Scenariusz
Temat
Iloczyn i iloraz potęg o takich samych wykładnikach
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
2. Obliczanie wartości potęg z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych wykładnikach.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają, że potęgowanie to skrócony zapis mnożenia. Podają odpowiednie przykłady.
Realizacja lekcji
Uczniowie analizują przykłady.
Wspólnie zastanawiają się, jaka jest zależność między podstawami mnożonych potęg o takich samych wykładnikach, a podstawą oraz wykładnikiem iloczynu. Rozważają problem, na podstawie własnych przykładów.
Polecenie
Sprawdzają swoje przypuszczenia, korzystając z komputerów i zapisują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek:
- Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej iloczynowi podstaw mnożonych potęg
gdzie:
n - to liczba naturalna różna od zera.
Dyskusja – jaki wzór otrzymamy, gdy będziemy dzielić potęgi o takim samym wykładniku?
Uczniowie podają odpowiednie przykłady. Korzystając z dzielenia ułamków, zapisują dzielenie w postaci mnożenia, którego jednym z czynników jest odwrotność dzielnika.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujący wniosek:
- Iloraz potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej ilorazowi podstaw dzielnej i dzielnika dla oraz liczby naturalnej n większej od zera.
Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel zadaje kolejno każdej z grup po jednym pytaniu, odpowiednio z polecenia 1, 2, 3, 4 i 5.
Czas na rozwiązanie 1 min. Grupa, która bezbłędnie w określonym czasie odpowie na wszystkie zadane pytania, otrzymuje trzy „plusy lub ocenę.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Zapisz bez użycia nawiasów.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Zapisz bez użycia nawiasów.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
Polecenie dla chętnych:
Uzupełnij podstawę potęgi.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej iloczynowi podstaw mnożonych potęg
gdzie:
n - to liczba naturalna różna od zera.
- Iloraz potęg o takich samych wykładnikach jest równy potędze o takim samym wykładniku i podstawie równej ilorazowi podstaw dzielnej i dzielnika dla oraz liczby naturalnej n większej od zera.