Discussion – students name length units they already know. They talk about situations where we can use them. They think about kinds of objects we can use to measure lengthlengthlength or heightheightheight. They notice that lengths of the same line segments can be given in different units.
The teacher divides students into four groups. Their task is to collect information obtained in the discussion.
Information students should present: - most common units of lengthunits of lengthunits of length are: millimetremillimetremillimetre, centimetrecentimetrecentimetre, decimetredecimetredecimetre, metremetremetre, kilometrekilometrekilometre, - big lengths are given in kilometres or metres and smaller in centimetres, decimetres or millimetres, - in order to measure short objects or line segments, we use the ruler. We can also use the tape measure or the callipers, - same distances can be given in different units, - to compare lengths or distances or heights, they need to be given in the same unit, - we can convert the units of length using the relations between them.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the interactive illustration, that presents converting the units of length.
[Interactive graphics]
Conclusions:
- we can convert the units using the relations between them: 1 km = 1000 m, 1 m = 100 cm, 1 m = 10 dm, 1 dm = 10 cm, 1 m = 100 cm, 1 cm = 10 mm.
Students use the JIGSAW method and use obtained information in the exercises.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Using the formula, write the given lengthlengthlength in the form of monomial expression.
Formula:
3 m 43 cm = 300 cm + 43 cm = 343 cm
a) 25 m 58 cm b) 3km 254 m c) 15 dm 65 cm d) 5m 15 cm 5mm
Task 3
Using the formula, write the given length in the form of binomial expression.
Formula:
520 cm = 500 cm + 20 cm = 5 m 20 cm
a) 2547 m b) 680 m c) 365 cm d) 540 dm
The teacher grades the students’ work and clarifies doubts.
An extra task:
In order to determine the length of various screens, we often use the unit called an inch. 1 inch is about 25 mm. Writing that the TV has 46 inches means that the length of the diagonal of this TV is 46 inches. Calculate how many mm that is. Give the length of the diagonal in the form of binomial expression.
- najczęściej używane jednostki długości to: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr, - te same długości możemy podawać w różnych jednostkach, - możemy zamieniać jednostki, korzystając z zależności między nimi: 1 km = 1000 m 1 m = 100 cm 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 m = 100 cm 1 cm = 10 mm.
W wykropkowane miejsca wpisz odpowiednie liczby. a) 15 cm = …….. mm b) 4890 cm = …….dm c) 500000 m = ………..km d) 6520000 m = ………..cm e) 32 dm = ……….mm f) 52 m = ………. dm g) 2 km = ……..cm
m4f50caadfabc01bf_1528449000663_0
Jednostki długości
m4f50caadfabc01bf_1528449084556_0
Drugi
m4f50caadfabc01bf_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
4) mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm;
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
m4f50caadfabc01bf_1528449068082_0
45 minut
m4f50caadfabc01bf_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m4f50caadfabc01bf_1528449552113_0
1. Mierzenie odcinków z dokładnością do 1 mm.
2. Zamiana jednostek długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m4f50caadfabc01bf_1528450430307_0
Uczeń:
- mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm,
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
m4f50caadfabc01bf_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
m4f50caadfabc01bf_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m4f50caadfabc01bf_1528450135461_0
m4f50caadfabc01bf_1528450127855_0
Dyskusja - uczniowie wymieniają poznane już jednostki długości. Opowiadają w jakich sytuacjach można je stosować. Zastanawiają się, jakich przedmiotów możemy użyć, aby zmierzyć odległość lub wysokość. Zauważają, że długości tych samych odcinków można podać w różnych jednostkach.
m4f50caadfabc01bf_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem jest zebranie informacji uzyskanych w czasie dyskusji.
Informacje, które powinni zaprezentować uczniowie: - najczęściej używane jednostki długości to: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr, - duże odległości określamy w kilometrach lub metrach, mniejsze w centymetrach, decymetrach lub milimetrach, - mierząc krótkie przedmioty lub odcinki, posługujemy się linijką. Możemy też skorzystać z miarki krawieckiej lub suwmiarki, - te same długości możemy podawać w różnych jednostkach, - aby porównać odległości lub długości bądź wysokości, muszą one być przedstawione za pomocą takiej samej jednostki, - możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą zamianę jednostek długości.
[Grafika interaktywna]
Wnioski: - możemy zamieniać jednostki, korzystając z zależności między nimi: 1 km = 1000 m 1 m = 100 cm 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 m = 100 cm 1 cm = 10 mm
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
W wykropkowane miejsca wpisz odpowiednie liczby. a) 15 cm = …….. mm b) 4890 cm = …….dm c) 500000 m = ………..km d) 6520000 m = ………..cm e) 32 dm = ……….mm f) 52 m = ………. dm g) 2 km = ……..cm
Polecenie 2
Korzystając ze wzoru , zapisz podaną długość za pomocą wyrażenia jednomianowanego.
Wzór:
3 m 43 cm = 300 cm + 43 cm = 343 cm
a) 25 m 58 cm b) 3km 254 m c) 15 dm 65 cm d) 5 m 15 cm 5 mm
Polecenie
Korzystając ze wzoru , zapisz podaną długość za pomocą wyrażenia dwumianowanego.
Wzór:
520 cm = 500 cm + 20 cm = 5 m 20 cm
a) 2547 m b) 680 m c) 365 cm d) 540 dm
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Do określania wielkości różnych ekranów używamy często jednostki długości nazywanej calem. 1 cal, to około 25 mm. Zapis, że telewizor ma 46 cali, oznacza że długość przekątnej ekranu tego telewizora wynosi 46 cali.
Oblicz, ile to milimetrów. Podaj długość przekątnej w postaci wyrażenia dwumianowanego.
m4f50caadfabc01bf_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- najczęściej używane jednostki długości to: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr, - te same długości możemy podawać w różnych jednostkach, - możemy zamieniać jednostki, korzystając z zależności między nimi: 1 km = 1000 m 1 m = 100 cm 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 m = 100 cm 1 cm = 10 mm.