The students review the most important terminology related to the rectangular prism with the „conceptual hooks” method.
The teacher point to a volunteer student. This student chooses from his „list of hooks” words that other students should associate with the relevant concepts of a rectangular prism. For example, the student says - cherry, the students answer - the apex. The student says - bridge, students answer - diagonaldiagonaldiagonal, etc.
The teacher informs that the aim of the lesson will be to develop and systematize knowledge and skills related to the cuboidcuboidcuboid.
Students work in groups using their group instructions.
They solve tasks by checking the correctness of results on sheets attached to the board. If they correctly solved the task - they set 1 point. If they made a mistake they score (-1) point.
Instructions for group work:
High in the mountains Geometric Dragon lives alone. The dragon promised the prize to anyone who visited it. The uphill road is not easy. Different obstacles are awaiting the visitors. Try to overcome these obstacles and win the prize.
Obstacle 1
What is it?
- It is similar to a shoe box, - it is similar to a book, - it is an interesting object, - it has four faces and two bases.
Obstacle 2
Draw any cuboidcuboidcuboid. Use the computer and applet now.
[Geogebra applet]
Mark on your drawing all the cuboid parts, mentioned in the applet. Give properties to these elements. Check the correctness of the solution every time.
Obstacle 3
Geometric Dragon always eats a rectangular cubecubecube of butter with dimensions of 2 dm·3 dm·4 dm for breakfast. Calculate the volumevolumevolume of this cube.
Obstacle 4
Geometric Dragon lives in the summer in Palace A, while in winter - in Palace B. Both palaces are built of identical cubic elements.
The dragon wants to cover the palace roofs with a gold sheet and the walls – with the silver one. Which roof needs more metal? Which palace needs less metal to cover its walls?
There is an aquarium on the side of the road. Goldfish swim in it. The aquarium has the shape of a cubecubecube with an edgeedgeedge length of 2 m. The dragon claims that the diagonaldiagonaldiagonal of the face of this cube is shorter than 400 cm. Justify that he is right.
If you received more than 4 points for solving the tasks, you have overcome all obstacles. You can visit the Geometric Dragon and win the prize.
The groups discuss the results of their work. The teacher explains the doubts. Discussion - which tasks were the most difficult to solve and why.
Conclusion from the discussion: In geometrical tasks, careful attention should be paid to the fact that all quantities used in a given calculation are presented in the same units.
The group who first solved all the tasks correctly receive a prize from the Geometric Dragon - for example, it can be very good grade.
An extra task:
EdgeedgeEdge lengths coming out of one vertex of a cuboidcuboidcuboid are expressed by consecutive integers. The volumevolumevolume of this cuboid is equal to 60. Calculate thesurface areasurface areasurface area of this cuboid.
Smok przechowuje swoje kapelusze w pudle o objętości 80 000 cmIndeks górny 33. Podstawą tego pudła jest kwadrat o polu 16 dmIndeks górny 22. Ile kartonu zużyto na wykonanie tego pudła?
mca3890eea6d3f17a_1528449000663_0
Rozwiązywanie zadań – prostopadłościan
mca3890eea6d3f17a_1528449084556_0
Drugi
mca3890eea6d3f17a_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi.
mca3890eea6d3f17a_1528449068082_0
45 minut
mca3890eea6d3f17a_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mca3890eea6d3f17a_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Wykorzystanie własności prostopadłościanu w zadaniach geometrycznych i praktycznych.
3. Rozwijanie umiejętności obliczania pola powierzchni i objętości prostopadłościanu.
mca3890eea6d3f17a_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje własności prostopadłościanu w zadaniach geometrycznych i praktycznych,
- rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do obliczania pola powierzchni i objętości prostopadłościanu.
mca3890eea6d3f17a_1528449534267_0
1. Haki pojęciowe.
2. Dyskusja kierowana.
mca3890eea6d3f17a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
mca3890eea6d3f17a_1528450135461_0
mca3890eea6d3f17a_1528450127855_0
Uczniowie przypominają najważniejsze pojęcia związane z prostopadłościanem, metodą „haki pojęciowe”.
Nauczyciel wskazuje jednego z chętnych uczniów. Uczeń ten wybiera ze swojej „listy haków” wyrazy, które pozostali uczniowie powinni skojarzyć z odpowiednimi pojęciami dotyczącymi prostopadłościanu. Na przykład uczeń mówi – czereśnia, uczniowie odpowiadają – wierzchołek. Uczeń mówi – most, uczniowie odpowiadają – przekątna, itp.
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie rozwijanie i usystematyzowanie wiadomości oraz umiejętności związanych z prostopadłościanem.
mca3890eea6d3f17a_1528446435040_0
Uczniowie pracują w grupach, korzystając z Instrukcji do pracy grupy.
Rozwiązują zadania, sprawdzając poprawność wyników na kartkach przymocowanych do tablicy. Jeśli poprawnie rozwiązali zadanie – stawiają sobie 1 pkt. Jeśli źle (-1) pkt.
Instrukcja do pracy grupy:
Wysoko w górach mieszka samotnie Geometryczny Smok. Smok ten obiecał nagrodę każdemu, kto go odwiedzi. Droga pod górę nie jest łatwa. Czyhają na niej różne przeszkody. Spróbujcie pokonać te przeszkody i zdobyć nagrodę.
Przeszkoda 1
Co to jest?
- Podobny do pudełka na buty, - podobny do książki, - to obiekt ciekawy, - ma cztery ściany i dwie podstawy.
Przeszkoda 2
Narysujcie dowolny prostopadłościan. Skorzystajcie teraz z komputera i apletu.
[Geogebra aplet]
Zaznaczajcie na swoim rysunku kolejne elementy prostopadłościanu, wymienione w aplecie. Podawajcie własności tych elementów. Sprawdzajcie, za każdym razem poprawność rozwiązania.
Przeszkoda 3
Geometryczny Smok zawsze na śniadanie jada prostopadłościenną kostkę masła o wymiarach 2 dm na 3 dm na 4 dm. Obliczcie objętość tej kostki.
Przeszkoda 4
Geometryczny Smok mieszka w lecie w Pałacu A, natomiast w zimie – w Pałacu B. Oba pałace zbudowane są z jednakowych sześciennych elementów. Smok chce pokryć pałacowe dachy złotą blachą, a ściany – srebrną. Na który z dachów potrzebuje więcej blachy? Na ściany którego pałacu potrzebuje mniej blachy?
[Ilustracja]
Przeszkoda 5
Przed wami rów, w którym mieści się 120 l wody. Rów ma kształt prostopadłościanu o długości 0,5 m i szerokości 0,4 m. Obliczcie głębokość tego rowu.
Przeszkoda 6
Na poboczu drogi stoi akwarium. Pływają w nim złote rybki. Akwarium ma kształt sześcianu o długości krawędzi 2 m. Smok twierdzi, że przekątna ściany tego sześcianu jest krótsza niż 400 cm. Uzasadnijcie, że ma rację.
Przeszkoda 7 ostatnia i najtrudniejsza
Smok przechowuje swoje kapelusze w pudle o objętości 80 000 cmIndeks górny 33. Podstawą tego pudła jest kwadrat o polu 16 dmIndeks górny 22. Ile kartonu zużyto na wykonanie tego pudła?
Jeśli za rozwiązanie zadań otrzymaliście więcej niż 4 punkty - pokonaliście wszystkie przeszkody. Możecie odwiedzić Geometrycznego Smoka i zdobyć nagrodę.
Grupy omawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości. Dyskusja – które zadania były najtrudniejsze do rozwiązania i dlaczego.
Wniosek z dyskusji: w zadaniach geometrycznych, należy zwrócić uwagę, aby wszystkie wielkości wykorzystywane w danych obliczeniach, zapisane były w tych samych jednostkach.
Grupa, która jako pierwsza rozwiązła poprawnie wszystkie zadania, otrzymuje nagrodę od Geometrycznego Smoka – mogą to być np. piątki w dzienniku.
Polecenie dla chętnych Długości krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka prostopadłościanu wyrażają się kolejnymi liczbami całkowitymi. Objętość tego prostopadłościanu jest równa 60. Oblicz pole powierzchni tego prostopadłościanu.
mca3890eea6d3f17a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- W zadaniach geometrycznych, należy zwrócić uwagę, aby wszystkie wielkości wykorzystywane w danych obliczeniach, zapisane były w tych samych jednostkach.