3) multiplies and divides the natural number by a one-, two- or three‑digit natural number with the use of column method, by a mental calculation method (in the easiest examples) and using a calculator (in more complex examples).
Students work individually using computers. They open the SLIDESHOW and observe how we divide natural numbers by two‑digit numbers in columns.
After finishing the task, they present the results of their observations: - to divide a multi‑digit number by a two‑digit number, follow the same pattern as when performing column division by one‑digit numbers, - we check the correctness of performed operations by means of multiplication.
The teacher divides students into groups of 3 to work with the JIGSAW method.
Each participant of the group receives a different task to solve.
After solving their tasks, students meet in groups that have solved the same task. They discuss solutions, clarify doubts and formulate the common conclusions.
Then they return to the initial groups and present solutions to other group members.
Task 1 Perform column divisioncolumn divisioncolumn division of natural numbers using the previously learned patterns. Check the correctness of the operations performed by means of column multiplication. Write down your conclusions. - 7 310: 215 - 8 304: 346
Task 2 Perform column division of natural numbers using the previously learned patterns. Check the correctness of the operations performed by means of column multiplication. Write down your conclusions. - 66 136: 215 - 7,324: 305
Task 3 Perform column division of natural numbers using the previously learned patterns. Check the correctness of the operations performed by means of column multiplication. Write down your conclusions. - 3 400 : 290 - 988 000 : 11 100
The teacher assesses the students' work and clarifies the doubts. Together, they formulate conclusions resulting from the exercises.
Students work in pairs, using the acquired skills to solve word problems.
1. PLN 1104 was paid for sports shoes for new players. How many players joined the team if one pair of shoes cost 138 zlotys? 2. Tosia worked during her holidays. She worked 54 hours and received 810 zloty. How much was she paid for an hour of work?
The teacher assesses the students' work and clarifies the doubts.
An extra task:
Calculate how many times the number a is greater than the number b if you know that:
the number a is 254 less than the number 1128, and the number b is 5264 greater than the number 5224.
- aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę wielocyfrową, postępujemy według tego samego schematu, co przy dzieleniu przez liczby jednocyfrowe, - poprawność wykonanych działań sprawdzamy za pomocą mnożenia, - jeśli dzielna i dzielnik są liczbami zakończonymi zerami, wykonując dzielenie, można skreślić w obu liczbach tę samą liczbę końcowych zer. Wynik dzielenia nie zmieni się; - jeśli jest to dzielenie z resztą, to do otrzymanej reszty trzeba dopisać tyle samo zer, ile skreśliliśmy w dzielnej.
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę trzycyfrową, postępujemy według tego samego schematu, co przy dzieleniu przez liczby jednocyfrowe lub dwucyfrowe, - poprawność wykonanych działań sprawdzamy za pomocą mnożenia, - jeśli dzielna i dzielnik są liczbami zakończonymi zerami, wykonując dzielenie, można skreślić w obu liczbach tę samą liczbę końcowych zer. Wynik dzielenia nie zmieni się, - jeśli jest to dzielenie z resztą, to do otrzymanej reszty trzeba dopisać tyle samo zer, ile skreśliliśmy w dzielnej.
mc8f330dc7ed33927_1528449000663_0
Dzielenie pisemne przez liczby wielocyfrowe
mc8f330dc7ed33927_1528449084556_0
Drugi
mc8f330dc7ed33927_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
3) mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową sposobem pisemnym, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
mc8f330dc7ed33927_1528449068082_0
45 minut
mc8f330dc7ed33927_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
mc8f330dc7ed33927_1528449552113_0
1. Dzielenie sposobem pisemnym liczb naturalnych przez liczby wielocyfrowe.
2. Dzielenie z resztą sposobem pisemnym liczb naturalnych przez liczby wielocyfrowe.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc8f330dc7ed33927_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli liczby naturalne przez liczby wielocyfrowe sposobem pisemnym,
- dzieli z resztą liczby naturalne przez liczby wielocyfrowe sposobem pisemnym.
mc8f330dc7ed33927_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
mc8f330dc7ed33927_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
mc8f330dc7ed33927_1528450135461_0
mc8f330dc7ed33927_1528450127855_0
Uczniowie przypominają metody dzielenia liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób dzielimy pisemnie liczby naturalne przez liczby dwucyfrowe.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji:
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę dwucyfrową, postępujemy według tego samego schematu, co przy dzieleniu przez liczby jednocyfrowe, - poprawność wykonanych działań sprawdzamy za pomocą mnożenia.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych w Poleceniach 1‑3. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości, ustalają wspólną odpowiedź.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Wykonaj sposobem pisemnym dzielenie liczb naturalnych, wykorzystując poznane wcześniej schematy. Sprawdź poprawność wykonanych działań za pomocą pisemnego mnożenia. Zapisz wnioski. - 7 310 : 215 - 8 304 : 346
Polecenie 2
Wykonaj sposobem pisemnym dzielenie liczb naturalnych, wykorzystując poznane wcześniej schematy. Sprawdź poprawność wykonanych działań za pomocą pisemnego mnożenia. Zapisz wnioski. - 66 136 : 215 - 7 324 : 305
Polecenie 3
Wykonaj sposobem pisemnym dzielenie liczb naturalnych, wykorzystując poznane wcześniej schematy. Sprawdź poprawność wykonanych działań za pomocą pisemnego mnożenia. Zapisz wnioski. - 3 400 : 290 - 988 000 : 11 100
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości. Wspólnie formułują wnioski wynikające z wykonanych ćwiczeń.
Wnioski:
- aby podzielić liczbę wielocyfrową przez liczbę trzycyfrową, postępujemy według tego samego schematu, co przy dzieleniu przez liczby jednocyfrowe lub dwucyfrowe, - poprawność wykonanych działań sprawdzamy za pomocą mnożenia, - jeśli dzielna i dzielnik są liczbami zakończonymi zerami, wykonując dzielenie, można skreślić w obu liczbach tę samą liczbę końcowych zer. Wynik dzielenia nie zmieni się, - jeśli jest to dzielenie z resztą, to do otrzymanej reszty trzeba dopisać tyle samo zer, ile skreśliliśmy w dzielnej.
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując nabyte umiejętności do rozwiązywania zadań tekstowych.
1. Za buty sportowe dla nowych zawodników zapłacono 1104 zł. Ilu zawodników dołączyło do drużyny, jeśli jedna para butów kosztowała 138 zł? 2. Tosia pracowała w czasie wakacji. Przepracowała 54 godziny i otrzymała 810 zł. Ile płacono jej za godzinę pracy?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Oblicz ile razy liczba a jest większa od liczby b, jeśli wiadomo, że:
liczba a jest o 254 mniejsza od liczby 1128, a liczba b jest o 5264 większa od liczby 5224.
mc8f330dc7ed33927_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- aby podzielić liczbę naturalną przez liczbę wielocyfrową, postępujemy według tego samego schematu, co przy dzieleniu przez liczby jednocyfrowe, - poprawność wykonanych działań sprawdzamy za pomocą mnożenia, - jeśli dzielna i dzielnik są liczbami zakończonymi zerami, wykonując dzielenie, można skreślić w obu liczbach tę samą liczbę końcowych zer. Wynik dzielenia nie zmieni się; - jeśli jest to dzielenie z resztą, to do otrzymanej reszty trzeba dopisać tyle samo zer, ile skreśliliśmy w dzielnej.