I. Natural numbers in the decimal numeral system. Student: 1) writes and reads multi‑digit natural numbers; 2) interprets natural numbers on the number line.
The student: - writes and reads multi‑digit natural numbers, - selects natural numbers on the number line and reads the natural numbers marked on the number line.
- In the decimal number system, digitsdigitsdigits are used to write numbers: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, called Arabic numeralsarabic numeralsArabic numerals.
Students work using the task station method. They solve tasks previously prepared by the teacher in four groups.
Each group receives points for correctness and time of solving tasks. Members of the best group receive excellent grades.
Station 1 Students receive worksheets with digits 6, 5, 2. Their task is to create and write all the possible combinations of these digits to create two‑digit numbers.
Station 2 On the desk there are ten cards with digits from 0 to 9. Students draw three cards. Their task is to create the smallest and the largest three‑digit number from the drawn cards.
Station 3 Students write the numbers given in words: a) nine hundred and fifty‑two, b) thirty‑five thousand eight hundred, c) three thousand and seven, d) sixty‑four thousand and twelve, e) four hundred and eight.
Station 4 Students receive worksheets with numbers: 205, 698, 140, 47, 2356, 857, 86, 3030, 3568, 548. They mark: a) in green, numbers in which the digit of thousands is less than 4, b) in red, numbers in which the digit of hundreds is greater than 5, c) in blue, numbers in which the digit of units is greater than the digit of tens.
Station 5 The students' task is to read the numbers coded in the table and write them in words and digits.
numbers to read
Thousands
Units
8
6
5
2
4
3
5
3
2
1
2
5
5
Station 6 Students use computers. Their task is to mark points with natural coordinates on the number line. [Geogebra applet 1]
Station 7 Students draw the appropriate number lines and mark the numbers on them: a) 0, 4, 6, 8, b) 5, 15, 20, 30, c) 150, 200, 300, 350.
The groups present the results of their work, explain the doubts.
An Extra Task Write three‑digit numbers, in which the digit of hundreds is twice smaller than the digit of units, and the digit of units is two times smaller than the digit of tens.
Dlaczego stosowany przez nas system nazywa się pozycyjnym systemem dziesiątkowym?
ma7caffb2a7b70544_1527752256679_0
Rbv6yU5AB8Qw41
Jak interpretować liczby naturalne na osi liczbowej?
ma7caffb2a7b70544_1528449000663_0
Liczby naturalne
ma7caffb2a7b70544_1528449084556_0
drugi
ma7caffb2a7b70544_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;
2) interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej.
ma7caffb2a7b70544_1528449068082_0
45 minut
ma7caffb2a7b70544_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
ma7caffb2a7b70544_1528449552113_0
1. Zapisywanie i odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.
2. Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej i odczytywanie liczb naturalnych zaznaczonych na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma7caffb2a7b70544_1528450430307_0
uczeń: - zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe,
- zaznacza liczby naturalne na osi liczbowej i odczytuje liczby naturalne zaznaczone na osi liczbowej.
ma7caffb2a7b70544_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy
2. Stacje zadaniowe.
ma7caffb2a7b70544_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
ma7caffb2a7b70544_1528450135461_0
ma7caffb2a7b70544_1528450127855_0
Uczniowie zbierają przed lekcją informacje na temat liczb naturalnych oraz ich interpretacji na osi liczbowej – przygotowują w zeszytach notatkę na ten temat.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie i prezentacja odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania. 1)Jakie liczby nazywamy liczbami naturalnymi? Ile jest takich liczb? Czy istnieje największa lub najmniejsza liczba naturalna?
2)Czym się różni cyfra od liczby? Jak można zdefiniować cyfrę? Ile jest wszystkich cyfr arabskich?
3)Dlaczego stosowany przez nas system nazywa się pozycyjnym systemem dziesiątkowym?
4)Jak interpretować liczby naturalne na osi liczbowej?
Uczniowie prezentują przygotowane informacje. - W dziesiątkowym systemie pozycyjnym do zapisu liczb służą cyfry: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9, zwane cyframi arabskimi.
- Każdej liczbie naturalnej odpowiada dokładnie jeden punkt na osi liczbowej.
ma7caffb2a7b70544_1528446435040_0
Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań. Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.
Stacja 1 Na kartonach znajdują się cyfry 6, 5, 2. Zadaniem uczniów jest zapisanie cyframi i słowami wszystkich możliwych liczb dwucyfrowych, które można utworzyć z tych cyfr.
Stacja 2 Na ławce znajduje się dziesięć karteczek z cyframi od 0 do 9. Uczniowie losują trzy karteczki. Ich zadaniem jest utworzenie z cyfr zapisanych na wylosowanych karteczkach najmniejszej i największej liczby trzycyfrowej.
Stacja 3 Uczniowie zapisują cyframi podane liczby. a) dziewięćset pięćdziesiąt dwa
b) trzydzieści pięć tysięcy osiemset
c) trzy tysiące siedem
d) sześćdziesiąt cztery tysiące dwanaście
e) czterysta osiem
Stacja 4 Na kartonie zapisane są liczby: 205, 698, 140, 47, 2356, 857, 86, 3030, 3568, 548. Uczniowie : a) kolorem zielonym zaznaczają liczby, w których cyfra tysięcy jest mniejsza od 4,
b) kolorem czerwonym zaznaczają liczby, w których cyfra setek jest większa od 5,
c) kolorem niebieskim zaznaczają liczby, w których cyfra jedności jest większa od cyfry dziesiątek .
Stacja 5 Zadaniem uczniów jest odczytanie zaszyfrowanych w tabeli liczb i zapisanie ich słownie oraz za pomocą cyfr.
liczby do odczytania
Grupa tysięcy
Grupa jedności
8
6
5
2
4
3
5
3
2
1
2
5
5
Stacja 6 Uczniowie, korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest zaznaczanie na osi liczbowej punktów o współrzędnych naturalnych.
[Geogebra aplet1]
Stacja 7 Uczniowie rysują odpowiednie osie liczbowe i zaznaczają na nich liczby: a) 0, 4, 6, 8
b) 5, 15, 20,30
c) 150, 200, 300, 350.
Grupy prezentują wyniki swoich prac, wyjaśniają wątpliwości.
Zadanie dla chętnych Wypisz liczby trzycyfrowe, w których cyfra setek jest dwa razy mniejsza od cyfry jedności, a cyfra jedności jest o dwa mniejsza od cyfry dziesiątek.
ma7caffb2a7b70544_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania : - W dziesiątkowym systemie pozycyjnym do zapisu liczb służą cyfry: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9, zwane cyframi arabskimi.