Doing calculations on real numbers, also using the calculator, applying mathematical laws of operation during transforming algebraic expressions and using this abilities in theoretical and realistic problems.
1. Applying theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powersexponentiation of powersexponentiation of powers.
2. Calculating values of powers while using theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powers.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- applies theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powers,
- calculates values of powers while using theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powersexponentiation of powersexponentiation of powers.
At home students revise theorems about the product and the quotient of powers with the same bases and the theorem about the exponentiation of powersexponentiation of powersexponentiation of powers.
The group chosen by the teacher presents solutions. The teacher grades the groups’ work. If the group also did the extra task, it gets the highest mark.
Uczniowie, wzorując się na odpowiednim twierdzeniu o działaniach na potęgach o wykładnikach naturalnych, formułują twierdzenie o działaniach na potęgach o wykładnikach całkowitych.
m27c5572af306df8e_1528449000663_0
Obliczanie potęg o wykładniku całkowitym
m27c5572af306df8e_1528449084556_0
Trzeci
m27c5572af306df8e_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
m27c5572af306df8e_1528449068082_0
45 minut
m27c5572af306df8e_1528449523725_0
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
m27c5572af306df8e_1528449552113_0
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m27c5572af306df8e_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenie o potęgowaniu potęgi,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
m27c5572af306df8e_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m27c5572af306df8e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m27c5572af306df8e_1528450135461_0
m27c5572af306df8e_1528450127855_0
Uczniowie w domu przypominają sobie twierdzenia dotyczące wykonywania działań na potęgach o takim samym wykładniku oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
m27c5572af306df8e_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie korzystając z komputera, zapoznają się z twierdzeniem dotyczącym dzielenia potęg o takich samych podstawach.
[Slideshow]
Uczniowie, wzorując się na odpowiednim twierdzeniu o działaniach na potęgach o wykładnikach naturalnych, formułują twierdzenie o działaniach na potęgach o wykładnikach całkowitych.
Twierdzenie
Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to:
-
-
-
Polecenie Oblicz.
Uczniowie rozwiązują zadania w grupach 4 – 5 osobowych.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie Uzupełnij wykładnik potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie Zapisz w postaci jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Połącz równe wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Jeśli grupa rozwiązała również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.
Polecenie dla chętnych: Zapisz w postaci jednej potęgi
.
m27c5572af306df8e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to: