Scenariusz
Temat
Nasi sąsiedzi
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzy prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji.
Cele szczegółowe
1. Modyfikuje fotografie przy użyciu programu graficznego.
2. Tworzy tabele i wykresy w arkuszu kalkulacyjnym.
3. Stosuje animację w prezentacji multimedialnej.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przygotowuje prezentację multimedialną z zastosowaniem animacji,
- przygotowuje informacje statystyczne przy użyciu arkusza kalkulacyjnego.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Celem Twojego projektu jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat krajów sąsiadujących z Polską. Wykonanie pracy przewidzianej w projekcie będzie łatwiejsze, jeśli wykonasz go wspólnie z innymi, najlepiej w grupie dwu- lub trzyosobowej.
Przygotowanie do prezentacji:
- Za pomocą poczty elektronicznej wyślij informację do swojego nauczyciela na temat podziału ról w zespole przygotowującym projekt. W liście zamieść również harmonogram działań zespołu.
- W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat państw sąsiadujących z Polską. W wolnych zasobach odszukaj fotografie obiektów charakterystycznych dla każdego z państw oraz informacje na ich temat, między innymi: powierzchnia, liczba ludności, długość granicy z Polską.
- W programie graficznym przygotuj rysunek przedstawiający mapę części Europy obejmującą Polskę i kraje z nią sąsiadujące.
- W programie graficznym przygotuj rysunki przedstawiające flagi naszych sąsiadów. Zapisz je w formacie PNG.
- W programie graficznym zmodyfikuj wybrane zdjęcia do umieszczenia w prezentacji, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.
- W arkuszu kalkulacyjnym wykonaj zestawienie państw sąsiadujących z Polską:
- W osobnych kolumnach podaj długość wspólnej granicy danego kraju z Polską, jego powierzchnię, liczbę ludności,
- W kolejnej kolumnie oblicz gęstość zaludnienia każdego z państw,
- Sformatuj tabelę zawierającą powyższe informacje i posortuj dane od największej do najmniejszej długości wspólnej granicy,
- Wykonaj wykres pokazujący długość granicy z poszczególnymi sąsiadami. Wybierz najlepiej pasujący Twoim zdaniem typ wykresu.
[Ilustracja 1]
Do wykonania projektu potrzebujesz stanowisko komputerowe wyposażone w:
- Program do obróbki grafiki rastrowej,
- Arkusz kalkulacyjny,
- Program do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- Podłączenie do sieci Internet dające mozliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.
Realizacja lekcji
Masz już wszystkie potrzebne materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej. Nim przystąpisz do jej tworzenia w wybranym przez Ciebie programie starannie ją zaplanuj. Przemyśl układ i treść kolejnych slajdów. Zastanów się, w jaki sposób je zaprezentujesz.
W programie do tworzenia prezentacji multimedialnej:
- Przygotuj stronę tytułową zawierającą tytuł, imiona (i nazwiska) osób, które ją przygotowywały, datę, możesz również dodać elementy graficzne,
- Na kolejnym slajdzie umieść przygotowaną mapę części Europy obejmującą Polskę i sąsiadujące z nią kraje jako tło slajdu. W odpowiednich miejscach na mapie umieść przygotowane flagi państw.
- Na kolejnych slajdach przedstaw informacje na temat sąsiadów Polski. Na każdy kraj przeznacz jeden slajd. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu. Na każdym slajdzie powinna zostać wstawiona fotografia z charakterystycznym obiektem, flaga i zwięźle przygotowane informacje. Na wszystkich slajdach zastosuj ujednolicone animacje wejścia poszczególnych elementów.
- Na kolejnym slajdzie umieść informacje statystyczne i wykonany w arkuszu kalkulacyjnym wykres. Skorzystaj z możliwości kopiowania i wklejania obiektów pomiędzy dokumentami.
- Na osobnym slajdzie umieść źródła, z których korzystałeś pozyskując informacje do wykonania prezentacji.
[Grafika interaktywna]
Zadbaj o estetykę prezentacji. Zdecyduj się na jeden krój czcionki. Dobierz starannie kolory. Rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazu.
Zastanów się nad metodą prezentacji przygotowanych slajdów, aby zaciekawić jej odbiorców. W tym celu zastosuj:
- wybrane animacje wejścia elementów na slajd,
- dobierz przejścia slajdów.
Zapisz prezentację w wybranej lokalizacji na dysku swojego komputera.
Skopiuj plik z prezentacją do wirtualnego dysku. Wcześniej uzgodnij z nauczycielem wybór tego dysku. Udostępnij go swojemu nauczycielowi.
Podsumowanie lekcji
Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub grupą, z którą wspólnie ją opracowaliście. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.