Scenariusz
Temat
Wartości funkcji
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
1) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
2) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie i obliczanie wartości funkcji.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje i oblicza wartości funkcji.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Konkurs zadaniowy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać i obliczać wartości funkcji opisanych różnymi metodami.
Uczniowie podają przykłady sposobów określania funkcji.
Realizacja lekcji
[Slideshow]
Uczniowie otwierają slideshow i obserwują, jak odczytujemy wartość funkcji dla zadanego argumentu oraz jak odczytujemy argumenty, dla których funkcja przyjmuje daną wartość.
Polecenie 1
Rysunek przedstawia wykres funkcji
[Ilustracja 1]
Odczytaj z wykresu:
a)
b)
c) dla jakiego argumentu
d) dla jakiego argumentu wartość funkcji jest równa 0.
Uczniowie analizują poniższy przykład i obliczają wartość funkcji w punkcie -3 oraz wartość funkcji w punkcie 5.
Przykład:
Funkcja f określona jest wzorem Obliczymy wartość funkcji dla argumentu
W tym celu w miejsce x podstawiamy liczbę 2 i obliczamy wartość otrzymanego wyrażenia:
Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Polecenie 2
Podaj zbiór wartości funkcji jeżeli jej dziedziną jest zbiór
.
Narysuj wykres tej funkcji.
Polecenie 3
Podaj dziedzinę funkcji opisanej wzorem
jeżeli
Sporządź tabelę i wykres tej funkcji.
Polecenie 4
Funkcja f opisana jest wzorem Oblicz:
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie dla chętnych:
Czy do zbioru wartości funkcji określonej wzorem należy liczba 6, jeżeli dziedziną funkcji są liczby naturalne?
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Zbiorem wartości funkcji nazywamy zbiór wszystkich liczb (ściślej elementów zbioru Y), które zostały wyznaczone przez zrzutowanie jakiejś funkcji np. f na oś Y.