II. OperationsoperationsOperations on natural numbers. The student:
2) adds and subtracts multi digit natural number using the written method or a calculatorcalculatorcalculator;
3) multiplies and divides a natural number by a one digit, two digit and three digit natural number in his head (the simplest examples) and using a calculator (in more difficult examples).
Performing simple operations in the student’s head or more complicated operationsoperationsoperations using the written methods well as applying these skills in practical situations.
Using the method of a „number spider” the students recollect methods of performing operations on natural number and properties of these operationsoperationsoperations. The game is started by a volunteer “a spider”. This person gives two large natural numbers, which should be added using the written method. This person stands in the middle of the class and nominates one of the students. If the student performs the operation correctly on the blackboard, he stands next to the “spider” as the second element of the web (the circle formed by the students). If the operationsoperationsoperations isn’t performed correctly , the student is caught in the web ( he will stay inside the circle). The student who does the calculationscalculationscalculations correctly gives two numbers, which need to be e.g. multiplied. Then, he nominated another student and so the game goes on. The instructions should involve both performing operations and giving the properties.
Discussion – is it always easy to perform operationsoperationsoperations on large numbers? Why doesn’t a cashier make calculationscalculationscalculations in her head? In what situations is it unacceptable to miscalculate?
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the method of calculating with the use of a calculatorcalculatorcalculator. Then, the teacher discusses the structure of a calculator, paying special attention to all the buttons and their function. The teacher gives some examples of calculationscalculationscalculations, which the students make on their calculators.
Task Calculate using your calculator:
a) 124567 + 345689,
b)54321 – 12345,
c) 9876 ∙ 789,
d) 675480 : 40.
Task Calculate using your calculatorcalculatorcalculator:
a) 125 ∙ 25 + 120550 : 25,
b) 532 : 2 - 345 : 5,
c) 235Indeks górny 22 – 23Indeks górny 22,
d) 11Indeks górny 33 : 11Indeks górny 22 ∙ 1087.
Task Calculate. Observe the results you got. Add next lines without any calculationscalculationscalculations. Check if your suggestions were correct:
Working in groups with the “swing” technique. Each group writes 4 examples of multiple operation arithmetic expressions and passes them to another group. This group calculates the expressions using their calculators and writes down the calculationscalculationscalculations. In the “swing” technique two examples should be calculated correctly (the swing is up) and two incorrectly (the swing is down). The piece of paper goes to another group whose task is to find and correct the mistakes.
While discussing the results of their work, the students consider how to find miscalculations most easily.
Task The students work individually using their computers. Their task is to solve the problem presented in the applet. Next, they should perform the same calculationscalculationscalculations with their calculators and draw conclusions.
Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator. Niekoniecznie musi to być oddzielne urządzenie. Bowiem aplikacja kalkulator zamieszczona jest zwykle w telefonie komórkowym i komputerze.
- Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator.
- Wykonując obliczenia za pomocą kalkulatora, często otrzymujemy wartości przybliżone danych wyrażeń arytmetycznych.
mfbd1c144215ab41d_1528449000663_0
Zadania z kalkulatorem
mfbd1c144215ab41d_1528449084556_0
drugi
mfbd1c144215ab41d_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora;
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
mfbd1c144215ab41d_1528449068082_0
45 minut
mfbd1c144215ab41d_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
mfbd1c144215ab41d_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie budowy i działania kalkulatora.
3. Wykonywanie działań za pomocą kalkulatora.
mfbd1c144215ab41d_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje budowę i możliwości obliczeniowe kalkulatora,
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z wykorzystaniem kalkulatora.
mfbd1c144215ab41d_1528449534267_0
1. Pajączek liczbowy.
2. Huśtawka.
mfbd1c144215ab41d_1528449514617_0
1. Prca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mfbd1c144215ab41d_1528450127855_0
Uczniowie metodą „pajączka liczbowego” przypominają sposoby wykonywania działań na liczbach naturalnych oraz własności tych działań.
Zabawę rozpoczyna ochotnik – pajączek. Podaje dwie duże liczby naturalne, które należy dodać pisemnie. Staje po środku klasy i wskazuje jednego z uczniów. Jeśli uczeń poprawnie wykona działanie na tablicy – staje obok pajączka – jako drugi element sieci (kółka, które utworzą uczniowie), jeśli źle – zostanie złapany w sieć (będzie tkwił w kółku). Uczeń, który poprawnie wykonał działanie, podaje dwie liczby, które teraz należy, np. pomnożyć, wskazuje następnego ucznia i zabawa toczy się dalej. Polecenia mogą dotyczyć nie tylko wykonywania działań, ale i ich własności.
Dyskusja – czy zawsze łatwo jest wykonać działania na dużych liczbach. Dlaczego w sklepie kasjerka nie wykonuje obliczeń w pamięci? W jakich sytuacjach nie wolno się pomylić w rachunkach?
Podsumowaniem dyskusji może być wniosek: Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator. Niekoniecznie musi to być oddzielne urządzenie. Bowiem aplikacja kalkulator zamieszczona jest zwykle w telefonie komórkowym i komputerze.
mfbd1c144215ab41d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie poznanie sposobu wykonywania działań za pomocą kalkulatora. Następnie omawia budowę kalkulatora, zwracając uwagę na kolejne klawisze i ich funkcje. Podaje przykłady obliczeń, które uczniowie powtarzają na swoich kalkulatorach.
Polecenie Oblicz za pomocą kalkulatora:
a) 124567 + 345689,
b)54321 – 12345,
c) 9876 ∙ 789,
d) 675480 : 40.
Polecenie Oblicz, korzystając z kalkulatora:
a) 125 ∙ 25 + 120550 : 25,
b) 532 : 2 - 345 : 5,
c) 2352 – 232,
d) 113 : 112 ∙ 1087.
Polecenie Oblicz. Przyjrzyj się otrzymanym wynikom. Dopisz kolejne wiersze, nie wykonując obliczeń. Sprawdź, czy twoje zapisy były poprawne:
Praca w małych grupach, metodą „huśtawki”. Każda z grup zapisuje na kartce 4 przykłady wyrażeń arytmetycznych wielodziałaniowych i przekazuje je sąsiedniej grupie. Ta, za pomocą kalkulatora, oblicza wartości otrzymanych wyrażeń, zapisując obliczenia. Metoda huśtawki polega jednak na tym, że dwa przykłady muszą być dobrze rozwiązane (huśtawka jest w górze), a dwa źle (huśtawka w dole). Kartkę otrzymuje następna grupa, której zadaniem jest znalezienie i poprawienie błędów.
W czasie omawiania wyników pracy, uczniowie mogą zastanowić się wspólnie – w jaki sposób najszybciej odkryć błędy w obliczeniach.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie z wykorzystaniem komputera. Ich zadaniem jest rozwiązanie kilku przykładów zamieszczonych w aplecie. Następnie wykonanie tych samych obliczeń za pomocą kalkulatora i wyciągnięcie wniosku,.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie: Wykonując obliczenia za pomocą kalkulatora, często otrzymujemy wartości przybliżone danych wyrażeń arytmetycznych. Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.
Polecenie Oblicz za pomocą kalkulatora. Określ, czy uzyskany wynik jest dokładny, czy przybliżony:
a) 560098 + 1245,
b) (7568 – 234) : 5,
c) (9876 + 1234) : 100 + 967 ∙ 15,
d) 999777 - 2222 : 11 + 145 ∙ (1800 - 800).
Polecenie dla chętnych W miejsce kropek wpisz takie liczby, aby uzyskać dokładny wynik:
(665544 - 333222) : …… + 12325 : (589 - ……).
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości, ocenia najaktywniejszych
mfbd1c144215ab41d_1528450119332_0
Uczniowie rozwiązują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator.
- Wykonując obliczenia za pomocą kalkulatora, często otrzymujemy wartości przybliżone danych wyrażeń arytmetycznych.