Scenariusz
Temat
Działania na potęgach o wykładniku naturalnym
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Potęgi o podstawach wymiernych. Uczeń:
1) zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
2) mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
3) mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
4) podnosi potęgę do potęgi.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Wykonywanie działań na potęgach o wykładniku naturalnym.
2. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych zawierających potęgi.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykonuje działania na potęgach o wykładniku naturalnym,
- przekształca wyrażenia algebraiczne zawierające potęgi.
Metody kształcenia
1. Odwrócona klasa.
2. Praca w grupach.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przed zajęciami powinni poszukać w dostępnych źródłach informacji, sposobu wyznaczania ostatniej cyfry potęg liczb jednocyfrowych o wykładnikach naturalnych.
Zajęcia rozpoczyna przypomnienie kolejności wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie, korzystając z komputera, przypominają sobie sposób dzielenia potęg o wykładnikach naturalnych.
[Slideshow]
Uczniowie w grupach zapisują wszystkie wzory twierdzeń dotyczących działań na potęgach o wykładnikach naturalnych. Grupa, która jako pierwsza, poprawnie wypisze wszystkie wzory, otrzymuje plusy.
Definicja - wzory dotyczące działań na potęgach.
Jeśli a jest liczbą różną od zera, n jest liczbą naturalną dodatnią, to:
-
-
-
-
-
Jedna z grup prezentuje metodę obliczania ostatniej cyfry liczby
( – liczba naturalna dodatnia).
Wzorując się na tej metodzie, uczniowie rozwiązują zadanie.
Polecenie
Podaj ostatnią cyfrę liczby.
a)
b)
c)
Uczniowie wykorzystują w zadaniach wiadomości o potęgach.
Polecenie
Oblicz, korzystając z twierdzenia o iloczynie potęg o tych samych wykładnikach.
a)
b)
c)
Polecenie
Oblicz wartość liczbową wyrażenia.
a) dla
b) dla i
c) dla i
Polecenie
Zapisz dwoma sposobami potęgę w postaci iloczynu potęg o.
a) Tych samych wykładnikach.
b) Tych samych podstawach.
Polecenie
Uzupełnij podstawę potęgi.
a)
b)
c)
d)
Wybrana przez nauczyciela grupa prezentuje rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę grupy. Grupa, która poprawnie rozwiąże również zadanie dla chętnych, otrzymuje ocenę celującą.
Polecenie dla chętnych:
Uzasadnij, że liczba jest podzielna przez 13.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wzory dotyczące działań na potęgach o wykładnikach naturalnych dodatnich i podstawach różnych od zera:
-
-
-
-
-