Scenariusz
Temat
Zadania z kalkulatorem
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
2) dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora;
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie budowy i działania kalkulatora.
3. Wykonywanie działań za pomocą kalkulatora.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje budowę i możliwości obliczeniowe kalkulatora,
- oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z wykorzystaniem kalkulatora.
Metody kształcenia
1. Pajączek liczbowy.
2. Huśtawka.
Formy pracy
1. Prca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie metodą „pajączka liczbowego” przypominają sposoby wykonywania działań na liczbach naturalnych oraz własności tych działań.
Zabawę rozpoczyna ochotnik – pajączek. Podaje dwie duże liczby naturalne, które należy dodać pisemnie. Staje po środku klasy i wskazuje jednego z uczniów. Jeśli uczeń poprawnie wykona działanie na tablicy – staje obok pajączka – jako drugi element sieci (kółka, które utworzą uczniowie), jeśli źle – zostanie złapany w sieć (będzie tkwił w kółku). Uczeń, który poprawnie wykonał działanie, podaje dwie liczby, które teraz należy, np. pomnożyć, wskazuje następnego ucznia i zabawa toczy się dalej. Polecenia mogą dotyczyć nie tylko wykonywania działań, ale i ich własności.
Dyskusja – czy zawsze łatwo jest wykonać działania na dużych liczbach. Dlaczego w sklepie kasjerka nie wykonuje obliczeń w pamięci? W jakich sytuacjach nie wolno się pomylić w rachunkach?
Podsumowaniem dyskusji może być wniosek:
Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator. Niekoniecznie musi to być oddzielne urządzenie. Bowiem aplikacja kalkulator zamieszczona jest zwykle w telefonie komórkowym i komputerze.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie poznanie sposobu wykonywania działań za pomocą kalkulatora. Następnie omawia budowę kalkulatora, zwracając uwagę na kolejne klawisze i ich funkcje. Podaje przykłady obliczeń, które uczniowie powtarzają na swoich kalkulatorach.
Polecenie
Oblicz za pomocą kalkulatora:
a) 124567 + 345689,
b)54321 – 12345,
c) 9876 ∙ 789,
d) 675480 : 40.
Polecenie
Oblicz, korzystając z kalkulatora:
a) 125 ∙ 25 + 120550 : 25,
b) 532 : 2 - 345 : 5,
c) 235Indeks górny 22 – 23Indeks górny 22,
d) 11Indeks górny 33 : 11Indeks górny 22 ∙ 1087.
Polecenie
Oblicz. Przyjrzyj się otrzymanym wynikom. Dopisz kolejne wiersze, nie wykonując obliczeń. Sprawdź, czy twoje zapisy były poprawne:
a)
8888 + 33 + 9 + 0
8888 + 33 + 9 + 1
8888 + 33 + 9 + 2
8888 + 33 + 9 + 3
..........................
..........................
..........................
b)
9 + 8 + 6 + 6666
8 + 8 + 6 + 6666
7 + 8 + 6 + 6666
6 + 8 + 6 + 6666
..........................
..........................
..........................
Praca w małych grupach, metodą „huśtawki”. Każda z grup zapisuje na kartce 4 przykłady wyrażeń arytmetycznych wielodziałaniowych i przekazuje je sąsiedniej grupie. Ta, za pomocą kalkulatora, oblicza wartości otrzymanych wyrażeń, zapisując obliczenia. Metoda huśtawki polega jednak na tym, że dwa przykłady muszą być dobrze rozwiązane (huśtawka jest w górze), a dwa źle (huśtawka w dole). Kartkę otrzymuje następna grupa, której zadaniem jest znalezienie i poprawienie błędów.
W czasie omawiania wyników pracy, uczniowie mogą zastanowić się wspólnie – w jaki sposób najszybciej odkryć błędy w obliczeniach.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie z wykorzystaniem komputera. Ich zadaniem jest rozwiązanie kilku przykładów zamieszczonych w aplecie. Następnie wykonanie tych samych obliczeń za pomocą kalkulatora i wyciągnięcie wniosku.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Wykonując obliczenia za pomocą kalkulatora, często otrzymujemy wartości przybliżone danych wyrażeń arytmetycznych.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności, rozwiązując zadania.
Polecenie
Oblicz za pomocą kalkulatora. Określ, czy uzyskany wynik jest dokładny, czy przybliżony:
a) 560098 + 1245,
b) (7568 – 234) : 5,
c) (9876 + 1234) : 100 + 967 ∙ 15,
d) 999777 - 2222 : 11 + 145 ∙ (1800 - 800).
Polecenie dla chętnych
W miejsce kropek wpisz takie liczby, aby uzyskać dokładny wynik:
(665544 - 333222) : …… + 12325 : (589 - ……).
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości, ocenia najaktywniejszych.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie rozwiązują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeśli chcemy szybko wykonać obliczenia, pomocny może być kalkulator.
- Wykonując obliczenia za pomocą kalkulatora, często otrzymujemy wartości przybliżone danych wyrażeń arytmetycznych.