Temat

Wartości funkcji

Etap edukacyjny

Trzeci

Podstawa programowa

V. Funkcje. Uczeń:

1) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

2) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.

Cele szczegółowe

1. Odczytywanie i obliczanie wartości funkcji.

2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odczytuje i oblicza wartości funkcji.

Metody kształcenia

1. Dyskusja.

2. Konkurs zadaniowy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca w grupach.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać i obliczać wartości funkcji opisanych różnymi metodami.

Uczniowie podają przykłady sposobów określania funkcji.

Realizacja lekcji

[Slideshow]

Uczniowie otwierają slideshow i obserwują, jak odczytujemy wartość funkcji dla zadanego argumentu oraz jak odczytujemy argumenty, dla których funkcja przyjmuje daną wartość.

Polecenie 1

Rysunek przedstawia wykres funkcji y=f(x).

[Ilustracja 1]

Odczytaj z wykresu:

a) f(2)if(0)

b) f(-1) -2f(6)

c) dla jakiego argumentu f(x)=3,

d) dla jakiego argumentu wartość funkcji jest równa 0.

Uczniowie analizują poniższy  przykład i obliczają wartość funkcji w punkcie -3 oraz wartość funkcji w punkcie 5.

Przykład:

Funkcja f określona jest wzorem f(x)=4x-2. Obliczymy wartość funkcji dla argumentu x=2.
W tym celu w miejsce x podstawiamy liczbę 2 i obliczamy wartość  otrzymanego wyrażenia:

f(2)=4·2-2=8-2=6.

Konkurs zadaniowy – uczniowie pracują w grupach 4 – 5 osobowych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.

Polecenie 2

Podaj zbiór wartości funkcji f(x)=2x2-1, jeżeli jej dziedziną jest zbiór
D={2,112,12,0,12,112,2}.

Narysuj wykres tej funkcji.

Polecenie 3

Podaj dziedzinę funkcji opisanej wzorem f(x)=-2x+2,
jeżeli Zw={3,2,1,0,1,2,3}.

Sporządź tabelę i wykres tej funkcji.

Polecenie 4

Funkcja f opisana jest wzorem f(x)=x3-1. Oblicz:

a) f(1),

b) f(0)+f(-2),

c) 2f(-0,5)-3f(-2).

Polecenie dla chętnych:
Czy do zbioru wartości funkcji f określonej wzorem f(n)=3n-2 należy liczba 6, jeżeli dziedziną funkcji f są liczby naturalne?

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia .

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.

Zbiorem wartości funkcji nazywamy zbiór wszystkich liczb (ściślej elementów zbioru Y), które zostały wyznaczone przez zrzutowanie jakiejś funkcji np. f na oś Y.