Students work individually, using computers. Their task is to analyse the solution of a text exercises and listing most important steps of the solution.
Individual task contest Students do the contest tasks. They can look for necessary information in available knowledge sources, for example the Internet. They can go to the next level after verifying results from the previous level. Three students with the best time score get the highest marks, three following – second highest marks.
Task contest 1 In the isosceles trapezium the angle next to the longer base is 126Indeks górny oo than the angle next to the shorter base. Find values of angles of this trapezium.
Task contest 2 A flower with a pot weigh 2,3 kg. A pot is 0,9 kg lighter from the flower. How much does the flower weigh and how much does the pot weigh?
Task contest 3 In Hania’s library books are located on three shelves. On the second shelf there are 3 books less than on the first one. On the third shelf there are two times more books than on the second shelf. How many books are on each shelf if overall there are 51 books?
Task contest 4 Agnieszka collects magnets and bookmarks. Together she has 170 items. If there were two times more bookmarks, there would be 20 bookmarks less than magnets. How many magnets and bookmarks does she have?
An extra task: Find three consecutive even numbers, knowing that the sum of the second and third number is 222 greater than the first number.
Etapy rozwiązania zadania tekstowego z wykorzystaniem równania:
mf67e35a151337245_1528449000663_0
Wykorzystanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych
mf67e35a151337245_1528449084556_0
drugi
mf67e35a151337245_1528449076687_0
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
4) rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym także z obliczeniami procentowymi.
mf67e35a151337245_1528449068082_0
45 minut
mf67e35a151337245_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mf67e35a151337245_1528449552113_0
1. Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf67e35a151337245_1528450430307_0
uczeń:
- rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą.
mf67e35a151337245_1528449534267_0
1. analiza sytuacyjna
2. indywidualny konkurs zadaniowy
mf67e35a151337245_1528449514617_0
1. indywidualna
2. zbiorowa
mf67e35a151337245_1528450135461_0
mf67e35a151337245_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykorzystywać równania do rozwiązywania zadań tekstowych.
Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów układa zadanie związane z życiem codziennym, które rozwiązuje za pomocą równania drugi z uczniów.
mf67e35a151337245_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie rozwiązania zadania tekstowego i wypunktowanie najważniejszych elementów rozwiązania.
Wnioski uczniów Etapy rozwiązania zadania tekstowego z wykorzystaniem równania:
- analiza zadania- określenie danych i szukanych,
- ułożenie równania,
- rozwiązanie równania,
- sprawdzenie rozwiązania równania z warunkami zadania,
- zapisanie odpowiedzi.
Indywidualny konkurs zadaniowy Uczniowie wykonują zadania konkursowe, układając i rozwiązując odpowiednie równania. Potrzebnych wiadomości mogą szukać w dostępnych źródłach informacji, np. w internecie. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Zadanie konkursowe 1 W trapezie równoramiennym miara kąta przy dłuższej podstawie jest o 126° mniejsza od miary kąta przy krótszej podstawie. Znajdź miary kątów tego trapezu.
Zadanie konkursowe 2 Kwiatek z doniczką waży 2,3 kg. Doniczka jest o 0,9 kg lżejsza od kwiatka. Ile waży kwiatek, a ile doniczka?
Zadanie konkursowe 3 W biblioteczce Hani książki stoją na trzech półkach. Na drugiej półce jest o 3 książki mniej, niż na pierwszej. Na trzeciej półce jest dwa razy więcej książek, niż na drugiej półce. Ile książek jest na każdej półce, jeżeli wszystkich książek w biblioteczce jest 51?
Zadanie konkursowe 4 Agnieszka kolekcjonuje magnesy na lodówkę i zakładki do książek. Jej kolekcja razem liczy 170 eksponatów. Gdyby zakładek do książek było dwa razy więcej, to byłoby ich o 20 mniej, niż magnesów. Ile magnesów na lodówkę i zakładek do książek ma Agnieszka?
Zadanie konkursowe dla chętnych Znajdź trzy kolejne liczby parzyste, wiedząc, że suma drugiej i trzeciej liczby jest o 222 większa od pierwszej liczby.
mf67e35a151337245_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Etapy rozwiązania zadania tekstowego z wykorzystaniem równania:
- analiza zadania- określenie danych i szukanych,
- ułożenie równania,
- rozwiązanie równania,
- sprawdzenie rozwiązania równania z warunkami zadania,