II. Programming and solving problems with the use of computer and other digital devices. The student:
3) prepares and presents solutions to problems using basic applications (text and graphic editor, spreadsheet, program for creating multimedia presentation) on his computer or in the cloud, while demonstrating the skills:
a) to create illustrations in a graphic editor: draws with selected tools, transforms images, completes graphics with text,
b) to create text documents: chooses a font, formats paragraphs, inserts illustrations, subtitles and shapes into the text, creates tables and numbered and bulleted lists,
c) to use a spreadsheet while solving tasks related to simple calculations: enter data into the spreadsheet, format cells, defines simple formulas and selects charts for data and calculation purposes,
d) to create short multimedia presentations combining text and graphics, he uses ready‑made templates or designs according to his own ideas;
The aim of your project is to prepare multimedia presentations on the countries neighbouring Poland. Performing the work will be easier if you do it together with others, preferably in a two or three‑person group.
- In separate columns, enter the length of the common border of a given country with Poland, its area, population, - In the next column, calculate the population density of each country, - Format the table containing the above information and sort the data from the largest to the smallest common border length, - Make a chart showing the length of the border with individual neighbours. Choose the type of chart that best suits you.
[Illustration 1]
To complete the project, you need a computer workplace equipped with:
- Raster graphic processing program, - Spreadsheet, - Program for creating multimedia presentations,
Connection to the Internet allowing you to search information in online resources.
You already have all the materials you need to prepare a multimedia presentation. Before you start creating it in the program you choose, carefully plan it. Think about the layout and contentcontentcontent of the subsequent slides. Think about how you present them.
Take care of the presentation aesthetics. Decide on one font style. Choose colours carefully. Arrange all the elements while maintaining the rules of compositionrules of compositionrules of composition.
Consider a method of presenting the slides to gain interest in the audience. To do this, use:
- selected entrance and exit animations of elements in the slides, - choose slide transitions.
Save the presentation in the selected location on your computer's disk.
Copy the presentation file to the virtual disk. Beforehand, agree the choice of this drive with the teacher. Share it with your teacher.
Get ready to present your work. Practice the presentation in front of the mirror or the group with which you have prepared it together. Hold on to the allotted time. Ensure that all necessary devices are connected to the computer before you present it in the classroom.
Selected words and expressions used in the lesson plan
W programie do tworzenia prezentacji multimedialnej: - Przygotuj stronę tytułową zawierającą tytuł, imiona (i nazwiska) osób, które ją przygotowywały, datę, możesz również dodać elementy graficzne, - Na kolejnym slajdzie umieść przygotowaną mapę części Europy obejmującą Polskę i sąsiadujące z nią kraje jako tło slajdu. W odpowiednich miejscach na mapie umieść przygotowane flagi państw. - Na kolejnych slajdach przedstaw informacje na temat sąsiadów Polski. Na każdy kraj przeznacz jeden slajd. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu. Na każdym slajdzie powinna zostać wstawiona fotografia z charakterystycznym obiektem, flaga i zwięźle przygotowane informacje. Na wszystkich slajdach zastosuj ujednolicone animacje wejścia poszczególnych elementów. - Na kolejnym slajdzie umieść informacje statystyczne i wykonany w arkuszu kalkulacyjnym wykres. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami. - Na osobnym slajdzie umieść źródła, z których korzystałeś pozyskując informacje do wykonania prezentacji.
Przygotowanie do prezentacji: - Za pomocą poczty elektronicznej wyślij informację do swojego nauczyciela na temat podziału ról w zespole przygotowującym projekt. W liście zamieść również harmonogram działań zespołu. - W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat państw sąsiadujących z Polską. W wolnych zasobach odszukaj fotografie obiektów charakterystycznych dla każdego z państw oraz informacje na ich temat, między innymi: powierzchnia, liczba ludności, długość granicy z Polską. - W programie graficznym przygotuj rysunek przedstawiający mapę części Europy obejmującą Polskę i kraje z nią sąsiadujące. - W programie graficznym przygotuj rysunki przedstawiające flagi naszych sąsiadów. Zapisz je w formacie PNG. - W programie graficznym zmodyfikuj wybrane zdjęcia do umieszczenia w prezentacji, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć. - W arkuszu kalkulacyjnym wykonaj zestawienie państw sąsiadujących z Polską:
m000f45d46b54b0d9_1528449000663_0
Nasi sąsiedzi
m000f45d46b54b0d9_1528449084556_0
Drugi
m000f45d46b54b0d9_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
m000f45d46b54b0d9_1528449068082_0
45 minut
m000f45d46b54b0d9_1528449523725_0
Tworzy prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.
m000f45d46b54b0d9_1528449552113_0
1. Modyfikuje fotografie przy użyciu programu graficznego.
2. Tworzy tabele i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym.
3. Stosuje animację w prezentacji multimedialnej.
m000f45d46b54b0d9_1528450430307_0
Uczeń:
- przygotowuje prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji,
- przygotowuje informacje statystyczne przy użyciu arkusza kalkulacyjnego.
m000f45d46b54b0d9_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
m000f45d46b54b0d9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m000f45d46b54b0d9_1528450135461_0
m000f45d46b54b0d9_1528450127855_0
Celem Twojego projektu jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat krajów sąsiadujących z Polską. Wykonanie pracy przewidzianej w projekcie będzie łatwiejsze, jeśli wykonasz go wspólnie z innymi, najlepiej w grupie dwu- lub trzyosobowej.
Przygotowanie do prezentacji:
- Za pomocą poczty elektronicznej wyślij informację do swojego nauczyciela na temat podziału ról w zespole przygotowującym projekt. W liście zamieść również harmonogram działań zespołu. - W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat państw sąsiadujących z Polską. W wolnych zasobach odszukaj fotografie obiektów charakterystycznych dla każdego z państw oraz informacje na ich temat, między innymi: powierzchnia, liczba ludności, długość granicy z Polską. - W programie graficznym przygotuj rysunek przedstawiający mapę części Europy obejmującą Polskę i kraje z nią sąsiadujące. - W programie graficznym przygotuj rysunki przedstawiające flagi naszych sąsiadów. Zapisz je w formacie PNG. - W programie graficznym zmodyfikuj wybrane zdjęcia do umieszczenia w prezentacji, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć. - W arkuszu kalkulacyjnym wykonaj zestawienie państw sąsiadujących z Polską:
- W osobnych kolumnach podaj długość wspólnej granicy danego kraju z Polską, jego powierzchnię, liczbę ludności, - W kolejnej kolumnie oblicz gęstość zaludnienia każdego z państw, - Sformatuj tabelę zawierającą powyższe informacje i posortuj dane od największej do najmniejszej długości wspólnej granicy, - Wykonaj wykres pokazujący długość granicy z poszczególnymi sąsiadami. Wybierz najlepiej pasujący Twoim zdaniem typ wykresu.
[Ilustracja 1]
Do wykonania projektu potrzebujesz stanowisko komputerowe wyposażone w:
- Program do obróbki grafiki rastrowej, - Arkusz kalkulacyjny, - Program do tworzenia prezentacji multimedialnych, - Podłączenie do sieci Internet dające mozliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.
m000f45d46b54b0d9_1528446435040_0
Masz już wszystkie potrzebne materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej. Nim przystąpisz do jej tworzenia w wybranym przez Ciebie programie starannie ją zaplanuj. Przemyśl układ i treść kolejnych slajdów. Zastanów się, w jaki sposób je zaprezentujesz.
W programie do tworzenia prezentacji multimedialnej:
- Przygotuj stronę tytułową zawierającą tytuł, imiona (i nazwiska) osób, które ją przygotowywały, datę, możesz również dodać elementy graficzne, - Na kolejnym slajdzie umieść przygotowaną mapę części Europy obejmującą Polskę i sąsiadujące z nią kraje jako tło slajdu. W odpowiednich miejscach na mapie umieść przygotowane flagi państw. - Na kolejnych slajdach przedstaw informacje na temat sąsiadów Polski. Na każdy kraj przeznacz jeden slajd. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu. Na każdym slajdzie powinna zostać wstawiona fotografia z charakterystycznym obiektem, flaga i zwięźle przygotowane informacje. Na wszystkich slajdach zastosuj ujednolicone animacje wejścia poszczególnych elementów. - Na kolejnym slajdzie umieść informacje statystyczne i wykonany w arkuszu kalkulacyjnym wykres. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami. - Na osobnym slajdzie umieść źródła, z których korzystałeś pozyskując informacje do wykonania prezentacji.
[Grafika interaktywna]
Zadbaj o estetykę prezentacji. Zdecyduj się na jeden krój czcionki. Dobierz starannie kolory. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu.
Zastanów się nad metodą prezentacji przygotowanych slajdów, aby zaciekawić jej odbiorców. W tym celu zastosuj:
- wybrane animacje wejścia elementów na slajd, - dobierz przejścia slajdów.
Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera.
Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku. Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dysku. Udostępnij go swojemu nauczycielowi.
m000f45d46b54b0d9_1528450119332_0
Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub grupą, z którą wspólnie ją opracowaliście. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.
statistical information1
statistical information
informacje statystyczne
R19gXc03FJckU1
wymowa w języku angielskim: statistical information
wymowa w języku angielskim: statistical information