Scenariusz
Temat
Kwadraty i sześciany liczb naturalnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
10) oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Dostrzeganie zależności między mnożeniem a potęgowaniem.
2. Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb naturalnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- dostrzega zależności między mnożeniem a potęgowaniem,
- oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie powtarzają tabliczkę mnożenia. Nauczyciel zwraca uwagę na iloczyny jednakowych czynników.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i zapoznają się z informacjami dotyczącymi potęg.
[Slideshow]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać za pomocą działania, które nazywamy potęgowaniem.
- Zapis w postaci potęgi składa się z podstawy potęgi i z wykładnika potęgi.
- Podstawa potęgi określa jaką liczbę mnożymy przez siebie, a wykładnik - ile razy czynnik jest mnożony.
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym, rozwiązując zadania z czterech poziomów trudności.
Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Poziom 1 – każda poprawna odpowiedź za 1 pkt.
Połącz w pary iloczyn i potęgę.
[Ćw. 1]
Poziom 2 – każda poprawna odpowiedź za 2 pkt.
Oblicz.
a) 3Indeks górny 22
b) 5Indeks górny 22
c) 7Indeks górny 22
d) 10Indeks górny 22
e) 12Indeks górny 22
Poziom 3 – każda poprawna odpowiedź za 3 pkt.
Oblicz.
a) 2Indeks górny 33
b) 4Indeks górny 33
c) 6Indeks górny 33
d) 11Indeks górny 33
Poziom 4 – każda poprawna odpowiedź za 4 pkt.
Zapisz liczbę naturalną x, spełniającą podany warunek.
a) xIndeks górny 22 = 10 000
b) xIndeks górny 33 = 125
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Oblicz kolejno: 3Indeks górny 33, 3Indeks górny 44, 3Indeks górny 55, 3Indeks górny 66.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać za pomocą działania, które nazywamy potęgowaniem.
- Zapis w postaci potęgi składa się z podstawy potęgi i z wykładnika potęgi.
- Podstawa potęgi określa jaką liczbę mnożymy przez siebie, a wykładnik - ile razy czynnik jest mnożony.