Zapisz liczbę naturalną x, spełniającą podany warunek.
m66a6d10823327002_1528449000663_0
Kwadraty i sześciany liczb naturalnych
m66a6d10823327002_1528449084556_0
Drugi
m66a6d10823327002_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
10) oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych.
m66a6d10823327002_1528449068082_0
45 minut
m66a6d10823327002_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m66a6d10823327002_1528449552113_0
1. Dostrzeganie zależności między mnożeniem a potęgowaniem.
2. Dostrzeganie zależności między mnożeniem a potęgowaniem.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m66a6d10823327002_1528450430307_0
Uczeń:
- dostrzega zależności między mnożeniem a potęgowaniem,
- oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych.
m66a6d10823327002_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
m66a6d10823327002_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m66a6d10823327002_1528450135461_0
m66a6d10823327002_1528450127855_0
Uczniowie powtarzają tabliczkę mnożenia. Nauczyciel zwraca uwagę na iloczyny jednakowych czynników.
m66a6d10823327002_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i zapoznają się z informacjami dotyczącymi potęg.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać za pomocą działania, które nazywamy potęgowaniem. - Zapis w postaci potęgi składa się z podstawy potęgi i z wykładnika potęgi. - Podstawa potęgi określa jaką liczbę mnożymy przez siebie, a wykładnik - ile razy czynnik jest mnożony.
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z czterech poziomów trudności.
Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Poziom 1 – każda poprawna odpowiedź za 1 pkt.
Połącz w pary iloczyn i potęgę.
[Ćw. 1]
Poziom 2 – każda poprawna odpowiedź za 2 pkt.
Oblicz.
a) 3Indeks górny 22
b) 5Indeks górny 22
c) 7Indeks górny 22
d) 10Indeks górny 22
e) 12Indeks górny 22
Poziom 3 – każda poprawna odpowiedź za 3 pkt.
Oblicz.
a) 2Indeks górny 33
b) 4Indeks górny 33
c) 6Indeks górny 33
d) 11Indeks górny 33
Poziom 4 – każda poprawna odpowiedź za 4 pkt.
Zapisz liczbę naturalną x, spełniającą podany warunek.
a) xIndeks górny 22 = 10 000
b) xIndeks górny 33 = 125
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.