Temat

Liczby naturalne

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:

1) zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe;

2) interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Zapisywanie i odczytywanie liczb naturalnych wielocyfrowych.

2. Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej i odczytywanie liczb naturalnych zaznaczonych na osi liczbowej.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zapisuje i odczytuje liczby naturalne wielocyfrowe,

- zaznacza liczby naturalne na osi liczbowej i odczytuje liczby naturalne zaznaczone na osi liczbowej.

Metody kształcenia

1. Metoda odwróconej klasy.

2. Stacje zadaniowe.

Formy pracy

1. Praca z całą klasą.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie zbierają przed lekcją  informacje na temat liczb naturalnych oraz ich interpretacji na osi liczbowej – przygotowują w zeszytach notatkę na ten temat.

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie i prezentacja odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania.

1. Jakie liczby nazywamy liczbami naturalnymi? Ile jest takich liczb? Czy istnieje największa lub najmniejsza liczba naturalna?

2. Czym się różni cyfra od liczby? Jak można zdefiniować cyfrę? Ile jest wszystkich cyfr arabskich?

3. Dlaczego stosowany przez nas system nazywa się pozycyjnym systemem dziesiątkowym?

4. Jak interpretować liczby naturalne na osi liczbowej?

Uczniowie prezentują przygotowane informacje.

- W dziesiątkowym systemie pozycyjnym do zapisu liczb służą cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, zwane cyframi arabskimi.

- Liczby naturalne to: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …, 56, …, 99, 100, …

- Każdej liczbie naturalnej odpowiada dokładnie jeden punkt na osi liczbowej.

Realizacja lekcji

Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Rozwiązują w grupach zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela.

Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązania zadań.
Członkowie najlepszej grupy otrzymują oceny celujące.

Stacja 1
Na kartonach znajdują się cyfry 6, 5, 2. Zadaniem uczniów jest zapisanie cyframi i słowami wszystkich możliwych liczb dwucyfrowych, które można utworzyć z tych cyfr.

Stacja 2
Na ławce znajduje się dziesięć karteczek z cyframi od 0 do 9. Uczniowie losują trzy karteczki. Ich zadaniem jest utworzenie z cyfr zapisanych na wylosowanych karteczkach najmniejszej i największej liczby trzycyfrowej.

Stacja 3
Uczniowie zapisują cyframi podane liczby:
a) dziewięćset pięćdziesiąt dwa,
b) trzydzieści pięć tysięcy osiemset,
c) trzy tysiące siedem,
d) sześćdziesiąt cztery tysiące dwanaście,
e) czterysta osiem.

Stacja 4
Na kartonie zapisane są liczby: 205, 698, 140, 47, 2356, 857, 86, 3030, 3568, 548.
Uczniowie:
a) kolorem zielonym zaznaczają liczby, w których cyfra tysięcy jest mniejsza od 4,
b) kolorem czerwonym zaznaczają liczby, w których cyfra setek jest większa od 5,
c) kolorem niebieskim zaznaczają liczby, w których cyfra jedności jest większa od cyfry dziesiątek.

Stacja 5
Zadaniem uczniów jest odczytanie zaszyfrowanych w tabeli liczb i zapisanie ich słownie oraz za pomocą cyfr.

cyfry do odczytania

Grupa tysięcy

Grupa jedności

8

6

5

2

4

3

5

3

2

1

2

5

5

Stacja 6

Uczniowie, korzystają z komputerów. Ich zadaniem jest zaznaczanie na osi liczbowej punktów o współrzędnych naturalnych.

[Geogebra aplet 1]

Stacja 7
Uczniowie rysują odpowiednie osie liczbowe i zaznaczają na nich liczby:
a) 0, 4, 6, 8,
b) 5, 15, 20, 30,
c) 150, 200, 300, 350.

Grupy prezentują wyniki swoich prac, wyjaśniają wątpliwości.

Zadanie dla chętnych
Wypisz liczby trzycyfrowe, w których cyfra setek jest dwa razy mniejsza od cyfry jedności, a cyfra jedności jest o dwa mniejsza od cyfry dziesiątek.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:

- W dziesiątkowym systemie pozycyjnym do zapisu liczb służą cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, zwane cyframi arabskimi.

- Liczby naturalne to: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …, 56, …, 99, 100, …

- Każdej liczbie naturalnej odpowiada dokładnie jeden punkt na osi liczbowej.