Scenariusz
Temat
Obliczanie potęg o wykładniku całkowitym
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Stosowanie twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
2. Obliczanie wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- stosuje twierdzenia o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenie o potęgowaniu potęgi,
- oblicza wartości potęg o z wykorzystaniem twierdzeń o iloczynie i ilorazie potęg o takich samych podstawach oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przypominają sobie twierdzenia dotyczące wykonywania działań na potęgach o takim samym wykładniku oraz twierdzenia o potęgowaniu potęgi.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie korzystając z komputera, zapoznają się z twierdzeniem dotyczącym dzielenia potęg o takich samych podstawach.
[Slideshow]
Uczniowie, wzorując się na odpowiednim twierdzeniu o działaniach na potęgach o wykładnikach naturalnych, formułują twierdzenie o działaniach na potęgach o wykładnikach całkowitych.
Twierdzenie
Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to:
-
-
-
Uczniowie rozwiązują zadania w grupach 4 – 5 osobowych.
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie
Uzupełnij wykładnik potęgi.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie
Zapisz w postaci jednej potęgi.
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Połącz równe wyrażenia.
a)
b)
c)
d)
Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Jeśli grupa rozwiązała również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.
Polecenie dla chętnych:
Zapisz w postaci jednej potęgi
.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Jeśli a jest liczbą różną od zera; x, y - są liczbami całkowitymi, to:
-
-
-