Temat

Nasi sąsiedzi

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

Klasy IV‑VI

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:

a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,

b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,

c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,

d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;

Czas

45 minut

Cel ogólny

Tworzy prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.

Cele szczegółowe

1. Modyfikuje fotografie przy użyciu programu graficznego.

2. Tworzy tabele i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym.

3. Stosuje animację w prezentacji multimedialnej.

Efekty uczenia

Uczeń:

- przygotowuje prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji,

- przygotowuje informacje statystyczne przy użyciu arkusza kalkulacyjnego.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Praca z komputerem.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Celem Twojego projektu jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat krajów sąsiadujących z Polską. Wykonanie pracy przewidzianej w projekcie będzie łatwiejsze, jeśli wykonasz go wspólnie z innymi, najlepiej w grupie dwu- lub trzyosobowej.

Przygotowanie do prezentacji:

- Za pomocą poczty elektronicznej wyślij informację do swojego nauczyciela na temat podziału ról w zespole przygotowującym projekt. W liście zamieść również harmonogram działań zespołu.
- W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat państw sąsiadujących z Polską. W wolnych zasobach odszukaj fotografie obiektów charakterystycznych dla każdego z państw oraz informacje na ich temat, między innymi: powierzchnia, liczba ludności, długość granicy z Polską.
- W programie graficznym przygotuj rysunek przedstawiający mapę części Europy obejmującą Polskę i kraje z nią sąsiadujące.
- W programie graficznym przygotuj rysunki przedstawiające flagi naszych sąsiadów. Zapisz je w formacie PNG.
- W programie graficznym zmodyfikuj wybrane zdjęcia do umieszczenia w prezentacji, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.
- W arkuszu kalkulacyjnym wykonaj zestawienie państw sąsiadujących z Polską:

- W osobnych kolumnach podaj długość wspólnej granicy danego kraju z Polską, jego powierzchnię, liczbę ludności,
- W kolejnej kolumnie oblicz gęstość zaludnienia każdego z państw,
- Sformatuj tabelę zawierającą powyższe informacje i posortuj dane od największej do najmniejszej długości wspólnej granicy,
- Wykonaj wykres pokazujący długość granicy z poszczególnymi sąsiadami. Wybierz najlepiej pasujący Twoim zdaniem typ wykresu.

[Ilustracja 1]

Do wykonania projektu potrzebujesz stanowisko komputerowe wyposażone w:

- Program do obróbki grafiki rastrowej,
- Arkusz kalkulacyjny,
- Program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- Podłączenie do sieci Internet dające mozliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.

Realizacja lekcji

Masz już wszystkie potrzebne materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej. Nim przystąpisz do jej tworzenia w wybranym przez Ciebie programie starannie ją zaplanuj. Przemyśl układ i treść kolejnych slajdów. Zastanów się, w jaki sposób je zaprezentujesz.

W programie do tworzenia prezentacji multimedialnej:

- Przygotuj stronę tytułową zawierającą tytuł, imiona (i nazwiska) osób, które ją przygotowywały, datę, możesz również dodać elementy graficzne,
- Na kolejnym slajdzie umieść przygotowaną mapę części Europy obejmującą Polskę i sąsiadujące z nią kraje jako tło slajdu. W odpowiednich miejscach na mapie umieść przygotowane flagi państw.
- Na kolejnych slajdach przedstaw informacje na temat sąsiadów Polski. Na każdy kraj przeznacz jeden slajd. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu. Na każdym slajdzie powinna zostać wstawiona fotografia z charakterystycznym obiektem, flaga i zwięźle przygotowane informacje. Na wszystkich slajdach zastosuj ujednolicone animacje wejścia poszczególnych elementów.

- Na kolejnym slajdzie umieść  informacje statystyczne i wykonany w arkuszu kalkulacyjnym wykres. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami.
- Na osobnym slajdzie umieść źródła, z których korzystałeś pozyskując informacje do wykonania prezentacji.

[Grafika interaktywna]

Zadbaj o estetykę prezentacji. Zdecyduj się na jeden krój czcionki. Dobierz starannie kolory. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu.

Zastanów się nad metodą prezentacji przygotowanych slajdów, aby zaciekawić jej odbiorców. W tym celu zastosuj:

- wybrane animacje wejścia elementów na slajd,
- dobierz przejścia slajdów.

Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera.

Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku. Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dysku. Udostępnij go swojemu nauczycielowi.

Podsumowanie lekcji

Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub grupą, z którą wspólnie ją opracowaliście. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.