Scenariusz
Temat
Położenie bierek na szachownicy
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Określanie położenia bierek na szachownicy.
2. Odnajdywanie położenia bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa położenie bierek na szachownicy,
- odnajdywanie położenia bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Odwrócona klasa.
Formy pracy
1. Praca w parach.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel prosi, aby każda para uczniów przyniosła na lekcję szachy.
Kilka dni przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w domu indywidualnie lub w zespołach materiałów edukacyjno – historycznych, dotyczących gry w szachy.
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać położenie bierek na szachownicy oraz odnajdywać położenie bierek na szachownicy na podstawie ich współrzędnych.
Realizacja lekcji
Odwrócona klasa:
Na lekcji uczniowie weryfikują zdobytą wcześniej wiedzę i oceniają poziom zrozumienia problemu. Prezentują zdobyte wiadomości w formie ustnej lub wykorzystując nowoczesne technologie.
Uczniowie porządkują wiedzę odpowiadając na pytania nauczyciela:
1. Kiedy powstała gra planszowa w szachy?
2. Z jakich elementów składa się ta gra?
3. Na czym polega wygrana w szachy?
4. Z ilu pól składa się szachownica?
5. Co to są bierki, pionki, figury?
6. Jak poruszają się bierki po szachownicy?
7. Czy zasady gry teraz i na początku powstania gry zmieniły się?
Wnioski uczniów:
- Szachy to popularna gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy za pomocą białych i czarnych bierek.
- Szachownica składa się z 64 pól.
- Każde pole na szachownicy zakodowane jest jednoznacznie za pomocą pary uporządkowanej, której pierwszą współrzędną jest litera, a drugą współrzędną jest liczba.
- Na przykład pozycja (d, 6) oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą d i wiersza oznaczonego liczbą 6.
[Ilustracja 1]
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest opisanie położenia wylosowanej bierki za pomocą jej współrzędnych na szachownicy.
Uczniowie pracują w parach. Rozkładają na ławce swoje szachownice i obok ustawiają bierki.
[Geogebra aplet]
Polecenie
Jeden z uczniów podaje współrzędne pola, na którym ma znaleźć się odpowiednia bierka. Drugi z uczniów ustawia ją na odpowiednim miejscu. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Czas pracy: 7 minut.
Polecenie
Jeden z uczniów stawia bierkę na wybranym polu szachownicy. Drugi uczeń określa położenie pionka lub figury. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Czas pracy: 7 minut.
Polecenie
Uczniowie w parach ustawiają króla, gońca, wieżę, hetmana, skoczka na szachownicy w poprawnym położeniu. Mogą korzystać z pomocy dostępnych źródeł wiedzy. Następnie proponują ruchy figurami i pionkami po szachownicy, według zasad gry. Uczniowie określają, na jakim polu znalazła się bierka.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza plusami pary, które w podanym czasie rozwiązały najwięcej przykładów.
Polecenie dla chętnych
Zamknij oczy i odpowiedz na pytanie, czy pole (e, 5) znajduje się na białym, czy czarnym polu szachownicy?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Szachy to popularna gra planszowa rozgrywana przez dwóch graczy za pomocą białych i czarnych bierek.
- Szachownica składa się z 64 pól.
- Każde pole na szachownicy zakodowane jest jednoznacznie za pomocą pary uporządkowanej, której pierwszą współrzędną jest litera, a drugą współrzędną jest liczba.
- Na przykład pozycja (d, 6) oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą d i wiersza oznaczonego liczbą 6.