Temat

Działania na potęgach o wykładniku naturalnym

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:

1) zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;

2) mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;

3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;

4) podnosi potęgę do potęgi.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.

Cele szczegółowe

1. Wykonywanie działań na potęgach o wykładniku naturalnym.

2. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych zawierających potęgi.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykonuje działania na potęgach o wykładniku naturalnym,

- przekształca wyrażenia algebraiczne zawierające potęgi.

Metody kształcenia

1. Odwrócona klasa.

2. Praca w grupach.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca zbiorowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przed zajęciami powinni poszukać w dostępnych źródłach informacji, sposobu wyznaczania ostatniej cyfry potęg liczb jednocyfrowych o wykładnikach naturalnych.

Zajęcia rozpoczyna przypomnienie kolejności wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych.

Realizacja lekcji

Polecenie
Uczniowie, korzystając z komputera, przypominają sobie sposób dzielenia potęg o wykładnikach naturalnych.

[Slideshow]

Uczniowie w grupach zapisują wszystkie wzory twierdzeń dotyczących działań na potęgach o wykładnikach naturalnych. Grupa, która jako pierwsza, poprawnie wypisze wszystkie wzory, otrzymuje plusy.

Definicja - wzory dotyczące działań na potęgach.

Jeśli a jest liczbą różną od zera, n jest liczbą naturalną dodatnią, to:

- anam=an+m,

- anam=anm,n>m,

- (an)m=anm,

- anbn=(ab)n,

- anbn=(ab)n.

Jedna z grup prezentuje metodę obliczania ostatniej cyfry liczby 2n 
(n – liczba naturalna dodatnia).

Wzorując się na tej metodzie, uczniowie rozwiązują zadanie.

Polecenie
Podaj ostatnią cyfrę liczby.

a) 224

b) 321

c) 543

Uczniowie wykorzystują w zadaniach wiadomości o potęgach.

Polecenie
Oblicz, korzystając z twierdzenia o iloczynie potęg o tych samych wykładnikach.

a) 1,54·25

b) 0,13·104

c) 152·253

Polecenie
Oblicz wartość liczbową wyrażenia.

a) 2a23:14a22 dla a=2

b) 4x0y45:2x3y4 dla x=1y=12

c) 4a25b3·5b2a3 dla a=13b=1

Polecenie
Zapisz dwoma sposobami potęgę 225 w postaci iloczynu potęg o.

a) Tych samych wykładnikach.

b) Tych samych podstawach.

Polecenie
Uzupełnij podstawę potęgi.

a) (3x)2x2=...2

b) (y3)4(y)3=...3

c) (2x)3(5x)3=...3

d) (y2)5(y)5=...5

Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Grupa, która poprawnie rozwiąże również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.

Polecenie dla chętnych:
Uzasadnij, że liczba 212+211+29 jest podzielna przez 13.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

Wzory dotyczące działań na potęgach o wykładnikach naturalnych dodatnich i podstawach różnych od zera:

- anam=an+m,

- anam=anm,n>m,

- (an)m=anm,

- anbn=(ab)n,

- anbn=(ab)n.