The teacher introduces the subject of the lesson – exponential notationexponential notationexponential notation. Such notation is used when we want to write down very small or very big numbers. In order to do that, we use powers with integer exponents.
They notice that in changing a number into the product form, the second elements of the product is always smaller than 10. But the second elements has to be greater than what number? The teacher gives another examples:
0,1 = 1 ∙ 10Indeks górny -1-1
0,0047 = 4,7 ∙ 10Indeks górny -3-3
0,0000000587 = 5,87 ∙ 10Indeks górny -8-8
Students notice that the second element is always a number greater or equal to 1.
Task Students work individually, using computers. Their task is to present the numbers in the exponential notationexponential notationexponential notation.
[Geogebra applet]
Then they used shaped abilities in the exercises.
Task Write the number in the exponential notation.
An extra task: How many times the Surface of Earth is greater than the Surface of the Moon? Write the result in the exponential notationexponential notationexponential notation. Look for the necessary data in available data sources.
The teacher sums up the lesson by saying that the exponential notation, also called scientific or engineering notation, allows us to write down very big or very small numbers.
Oblicz, o ile więcej dmIndeks górny 33 wody zmieści się do butelki o pojemności 350 ml niż do butelki o pojemności 2 ∙ 10Indeks górny -1-1 dmIndeks górny 33. Podaj wynik w notacji wykładniczej.
- Liczba zapisana w notacji wykładniczej ma postać a ∙ 10Indeks górny kk, 1 ≤ a < 10 gdzie oraz k jest liczbą całkowitą.
m9aa6513383b8ea63_1528449000663_0
Notacja wykładnicza liczb
m9aa6513383b8ea63_1528449084556_0
Drugi
m9aa6513383b8ea63_1528449076687_0
I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
5) odczytuje i zapisuje liczby w notacji wykładniczej a · 10Indeks górny kk, gdy 1 ≤ a < 10, k jest liczbą całkowitą.
m9aa6513383b8ea63_1528449068082_0
45 minut
m9aa6513383b8ea63_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m9aa6513383b8ea63_1528449552113_0
1. Zapisywanie liczb w notacji wykładniczej.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9aa6513383b8ea63_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje liczby w notacji wykładniczej.
m9aa6513383b8ea63_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m9aa6513383b8ea63_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m9aa6513383b8ea63_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie zajęć poznają notację wykładniczą liczb. Taka notację stosujemy wtedy, gdy chcemy zapisać bardzo małe lub bardzo duże liczby. W tym celu korzystamy z potęg o wykładniku całkowitym.
m9aa6513383b8ea63_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykłady:
27 = 2,7 ∙ 10Indeks górny 11
345 = 3,45 ∙ 10Indeks górny 22
1580 = 1,58 ∙ 10Indeks górny 33
95000 = 9,5 ∙ 10Indeks górny 44
935000000 = 9,35 ∙ 10Indeks górny 88
Zauważają, że w zamianie liczby na postać iloczynową drugi czynnik iloczynu jest zawsze mniejszy od 10. Ale od jakiej liczby drugi czynnik musi być większy?
Nauczyciel podaje kolejne przykłady:
0,1 = 1 ∙ 10Indeks górny -1-1
0,0047 = 4,7 ∙ 10Indeks górny -3-3
0,0000000587 = 5,87 ∙ 10Indeks górny -8-8
Uczniowie spostrzegają, że drugi czynnik jest zawsze liczbą większą lub równą 1.
Wspólnie zapisują wniosek.
Wniosek:
- Liczba zapisana w notacji wykładniczej ma postać a ∙ 10Indeks górny kk, gdzie 1 ≤ a < 10 oraz k jest liczbą całkowitą.
Uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w zadaniach.
Polecenie Następnie uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
[Geogebra aplet]
Polecenie Zapisz liczbę w notacji wykładniczej.
a) 0,0027
b) 2,7
c) 0,027
d) 2700
e) 0,00027
Polecenie Oblicz, o ile więcej dmIndeks górny 33 wody zmieści się do butelki o pojemności 350 ml niż do butelki o pojemności 2 ∙ 10Indeks górny -1-1 dmIndeks górny 33. Podaj wynik w notacji wykładniczej.
Polecenie Wpisz w wykropkowane miejsce wykładnik potęgi.
Polecenie dla chętnych: Ile razy pole powierzchni Ziemi jest większa od pola powierzchni Księżyca? Wynik zapisz w notacji wykładniczej. Potrzebnych danych poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, że notacja wykładnicza, zwana również naukową lub inżynierską, pozwala krócej zapisywać bardzo duże lub bardzo małe liczby.
m9aa6513383b8ea63_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Liczba zapisana w notacji wykładniczej ma postać a ∙ 10Indeks górny kk, gdzie 1 ≤ a < 10 oraz k jest liczbą całkowitą.