1) identifies the perpendicular bisector and the angle bisectorangle bisectorangle bisector of line segments;
2) knows and uses practically the basic properties of the perpendicular bisector and the angleangleangle bisector of the line segment the sample exercise below: The vertex C of the ABCD rhombus is located on the perpendicular bisectors of the sides AB and AD. Calculate the angles of this rhombus.
Students recall the definition of the angleangleangle and the method for measuring the angle using the protractor. They list the types of angles they know.
Task The students draw the following angles: acute, obtuse, right, straight.
The teacher introduces the topic of the lesson: learning what the angle bisectorangle bisectorangle bisector is and constructing the angleangleangle bisector.
Task Students work individually using computers. Their task is to observe the constructionconstructionconstruction of the bisector.
[Geogebra aplet 2]
Task Students draw any acute angleacute angleacute angle and construct the bisector of this angleangleangle. Together they think what the properties of the angle bisectorangle bisectorangle bisector are.
Students use the properties of the angleangleangle bisector in exercises.
Task In an ABC triangle the angle at the vertex B is 60° and the angle at vertex C is 80°. The BAC angle bisectorangle bisectorangle bisector intersects the BC side at pointpointpoint D. Calculate the measuremeasuremeasure of the CDB angleangleangle.
An extra task: Draw two adjacent angles and construct their bisectors.
What is the measuremeasuremeasure of the angle between bisectorsangle between bisectorsangle between bisectors of the adjacent angles?
- Kąt między dwusiecznymi kątów przyległych jest kątem prostym.
md47c1ac4eb71d52c_1528449000663_0
Dwusieczna kąta
md47c1ac4eb71d52c_1528449084556_0
Drugi
md47c1ac4eb71d52c_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
1) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta;
2) zna i stosuje w zadaniach podstawowe własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta jak w przykładowym zadaniu: Wierzchołek C rombu ABCD leży na symetralnych boków AB i AD. Oblicz kąty tego rombu.
md47c1ac4eb71d52c_1528449068082_0
45 minut
md47c1ac4eb71d52c_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
md47c1ac4eb71d52c_1528449552113_0
1. Poznanie pojęcia i konstruowanie dwusiecznej kąta.
2. Wykorzystanie własności dwusiecznej kąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md47c1ac4eb71d52c_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje dwusieczną kąta,
- wykorzystuje własności dwusiecznej kąta.
md47c1ac4eb71d52c_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
md47c1ac4eb71d52c_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
md47c1ac4eb71d52c_1528450127855_0
Uczniowie przypominają definicję kąta oraz jak mierzymy kąty przy pomocy kątomierza. Wymieniają znane im rodzaje kątów.
- Dwusieczną kąta nazywamy półprostą o początku w wierzchołku tego kąta, która dzieli ten kąt na dwa kąty o jednakowych miarach.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja konstrukcji dwusiecznej kąta.
[Geogebra aplet 2]
Polecenie Uczniowie rysują dowolny kąt ostry i konstruują dwusieczną tego kąta.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie są własności dwusiecznej kąta.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- Dwusieczna jest zbiorem punktów równoodległych od ramion kąta.
Uczniowie wykorzystują własności dwusiecznej w zadaniach.
Polecenie W trójkącie ABC kąt przy wierzchołku B ma miarę 60°, a kąt przy wierzchołku C ma miarę 80°. Dwusieczna kąta BAC przecina bok BC w punkcie D. Oblicz miarę kąta CDA.
Polecenie dla chętnych: Narysuj dwa dowolne kąty przyległe i skonstruuj dwusieczne tych kątów.
Jaka jest miara kąta między dwusiecznymi kątów przyległych?
md47c1ac4eb71d52c_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Dwusieczną kąta nazywamy półprostą o początku w wierzchołku tego kąta, która dzieli ten kąt na dwa kąty o jednakowych miarach.
- Dwusieczna kąta jest zbiorem punktów równoodległych od ramion tego kąta.
- Kąt między dwusiecznymi kątów przyległych jest kątem prostym.