6) calculates the volume and the surface area of a prismprismprism, pyramidpyramidpyramid, cylindercylindercylinder, coneconecone, sphere using trigonometry and theorems.
The teacher informs the students that during this lesson they will improve their skills connected with recognising nets of solids. They will also use nets to calculate the surface area of solids.
The students recollect what net of a polyhedronpolyhedronpolyhedron is.
The student work in groups using the “snowball” technique. The students’ task is to draw all possible (11) nets of a cubecubecube.
The first group draws one of the nets on a piece of paper and passes it to another group. This group draws another net of a cubecubecube and passes it on. In this way the piece of paper goes between the groups. The last group presents the results. If the students managed to draw 11 different nets of a cubecubecube, they finish this stage of the class. If not, there is a discussion leading to discovering the missing nets and presenting arguments, which prove why some of the suggested drawings aren’t nets of a cube.
The diagram below shows possible answers. The coloured figures are nets of a cubecubecube.
[Illustration 1]
Working in groups, the students use their computers to check if they can recognise nets of given solids (prismprismprism, pyramidpyramidpyramid, cylindercylindercylinder and coneconecone).
Task Open Geogebra applet: „Nets of solids”. Solve the suggested task. Discuss your doubts with your partner or the teacher. Repeat the task until all your answers are correct.
Compare your ideas with the information in the table:
[Table]
The students do the task individually, present their results and explain the doubts.
Task Draw the net of a regular hexagonal prismprismprism. The side of the base equals 5 cm and the altitude of the prism is 4 cm. Calculate the total surface area of this prism.
Task Draw the net of a regular tetrahedronregular tetrahedronregular tetrahedron whose edge length is 4 cm. Calculate the total surface area of this tetrahedron.
Task The total surface area of a coneconecone is cmIndeks górny 22 and the slant height is 10 cm long. Calculate the base radius of this cone.
An extra task: Draw the net of a coneconecone whose base radius is 6 cm and the slant height is 9 cm.
Korzystając z siatek przedstawionych w aplecie zaproponuj wzory na pole powierzchni całkowitej:
- sześcianu o boku a, - prostopadłościanu o bokach podstawy a i b oraz wysokości c, - ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o boku podstawy a i krawędzi bocznej b, - walca o promieniu podstawy r i wysokości H, - stożka o promieniu podstawy r i tworzącej l.
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
m1800d8c87fed0034_1528449068082_0
45 minut
m1800d8c87fed0034_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m1800d8c87fed0034_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i rysowanie siatek brył.
2. Wykorzystywanie siatki do obliczania pola powierzchni bryły.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1800d8c87fed0034_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i rysuje siatki brył,
- wykorzystuje siatki do obliczania pola powierzchni brył.
m1800d8c87fed0034_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Śnieżna kula.
m1800d8c87fed0034_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m1800d8c87fed0034_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji udoskonalą umiejętności związane z rozpoznawaniem siatek brył. Wykorzystają też siatki do obliczania pola powierzchni brył.
Uczniowie przypominają, co to jest siatka wielościanu.
m1800d8c87fed0034_1528446435040_0
Uczniowie pracują w grupach metodą śnieżnej kuli. Zadaniem uczniów jest narysowanie wszystkich możliwych (11) siatek sześcianu.
Pierwsza grupa rysuje na kartonie jedną z siatek sześcianu i przekazuje karton drugiej grupie. Druga grupa rysuje inną siatkę sześcianu i przekazuje karton dalej. W ten sposób karton krąży od grupy do grupy. Ostatnia z grup prezentuje wyniki. Jeśli uczniom udało się narysować 11 różnych siatek sześcianu, uczniowie kończą ten etap zajęć. Jeśli nie – następuje dyskusja prowadząca do odkrycia brakujących siatek i przedstawienia argumentów, dlaczego niektóre z zaproponowanych rysunków nie są siatkami sześcianu.
Na rysunku poniżej przedstawiono możliwe odpowiedzi uczniowskie, figury zaznaczone kolorem są siatkami sześcianu.
[Ilustracja 1]
Uczniowie pracują w parach, korzystając z komputerów, sprawdzają, czy potrafią rozpoznać siatki podanych brył (graniastosłupów, ostrosłupów, walca i stożka).
Polecenie Otwórz Aplet geogebry: „Siatki brył”. Wykonaj wskazane zadania. Wątpliwości wyjaśniaj w swojej parze uczniowskiej lub u nauczyciela. Zadanie powtarzaj tak długo, aż wszystkie twoje odpowiedzi będą poprawne.
[Geogebra aplet]
Korzystając z siatek przedstawionych w aplecie zaproponuj wzory na pole powierzchni całkowitej:
- sześcianu o boku a, - prostopadłościanu o bokach podstawy a i b oraz wysokości c, - ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o boku podstawy a i krawędzi bocznej b, - walca o promieniu podstawy r i wysokości H, - stożka o promieniu podstawy r i tworzącej l.
Porównaj swoje ustalenia z zapisami w tabeli:
[Tabela]
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia, następnie prezentują rozwiązania i wyjaśniają wątpliwości.
Polecenie Narysuj siatkę graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Bok podstawy jest równy 5 cm, a wysokość graniastosłupa 4 cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.
Polecenie Narysuj siatkę czworościanu foremnego o krawędzi długości 4 cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej tego czworościanu.
Polecenie Pole powierzchni całkowitej stożka jest równe cmIndeks górny 22, a tworząca l ma długość 10 cm. Oblicz promień podstawy tego stożka.
Polecenie dla chętnych: Narysuj siatkę stożka o promieniu podstawy 6 cm i tworzącej 9 cm.
m1800d8c87fed0034_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując najważniejsze ustalenia do zapamiętania.
- Siatki wielościanów, walca i stożka są przedstawieniem tych brył na płaszczyźnie. Siatki są pomocne przy obliczaniu pól powierzchni bryły.