1) calculates values of a function given by an algebraic formula;
2) reads and interprets values of functions presented as tables, graphs, formulas etc., also while using the same source a few times, or a few sources at once.
Provide a set of functionfunctionfunction values: if its domaindomaindomain is the set Draw a graphgraphgraph of this function.
Task 3
Give the domaindomaindomain of the functionfunctionfunction described by the formulaformulaformula if Create a tabletabletable and a graphgraphgraph of this function.
Task 4
Function f is described with the formulaformulaformula Calculate:
a) ,
b) ,
c) .
An extra task:
Does number 6 belong in the rangerangerange of the functionfunctionfunction , given by the formulaformulaformula if the domaindomaindomain of the function are natural numbers?
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Funkcja f określona jest wzorem Obliczymy wartość funkcji dla argumentu W tym celu w miejsce x podstawiamy liczbę 2 i obliczamy wartość otrzymanego wyrażenia.
m73e3299866998f55_1528449000663_0
Wartości funkcji
m73e3299866998f55_1528449084556_0
Trzeci
m73e3299866998f55_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) oblicza wartości funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
2) odczytuje i interpretuje wartość funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
m73e3299866998f55_1528449068082_0
45 minut
m73e3299866998f55_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m73e3299866998f55_1528449552113_0
1. Odczytywanie i obliczanie wartości funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m73e3299866998f55_1528450430307_0
Uczeń:
- Odczytuje i oblicza wartości funkcji.
m73e3299866998f55_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs zadaniowy.
m73e3299866998f55_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m73e3299866998f55_1528450135461_0
m73e3299866998f55_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać i obliczać wartości funkcji opisanych różnymi metodami.
Uczniowie otwierają slideshow i obserwują, jak odczytujemy wartość funkcji dla zadanego argumentu oraz jak odczytujemy argumenty, dla których funkcja przyjmuje daną wartość.
Polecenie 1
Rysunek przedstawia wykres funkcji
[Ilustracja 1]
Odczytaj z wykresu:
a) ,
b) ,
c) dla jakiego argumentu
d) dla jakiego argumentu wartość funkcji jest równa 0.
Uczniowie analizują poniższy przykład i obliczają wartość funkcji w punkcie -3 oraz wartość funkcji w punkcie 5.
Przykład:
Funkcja f określona jest wzorem Obliczymy wartość funkcji dla argumentu W tym celu w miejsce x podstawiamy liczbę 2 i obliczamy wartość otrzymanego wyrażenia:
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Polecenie 2
Podaj zbiór wartości funkcji jeżeli jej dziedziną jest zbiór . Narysuj wykres tej funkcji.
Polecenie 3
Podaj dziedzinę funkcji opisanej wzorem jeżeli Sporządź tabelę i wykres tej funkcji.
Polecenie 4
Funkcja f opisana jest wzorem Oblicz:
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie dla chętnych: Czy do zbioru wartości funkcji , określonej wzorem należy liczba 6, jeżeli dziedziną funkcji są liczby naturalne?
m73e3299866998f55_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Zbiorem wartości funkcji nazywamy zbiór wszystkich liczb (ściślej elementów zbioru Y), które zostały wyznaczone przez zrzutowanie jakiejś funkcji np. f na oś Y.