1. Applying the theorem about the product and the quotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponents.
2. Calculating values of powers using the theorem about the product and the quotient of powers of the same exponents.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- applies the theorem about the product and the quotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponents,
- calculates values of powers using the theorem about the product and the quotient of powers of the same exponents.
Together they wonder what is the relations between bases of the multiplied powers of the same exponents and the base and exponent of the product. They consider the problem based on own examples.
Task They check their assumptions using computers and draw a conclusion.
[Slideshow]
Conclusion:
- The product of powers of the same exponents is equal to the power of the same exponent and the base equal to the product of the multiplied powers’ bases
Discussion – what formula will be obtained if we divide powers of the same exponent?
Students write down proper examples. Using the division of fractions, they write down division in the form of multiplication, where one of the elements is the reverse of the divisor.
Students should draw the following conclusion:
- The quotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponentsquotient of powers of the same exponents is equal to the power of the same exponent and base equal to the quotient of the bases of the dividend and the divisor for and natural number n greater than 0.
Students are divided into groups. The teacher asks questions one group by one, respectively from tasks 1, 2, 3, 4 and 5. Time to do the example: 1 min. The group that answers correctly all questions within the time limit, gets three pluses or a grade.
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Write without parentheses.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
Task Write without parentheses.
a)
b)
c)
d)
Task Calculate.
a)
b)
c)
d)
An extra task: Fill the base of the powerbase of the powerbase of the power.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The product of powers of the same exponentsproduct of powers of the same exponentsproduct of powers of the same exponents is equal to the power of the same exponent and the base equal to the product of the multiplied powers’ bases
- Iloraz potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej ilorazowi podstaw dzielnej i dzielnika dla oraz liczby naturalnej n większej od zera.
- Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej iloczynowi podstaw mnożonych potęg
gdzie: n - to liczba naturalna różna od zera.
me8f34b6a2dd525d6_1528449000663_0
Iloczyn i iloraz potęg o takich samych wykładnikach
me8f34b6a2dd525d6_1528449084556_0
Drugi
me8f34b6a2dd525d6_1528449076687_0
I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach.
me8f34b6a2dd525d6_1528449068082_0
45 minut
me8f34b6a2dd525d6_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
me8f34b6a2dd525d6_1528449552113_0
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
2. Obliczanie wartości potęg z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me8f34b6a2dd525d6_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
me8f34b6a2dd525d6_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
me8f34b6a2dd525d6_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
me8f34b6a2dd525d6_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, że potęgowanie to skrócony zapis mnożenia. Podają odpowiednie przykłady.
me8f34b6a2dd525d6_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykłady.
Wspólnie zastanawiają się, jaka jest zależność między podstawami mnożonych potęg o takich samych wykładnikach, a podstawą oraz wykładnikiem iloczynu. Rozważają problem, na podstawie własnych przykładów.
Polecenie Sprawdzają swoje przypuszczenia, korzystając z komputerów i zapisują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
- Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej iloczynowi podstaw mnożonych potęg
gdzie: n - to liczba naturalna różna od zera.
Dyskusja – jaki wzór otrzymamy, gdy będziemy dzielić potęgi o takim samym wykładniku?
Uczniowie podają odpowiednie przykłady. Korzystając z dzielenia ułamków, zapisują dzielenie w postaci mnożenia, którego jednym z czynników jest odwrotność dzielnika.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujący wniosek:
- Iloraz potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej ilorazowi podstaw dzielnej i dzielnika dla oraz liczby naturalnej n większej od zera.
Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel zadaje kolejno każdej z grup po jednym pytaniu, odpowiednio z polecenia 1, 2, 3, 4 i 5.
Czas na rozwiązanie 1 min. Grupa, która bezbłędnie w określonym czasie odpowie na wszystkie zadane pytania, otrzymuje trzy „plusy lub ocenę.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Zapisz bez użycia nawiasów.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Zapisz bez użycia nawiasów.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych: Uzupełnij podstawę potęgi.
me8f34b6a2dd525d6_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej iloczynowi podstaw mnożonych potęg
gdzie: n - to liczba naturalna różna od zera.
- Iloraz potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej ilorazowi podstaw dzielnej i dzielnika dla oraz liczby naturalnej n większej od zera.
quotient of powers of the same exponents1
quotient of powers of the same exponents
iloraz potęg o takich samych wykładnikach
Rq0NydIZ1rbEo1
wymowa w języku angielskim: quotient of powers of the same exponents
wymowa w języku angielskim: quotient of powers of the same exponents