Task The figure below consists of seven identical cuboids with the dimensions of 1 dm x 1 dm x 2 dm. Calculate how many dm2 of paint will be used to paint the figure once.
[Illustration 2]
Students watch the slideshow to revise the method for calculating the area of the cubecubecube.
Task
Revise the method for calculating the area of the cubecubecube.
Task Calculate the area of the cubecubecube, if the sum of lengths of all its edges is 120 cm.
A self‑study task A rectangular‑shaped classroom has the following dimensions: the length of 10 m, the width of 6 m and the height of 3,2 m. There are the doors with the dimensions of 1,2 m x 2 m and three windows with the dimensions of 2 m x 1,8 m. The walls of the classroom (without the ceiling) will be painted twice. We use 1 liter of paint to cover 12mIndeks górny 22 of the surface. How many tins of paint should we buy if one tin contains 5 liters of liquid?
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorize:
1. To calculate the area of the cuboidcuboidcuboid you should add the areas of all its faces.
2. We can calculate the area of the cuboid using the following formulas: P = 2 ∙ (a ∙ b + a ∙ c + b ∙ c) or P = 2 ∙ a ∙ b + 2 ∙ a ∙ c + 2 ∙ b ∙ c, where a, b and c are the dimensions of the cuboidcuboidcuboid.
3. We calculate the area of the cubecubecube using the formula: P = 6 ∙ aIndeks górny 22, where a is the length of the edge of the cube.
Selected words and expressions used in the lesson plan
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi.
mdc20ea4c01735001_1528449068082_0
45 minut
mdc20ea4c01735001_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mdc20ea4c01735001_1528449552113_0
1. Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu.
2. Rozwiązywanie zadań z kontekstem praktycznym wymagające obliczania pola powierzchni prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdc20ea4c01735001_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole podstawy i powierzchni bocznej prostopadłościanu, gdy dane są długości krawędzi,
- oblicza długość krawędzi sześcianu przy danym polu powierzchni całkowitej.
mdc20ea4c01735001_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Burza mózgów.
mdc20ea4c01735001_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mdc20ea4c01735001_1528450135461_0
mdc20ea4c01735001_1528450127855_0
Uczniowie wskazują na modelach elementy prostopadłościanu i sześcianu.
[Ilustracja 1]
Na podstawie rysunku przyporządkuj własności do odpowiedniej bryły.
Wszystkie krawędzie są tej samej długości.
Wszystkie ściany są prostokątami.
Ma sześć ścian.
Ma dwanaście krawędzi.
Ma osiem wierzchołków.
Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie.
Ściany boczne są prostokątami, ale nie kwadratami.
Wszystkie ściany są kwadratami.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach przypomną sobie jak obliczać pole prostopadłościanu i sześcianu.
mdc20ea4c01735001_1528446435040_0
Uczniowie zakładają okulary 3D i oglądają animację, aby przypomnieć sobie jak obliczać pole powierzchni prostopadłościanu.
Polecenie Załóż okulary 3D i obejrzyj animację w celu przypomnienia jak obliczamy pole powierzchni prostopadłościanu.
[ANIMACJA 1]
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Ile ścian ma prostopadłościan?
- Z jakich prostokątów składa się siatka prostopadłościanu?
- Jak obliczamy pole prostokąta i kwadratu?
- Jak można obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu?
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole powierzchni prostopadłościanu obliczamy korzystając ze wzorów
P = 2 ∙ (a ∙ b + a ∙ c + b ∙ c)
lub
P = 2 ∙a ∙ b + 2 ∙ a ∙ c + 2 ∙ b ∙ c
Pole powierzchni prostopadłościanu, to suma pól wszystkich jego ścian.
P = P1 + P2 + P3 + P4 + P5 + P6
Polecenie Przedstawiona poniżej figura składa się z siedmiu jednakowych prostopadłościanów o wymiarach 1 dm x 1 dm x 2 dm. Oblicz, ile dmIndeks górny 22 farby zużyjemy na jednokrotne pomalowanie tej figury.
[Ilustracja 2]
Uczniowie zakładają okulary trójwymiarowe i oglądają animację, aby przypomnieć sobie jak obliczać pole powierzchni sześcianu.
Polecenie
Załóż okulary 3D i obejrzyj animację w celu przypomnienia jak obliczamy pole powierzchni sześcianu.
[ANIMACJA 2]
Pole powierzchni sześcianu obliczamy korzystając ze wzoru
P = 6 ∙ aIndeks górny 22
Polecenie Oblicz pole powierzchni sześcianu, jeżeli suma długości wszystkich krawędzi tego sześcianu wynosi 120 cm.
Polecenie do samodzielnej pracy ucznia Sala lekcyjna w kształcie prostopadłościanu ma wymiary: długość 10 m, szerokość 6 m i wysokość 3,2 m. W sali tej są drzwi o wymiarach 1,2 m x 2 m i trzy okna o wymiarach 2 m x 1,8 m. Ściany tej sali (bez sufitu) będą dwukrotnie malowane farbą, której litr wystarcza na pomalowanie 12 mIndeks górny 22 powierzchni. Ile co najmniej puszek farby trzeba kupić, jeżeli jest ona sprzedawana w pięciolitrowych opakowaniach?
mdc20ea4c01735001_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
1. Aby obliczyć pole powierzchni prostopadłościanu, należy dodać pola wszystkich jego ścian.
2. Pole powierzchni prostopadłościanu możemy obliczyć, korzystając ze wzorów
P = 2 ∙ (a ∙ b + a ∙ c + b ∙ c) lub P = 2 ∙a ∙ b + 2 ∙ a ∙ c + 2 ∙ b ∙ c,
gdzie a, b i c to wymiary prostopadłościanu.
3. Pole powierzchni sześcianu obliczamy także korzystając ze wzoru
P = 6 ∙ a2, gdzie a to długość krawędzi sześcianu.