Scenariusz
Temat
Pole powierzchni prostopadłościanu
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
3) stosuje jednostki pola: mmIndeks górny 22, cmIndeks górny 22, dmIndeks górny 22, mIndeks górny 22, kmIndeks górny 22, ar, hektar;
5) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
Cele szczegółowe
1. Obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu.
2. Rozwiązywanie zadań z kontekstem praktycznym wymagające obliczania pola powierzchni prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- oblicza pole podstawy i powierzchni bocznej prostopadłościanu, gdy dane są długości krawędzi,
- oblicza długość krawędzi sześcianu przy danym polu powierzchni całkowitej.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Burza mózgów.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie wskazują na modelach elementy prostopadłościanu i sześcianu.
[Ilustracja 1]
Na podstawie rysunku przyporządkuj własności do odpowiedniej bryły.
Wszystkie krawędzie są tej samej długości.
Wszystkie ściany są prostokątami.
Ma sześć ścian.
Ma dwanaście krawędzi.
Ma osiem wierzchołków.
Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie.
Ściany boczne są prostokątami, ale nie kwadratami.
Wszystkie ściany są kwadratami.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach przypomną sobie jak obliczać pole prostopadłościanu i sześcianu.
Realizacja lekcji
Uczniowie oglądają pokaz multimedialny, aby przypomnieć sobie jak obliczać jak obliczać pole powierzchni prostopadłościanu.
Polecenie
Obejrzyj pokaz multimedialny w celu przypomnienia jak obliczamy pole powierzchni prostopadłościanu.
[slideshow 1]
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Ile ścian ma prostopadłościan?
- Z jakich prostokątów składa się siatka prostopadłościanu?
- Jak obliczamy pole prostokąta i kwadratu?
- Jak można obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu?
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Pole powierzchni prostopadłościanu obliczamy korzystając ze wzorów:
P = 2 ∙ (a ∙ b + a ∙ c + b ∙ c)
lub
P = 2 ∙ a ∙ b + 2 ∙ a ∙ c + 2 ∙ b ∙ c
Pole powierzchni prostopadłościanu, to suma pól wszystkich jego ścian:
P = PIndeks dolny 11 + PIndeks dolny 22 + PIndeks dolny 33 + PIndeks dolny 44 + PIndeks dolny 55 + PIndeks dolny 66
Polecenie
Przedstawiona poniżej figura składa się z siedmiu jednakowych prostopadłościanów o wymiarach
1 dm x 1 dm x 2 dm. Oblicz, ile dmIndeks górny 22 farby zużyjemy na jednokrotne pomalowanie tej figury.
[Ilustracja 2]
Uczniowie oglądają pokaz multimedialny, aby przypomnieć sobie jak obliczać pole powierzchni sześcianu.
Polecenie
Obejrzyj pokaz multimedialny w celu przypomnienia jak obliczamy pole powierzchni sześcianu.
[slideshow 2]
Pole powierzchni sześcianu obliczamy korzystając ze wzoru
P = 6 ∙ aIndeks górny 22
Polecenie
Oblicz pole powierzchni sześcianu, jeżeli suma długości wszystkich krawędzi tego sześcianu wynosi 120 cm.
Polecenie do samodzielnej pracy ucznia
Sala lekcyjna w kształcie prostopadłościanu ma wymiary: długość 10 m, szerokość 6 m i wysokość
3,2 m. W sali tej są drzwi o wymiarach 1,2 m x 2 m i trzy okna o wymiarach 2 m x 1,8 m. Ściany tej sali (bez sufitu) będą dwukrotnie malowane farbą, której litr wystarcza na pomalowanie 12 mIndeks górny 22 powierzchni. Ile co najmniej puszek farby trzeba kupić, jeżeli jest ona sprzedawana w pięciolitrowych opakowaniach?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
1. Aby obliczyć pole powierzchni prostopadłościanu, należy dodać pola wszystkich jego ścian.
2. Pole powierzchni prostopadłościanu możemy obliczyć, korzystając ze wzorów
P = 2 ∙ (a ∙ b + a ∙ c + b ∙ c) lub P = 2 ∙ a ∙ b + 2 ∙ a ∙ c + 2 ∙ b ∙ c,
gdzie a, b i c to wymiary prostopadłościanu.
3. Pole powierzchni sześcianu obliczamy także korzystając ze wzoru
P = 6 ∙ aIndeks górny 22, gdzie a to długość krawędzi sześcianu.