fields does the chessboardchessboardchessboard consist of? 5. What are chess pieces, pawns and figures? 6. How do chess pieces move on the board? 7. Have the rules changed since the creation of the game?
Task Students work individually, using computers. Their task is to describe the location of the chosen chess piecechess piecechess piece by its coordinates on the board.
Students work in pairs. They put their chessboards on desks and put chess pieces next to it.
[Geogebra applet]
Task One of the students gives coordinates of the field where the chess piecechess piecechess piece should be located. The other students places it on the right field. Then students change roles. Time: 7 minutes.
Task One of the students places the chess piecechess piecechess piece of the chosen field. The other students identifies location of the chess piece. Then students change roles. Time: 7 minutes.
Task Students in pairs set the kingkingking, the queenqueenqueen, rooks, bishops and knights on the chessboardchessboardchessboard in the proper setting. They can use available knowledge sources. Then they suggest moves with figures and pawns on the chessboardchessboardchessboard, according to rules of the game. Students identify the field on which the chess piecechess piecechess piece is located.
The teacher sums up students work. The teacher reward pairs that did the most examples in the given time with pluses.
- Szachy to popularna gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy za pomocą białych i czarnych bierek.
- Szachownica składa się z 64 pól.
- Każde pole na szachownicy zakodowane jest jednoznacznie za pomocą pary uporządkowanej, której pierwszą współrzędną jest litera, a drugą współrzędną jest liczba.
- Na przykład pozycja (d, 6) oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą d i wiersza oznaczonego liczbą 6.
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
me33b9e7b376abf03_1528449068082_0
45 minut
me33b9e7b376abf03_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
me33b9e7b376abf03_1528449552113_0
1. Określanie położenia bierek na szachownicy.
2. Odnajdywanie położenia bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me33b9e7b376abf03_1528450430307_0
Uczeń:
- określa położenie bierek na szachownicy,
- odnajdywanie położenia bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
me33b9e7b376abf03_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
me33b9e7b376abf03_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca zbiorowa.
me33b9e7b376abf03_1528450135461_0
me33b9e7b376abf03_1528450127855_0
Nauczyciel prosi, aby każda para uczniów przyniosła na lekcję szachy.
Kilka dni przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w domu indywidualnie lub w zespołach materiałów edukacyjno – historycznych, dotyczących gry w szachy.
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać położenie bierek na szachownicy oraz odnajdywać położenie bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
me33b9e7b376abf03_1528446435040_0
Odwrócona klasa: Na lekcji uczniowie weryfikują zdobytą wcześniej wiedzę i oceniają poziom zrozumienia problemu. Prezentują zdobyte wiadomości w formie ustnej lub wykorzystując nowoczesne technologie.
Uczniowie porządkują wiedzę odpowiadając na pytania nauczyciela:
1. Kiedy powstała gra planszowa w szachy?
2. Z jakich elementów składa się ta gra?
3. Na czym polega wygrana w szachy?
4. Z ilu pól składa się szachownica?
5. Co to są bierki, pionki, figury?
6. Jak poruszają się bierki po szachownicy?
7. Czy zasady gry teraz i na początku powstania gry zmieniły się?
Wnioski uczniów: - Szachy to popularna gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy za pomocą białych i czarnych bierek.
- Szachownica składa się z 64 pól.
- Każde pole na szachownicy zakodowane jest jednoznacznie za pomocą pary uporządkowanej, której pierwszą współrzędną jest litera, a drugą współrzędną jest liczba.
- Na przykład pozycja (d, 6) oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą d i wiersza oznaczonego liczbą 6.
[Ilustracja 1]
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest opisanie położenia wylosowanej bierki za pomocą jej współrzędnych na szachownicy.
Uczniowie pracują w parach. Rozkładają na ławce swoje szachownice i obok ustawiają bierki.
[Geogebra aplet]
Polecenie Jeden z uczniów podaje współrzędne pola, na którym ma znaleźć się odpowiednia bierka. Drugi z uczniów ustawia ją na odpowiednim miejscu. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Czas pracy: 7 minut.
Polecenie Jeden z uczniów stawia bierkę na wybranym polu szachownicy. Drugi uczeń określa położenie pionka lub figury. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Czas pracy: 7 minut.
Polecenie Uczniowie w parach ustawiają króla, gońca, wieżę, hetmana, skoczka na szachownicy w poprawnym położeniu. Mogą korzystać z pomocy dostępnych źródeł wiedzy. Następnie proponują ruchy figurami i pionkami po szachownicy, według zasad gry. Uczniowie określają, na jakim polu znalazła się bierka.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza plusami pary, które w podanym czasie rozwiązały najwięcej przykładów.
Polecenie dla chętnych Zamknij oczy i odpowiedz na pytanie, czy pole (e, 5) znajduje się na białym, czy czarnym polu szachownicy?
me33b9e7b376abf03_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Szachy to popularna gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy za pomocą białych i czarnych bierek.
- Szachownica składa się z 64 pól.
- Każde pole na szachownicy zakodowane jest jednoznacznie za pomocą pary uporządkowanej, której pierwszą współrzędną jest litera, a drugą współrzędną jest liczba.
- Na przykład pozycja (d, 6) oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą d i wiersza oznaczonego liczbą 6.