Task Students use computers to revise the way of dividing powers with natural exponents.
[Slideshow]
Students in groups write down all formulas of theorems about operations of powers with natural exponents. The group that writes all the formulas correctly first get pluses.
Definition - formulas about operations on powersoperations on powersoperations on powers.
If a is a number different than zero, n is a natural positive number, then:
-
-
-
-
-
One of the groups presents the method of calculating the last digit of the number ( – natural positive number).
Task Fill in the base of the powerbase of the powerbase of the power.
a)
b)
c)
d)
The group chosen by the teacher presents the solutions. The teacher evaluates the group’s work. A group that also solves the extra task, get the highest mark.
An extra task: Prove that number can be divided by 13.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1aa6f9085e6ed5eb_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje działania na potęgach o wykładniku naturalnym,
Uczniowie przed zajęciami powinni poszukać w dostępnych źródłach informacji, sposobu wyznaczania ostatniej cyfry potęg liczb jednocyfrowych o wykładnikach naturalnych.
Zajęcia rozpoczyna przypomnienie kolejności wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych.
m1aa6f9085e6ed5eb_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie, korzystając z komputera, przypominają sobie sposób dzielenia potęg o wykładnikach naturalnych.
[Slideshow]
Uczniowie w grupach zapisują wszystkie wzory twierdzeń dotyczących działań na potęgach o wykładnikach naturalnych. Grupa, która jako pierwsza, poprawnie wypisze wszystkie wzory, otrzymuje plusy.
Definicja - wzory dotyczące działań na potęgach.
Jeśli a jest liczbą różną od zera, n jest liczbą naturalną dodatnią, to:
-
-
-
-
-
Jedna z grup prezentuje metodę obliczania ostatniej cyfry liczby ( – liczba naturalna dodatnia).
Wzorując się na tej metodzie, uczniowie rozwiązują zadanie.
Polecenie Podaj ostatnią cyfrę liczby.
a)
b)
c)
Polecenie Oblicz, korzystając z twierdzenia o iloczynie potęg o tych samych wykładnikach.
a)
b)
c)
Polecenie Oblicz wartość liczbową wyrażenia.
a) dla
b) dla i
c) dla i
Polecenie Zapisz dwoma sposobami potęgę w postaci iloczynu potęg o.
a) Tych samych wykładnikach. b) Tych samych podstawach.
Polecenie Uzupełnij podstawę potęgi.
a)
b)
c)
d)
Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Grupa, która poprawnie rozwiąże również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.
Polecenie dla chętnych: Uzasadnij, że liczba jest podzielna przez 13.
m1aa6f9085e6ed5eb_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wzory dotyczące działań na potęgach o wykładnikach naturalnych dodatnich i podstawach różnych od zera: