Temat

Obliczanie potęg o wykładniku całkowitym

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:

4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.

Cele szczegółowe

1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.

2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenie o potęgowaniu potęgi,

- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie w domu przypominają sobie twierdzenia dotyczące wykonywania działań na potęgach o takim samym wykładniku oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.

Realizacja lekcji

Polecenie
Uczniowie korzystając z komputera, zapoznają się z twierdzeniem dotyczącym dzielenia potęg o takich samych podstawach.

[Slideshow]

Uczniowie, wzorując się na odpowiednim twierdzeniu o działaniach na potęgach o wykładnikach naturalnych, formułują twierdzenie o działaniach na potęgach o wykładnikach całkowitych.

Twierdzenie

Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to:

- ax·ay=ax+y

- axay=ax-y

- axy=ax·y

Uczniowie rozwiązują zadania w grupach 4 – 5 osobowych.

Polecenie
Oblicz.

a) 2-3·2-1

b) 3-3·30

c) 12-7·127

d) 2-3:2-2

e) (-1)-4:(-1)2

f) 3-2:30

Polecenie
Uzupełnij wykładnik potęgi.

a) 22·2-4=2...

b) 318·3·3-4=3...

c) 25:2-4=2...

d) -5-3:-53:-55=-5...

e) 44·4-7:4-3=4...

Polecenie
Zapisz w postaci jednej potęgi.

a) 9-25

b) 33-4

c) 35-5-5

d) -63-4

Polecenie
Połącz równe wyrażenia.

a) a-6·a5

b) a-4·a-1

c) a8:a5·a-2

d) a2:a-2

  1. a4

  2. a-1·a·a

  3. a-7:a-2

  4. a6:a-7

Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Jeśli grupa rozwiązała również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.

Polecenie dla chętnych:
Zapisz w postaci jednej potęgi

5-4+5-4+5+5-4+5-4.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to:

- ax·ay=ax+y

- axay=ax-y

- axy=ax·y