Scenariusz
Temat
Jednostki długości
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
4) mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm.
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
6) zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Cele szczegółowe
1. Mierzenie odcinków z dokładnością do 1 mm.
2. Zamiana jednostek długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- mierzy odcinek z dokładnością do 1 mm,
- zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Dyskusja - uczniowie wymieniają poznane już jednostki długości. Opowiadają w jakich sytuacjach można je stosować. Zastanawiają się, jakich przedmiotów możemy użyć, aby zmierzyć odległość lub wysokość. Zauważają, że długości tych samych odcinków można podać w różnych jednostkach.
Realizacja lekcji
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Ich zadaniem jest zebranie informacji uzyskanych w czasie dyskusji.
Informacje, które powinni zaprezentować uczniowie:
- najczęściej używane jednostki długości to: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr,
- duże odległości określamy w kilometrach lub metrach, mniejsze w centymetrach, decymetrach
lub milimetrach,
- mierząc krótkie przedmioty lub odcinki, posługujemy się linijką. Możemy też skorzystać z miarki krawieckiej lub suwmiarki,
- te same długości możemy podawać w różnych jednostkach.
- Aby porównać odległości lub długości bądź wysokości, muszą one być przedstawione za pomocą takiej samej jednostki,
- możemy zamieniać jednostki długości, korzystając z zależności między nimi.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, przedstawiającą zamianę jednostek długości.
[Grafika interaktywna]
Wnioski:
- możemy zamieniać jednostki, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m,
1 m = 100 cm,
1 m = 10 dm,
1 dm = 10 cm,
1 m = 100 cm,
1 cm = 10 mm.
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracują metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
W wykropkowane miejsca wpisz odpowiednie liczby:
a) 15 cm = …….. mm
b) 4890 cm = ……. dm
c) 500000 m = ……….. km
d) 6520000 m = ……….. cm
e) 32 dm = ………. mm
f) 52 m = ………. dm
g) 2 km = …….. cm
Polecenie 2
Korzystając ze wzoru , zapisz podaną długość za pomocą wyrażenia jednomianowanego.
Wzór:
3 m 43 cm = 300 cm + 43 cm = 343 cm
a) 25 m 58 cm
b) 3 km 254 m
c) 15 dm 65 cm
d) 5 m 15 cm 5 mm
Polecenie
Korzystając ze wzoru , zapisz podaną długość za pomocą wyrażenia dwumianowanego.
Wzór:
520 cm = 500 cm + 20 cm = 5 m 20 cm
a) 2547 m
b) 680 m
c) 365 cm
d) 540 dm
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Do określania wielkości różnych ekranów używamy często jednostki długości nazywanej calem.
1 cal, to około 25 mm. Zapis, że telewizor ma 46 cali, oznacza że długość przekątnej ekranu tego telewizora wynosi 46 cali.
Oblicz, ile to milimetrów. Podaj długość przekątnej w postaci wyrażenia dwumianowanego.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- najczęściej używane jednostki długości to: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr,
- te same długości możemy podawać w różnych jednostkach,
- możemy zamieniać jednostki, korzystając z zależności między nimi:
1 km = 1000 m,
1 m = 100 cm,
1 m = 10 dm,
1 dm = 10 cm,
1 m = 100 cm,
1 cm = 10 mm.